Du kan ofte gjære ganske kaldt og under produsenten sine anbefalinger. Men gjærhelse og gjærmengde blir veldig viktig.Første gang jeg bruker gjæringsskap. Sist gang skulle den gjære på 18 grader, og jeg hadde den i et rom med stabile 15 grader målt en liten halvmeter fra dunken. Det gikk sikkert fint. Håper jeg. Det merker jeg om 48 timer og 12 minutter. Ikke at jeg teller ...
Ikke en ukjent tilnærming det der. For min del er det ikke noe hastverk å få ølet over på fat, den som venter lenge osv.Det er kanskje bare en gadget som er artig å ha, men jeg føler jeg lar ølet stå litt lenge på karet "for sikkerhets skyld" Blir fort 2 uker pluss 4 dager cold crash. Med min ene stakkarslige allrounder går det da tre lørdager mellom hver![]()

Og oppfølgingsspørsmålet da blir: Uansett om fatet et fullt eller ikke?Tvangskarbonering med dertil tilhørende tabell, er det forskjell på om man bruker Corneliusfat på hhv 9, 12 eller 19 liter.
Nei.
Konstant?Ja. Trykket i fatet er likt over og under øloverflata.
Det tar tid før det oppstår likevekt, så det trykket måtte nok vært bra høyt innledningsvis.Konstant?
Ja, siden dette nå er tråden for dumme spørsmål: Skal man kunne sette et trykk for karbonering, for så å koble flasken fra og la ølet kose seg med co2-en til det er forsynt?
Massevis av videoer på yt ang dette.Konstant?
Ja, siden dette nå er tråden for dumme spørsmål: Skal man kunne sette et trykk for karbonering, for så å koble flasken fra og la ølet kose seg med co2-en til det er forsynt?
Okay. Så trykket i flasken vil falle etter hvert som ølet karboneres.Det tar tid før det oppstår likevekt, så det trykket måtte nok vært bra høyt innledningsvis.
Å riste inn co2 funker. Ellers er en enkel splitter på gasslangen en fin måte å få co2 til mange fat samtidig.Okay. Så trykket i flasken vil falle etter hvert som ølet karboneres.
Har sjelden hastverk, men trenger gjerne co2-flasken til andre oppgaver samtidig![]()
Trykket i flasken vil falle etterhvert som CO2 blir overført til fatet ja.Okay. Så trykket i flasken vil falle etter hvert som ølet karboneres.
Har sjelden hastverk, men trenger gjerne co2-flasken til andre oppgaver samtidig![]()