Tråden for dumme spørsmål.

Gjorde det samme som Finn, hadde vel ca 8 liter first-price eple-juice og 2 liter ananas-juice. Samme erfaring smaksmessig som Finn, men jeg tok å søtet etterhvert med ca 1,5-2 dl Fun ananas-saft. Vet enkelte bruker gjærstopp og søter på nytt med juice. Ser jeg fikk OG på 1.050 av juicen og FG endte på 1.003, estimert ABV på 6,2%

Er noen år siden jeg gjorde det nå, men er ikke så glad i sider at det ble med den ene gangen. Var mest bare for å prøve, samt det var enkelt å sette. Blir nesten som et FW kit i ølbrygging.
 
Nei, trur ikke det.

Jeg har satt et par batcher med first price-juice. Det blir klart og fint, og gjærer helt ut. Mine har blitt mer "lett eplevin" enn egentlig cider, men godt drikkbart. Temmlig syrlig, og altså knastørt. Men om du fater, og karbonerer kunstig, kan du jo styre sødmen.

Jeg tror ikke det eksisterer så små fat ;-)
Ble 1 liter pære/eplejuice, 0,1 g gjærnæring, 1 g cbc-1
dekket til med plasfolie
 
Har et sett med Mangrove Jacks pærecider. Har 150g priming sugar liggende fra et tidligere ekstraksett, kan jeg bruke dette som gjæringssukker?
 
Har et sett med Mangrove Jacks pærecider. Har 150g priming sugar liggende fra et tidligere ekstraksett, kan jeg bruke dette som gjæringssukker?
"priming sugar" er vel høyst sannsynlig bare vanlig sukker, eller eventuelt druesukker. Uansett; jeg ser ikke noen grunn til ikke å bruke det.
 
Er det noen oslobryggere som har disse verdiene i ppm for oslovannet? Isf ikke, hva hadde dere andre gjort? Gått innom det lokale bryggeriet å hørt med de?IMG_3107.png
 
Er det noen oslobryggere som har disse verdiene i ppm for oslovannet? Isf ikke, hva hadde dere andre gjort? Gått innom det lokale bryggeriet å hørt med de?Vis vedlegget 66414
Oslovannet har - i likhet med det meste av drikkevann i Norge - så lavt mineralinnhold at du strengt tatt bare kan legge inn 0 på alt. Forskjellen har absolutt null betydning for resultatet av brygginga. Men det gjør jo ikke noe å legge inn eksakte verdier, heller:).

Kalkulatorer er fine greier, men når det blir snakk om eksakte verdier i ppm for mineralinnhold, kan man få det inntrykket at det er viktig å være kjempenøyaktig med dette. Og det er det ikke. Du har ingen mulighet til å oppnå kontroll på et sånt nivå uansett. Maltet tilfører ganske mye - mye mer enn det er i vannet ditt - men hvor mye vil variere fra maltsort til maltsort, og fra år til år med det samme maltet. Dessuten trekker saltene du bruker, til seg vann fra lufta i litt varierende grad, så om du veier, aner du egentlig ikke hvor riktig det blir, heller.

Deprimerende? Slett ikke. Det betyr bare at du kan gjøre ting veldig enkelt. Bruk gjerne kalkulatoren, for den er god - men forhold deg litt avslappa til både det du legger inn og det du får ut. Og så er måleskjeer veldig greie å dosere salter med.

Du kan jo kikke på denne: https://forum.norbrygg.no/threads/vannjustering-pa-enkelt-vis-for-folk-med-blott-vann.44640/
 
Sist redigert:
Om cam locks som åpner seg opp - kjøpte et sett med cam locks til en Grainfather (ølbrygging.no). Montert iht instruksjon, og pakningen sitter nedi låsen. Likevel spretter låsen opp hver gang jeg låser delene fast i hverandre. Gjør jeg noe galt eller har jeg fått et dårlig produkt?
 

Vedlegg

  • IMG_2940.jpeg
    IMG_2940.jpeg
    371,5 KB · Sett: 17
  • IMG_2941.jpeg
    IMG_2941.jpeg
    377,1 KB · Sett: 17
Om cam locks som åpner seg opp - kjøpte et sett med cam locks til en Grainfather (ølbrygging.no). Montert iht instruksjon, og pakningen sitter nedi låsen. Likevel spretter låsen opp hver gang jeg låser delene fast i hverandre. Gjør jeg noe galt eller har jeg fått et dårlig produkt?
Dårlig produkt. Det er ikke mulig å håndtere CamLock feil :)
 
Dårlig produkt. Det er ikke mulig å håndtere CamLock feil :)
Var det jeg mente også. Er en rimelig enkel mekanikk. Tror jeg reklamerer på denne låsen.

Liten oppdatering på denne. Reklamerte ovenfor Ølbrygging.no og de formidlet at dette var et ganske vanlig problem, men at de ikke hadde kapasitet til å teste alle låsene på lager. Jeg tenker det er greit å videreformidle til dere som kjøper på nett at dere bør være obs på dette. Tenker det kan være lurt å be de teste låsen før sending i alle fall.
 
Sist redigert:
Driver og brygger. Meskingen er i gang, og kona annonserer at det plutselig kommer gjester langveisfra til middag.

Kan jeg ta pause i prosessen før jeg koker senere i kveld? I tilfelle; hva er lurt angående temperatur? Kjøle sakte ned til bryggeriets temp eller eller la meskinga gå på feks 63gr helt til jeg er klar for koking?
 
Driver og brygger. Meskingen er i gang, og kona annonserer at det plutselig kommer gjester langveisfra til middag.

Kan jeg ta pause i prosessen før jeg koker senere i kveld? I tilfelle; hva er lurt angående temperatur? Kjøle sakte ned til bryggeriets temp eller eller la meskinga gå på feks 63gr helt til jeg er klar for koking?
Mesk vanlig gjennom hele besøket.
 
Det skal gå fint med 304 stål som jeg regner med det er
Eneste potensielle problem er at Pbw skal skylles med samme temp som vask for å unngå at mineraler fester seg på overflaten. Bløtt vann og lav dosering så er det nok ingen fare, men bruk romtemperatur på vannet så er den løst
 
Tilbake
Topp