Aha, da skjønner jeg misforståelsen.Jeg skjønner dette. Men jeg skjønner det ikke
Jeg har en Inkbird med føleren isolert mot Fermzilla allrounderen innstilt på 17 grader.
Jeg har også et steiketermometer hengende og dingle inne i kjøleskapet for å få en peiling på hva som foregår der inne.
Betviler ikke at det er gode grunner til den isoleringen. Jeg bare skjønner det den ikke
Bak isolasjonsdotten, på allrounderen, er det 17 grader. Men jeg innbilder meg at overflaten på resten av gjæringskaret vil variere mye når kjøleskapet varierer så mye i temperatur.
"Plasseres i et rom der temperaturen ikke svinger fra natt til dag", mener jeg å ha lest![]()
Som Steinar skriver isolerer vi føleren for å kun måle vørtertemperaturen. Mange bruker en føler inne i gjæringskaret via en brønn fra toppen. Jeg bruker en bluetooth-måler som styrer temperaturkontrolleren fra Kegland.
Overflaten til resten av gjæringskaret vil nok være lavere ja, men der du har måleren har du nok en ganske god måling på vørteren. Det er den kjøligere overflaten som skal kjøle ned vørteren, eller holde den i riktig temperatur. Hadde det vært isolasjon rundt hele karet, hadde hele greia vært litt unødvendig ja
Gjæringa produserer selv en del varme, derfor litt lavere temperatur rundt gjæringskaret. Anbefalingen om å unngå rom som varierer i temperatur er fordi den er ukontrollert og vedvarende. Da kan vørteren fort gå for kaldt om natten, og for varmt om dagen f.eks. Svingningen i vørtertemperatur ved regulert kontroll i et kjøleskap vil være mye mindre enn i en sånn situasjon.
Som Finn sier er det jo ikke noe galt med å la gjæringen foregå uten temperaturkontroll heller, men gjerne da på den litt kaldere siden enn for varmt antar jeg. Jeg trodde selv jeg ikke hadde behov for aktiv nedkjøling i et rom som holdt 16 grader ved min forrige batch med WLP004. Den steig helt fint til 22 på egen hånd under stormgjæringen