Tråden for dumme spørsmål.

Tror ikke jeg ville brukt gardenakobling i skapet.
Stoler mer på metall slangekobling og dobble slangeklemmer.

-Litt mer jobb blir det hvis den må fjernes fra skapet hver gang,
men hadde likevel valgt slik løsning.

Det eneste sikre med gardena er at den kommer til å lekke. Du kommer sikkert ikke til å gjøre det, men den krana hadde jeg glemt å stenge... på et eller annet tidspunkt.
Jeg ville spurt en rørlegger om å sette inn en skikkelig kran og kobling. Jeg ville hvert fall ikke hatt en gardena strålepistol tilkoblet, det er mye sikrere å kun ha én kran som kan stenges.

Jeg skal gjære en Tomtebrygg til jul. Tenkte å bruke S-04 og halvere oppskriften på flaska for 9 liter.
Har noen erfaring med når SafAle S-04 er helt utgjæret og ryddet opp på ca 18⁰C (10-14 dager?) og om 2 uker lagring er nok?

Jeg skal gjære en Tomtebrygg til jul. Tenkte å bruke S-04 og halvere oppskriften på flaska for 9 liter.
Har noen erfaring med når SafAle S-04 er helt utgjæret og ryddet opp på ca 18⁰C (10-14 dager?) og om 2 uker lagring er nok?
Den jobber raskt og flokkulerer hardt. Jeg vet ikke hvilken gravity du starter på, men jeg tipper ølet er ferdig utgjæret på en uke. Akkurat når den er helt ferdig "rydda" vet jeg ikke. Jeg pleier å la ting stå i to uker uansett, det er i hvert fall nok. Mulig du kan slippe unna raskere, men det er kanskje ikke verdt det med mindre du har dårlig tid.

Den jobber raskt og flokkulerer hardt. Jeg vet ikke hvilken gravity du starter på, men jeg tipper ølet er ferdig utgjæret på en uke. Akkurat når den er helt ferdig "rydda" vet jeg ikke. Jeg pleier å la ting stå i to uker uansett, det er i hvert fall nok. Mulig du kan slippe unna raskere, men det er kanskje ikke verdt det med mindre du har dårlig tid.
Takk!
Her er den originale oppskriften nedskalert + bayer og S-04:
TOMTEBRYGG
Utstyr:
1/2 flaske Tomtebrygg,
540 g sukker,
1/2 liter bayerøl,
1/2 pose SafAle S-04,
8,5 liter vann totalt,
9 liter Corneliusfat,
gjæringskar som rommer min. ca 15 liter.

1. Fyll gjæringskaret med 7 l vann (ca. 18°C). Gjerne kokt og avkjølt.
2. Kok opp sukkeret i 1 l vann og avkjøl (ca 18°C) og hell over i gjæringskaret.
3. Tilsett Tomtebrygg og rist.
4. Tilsett 1/2 l bayerøl.
5. Dryss i gjær og rist inn luft.
6. Gjæres på 18⁰C (15-20⁰C) i 10-14 dager.
7. Settes kaldt i 2-3 uker.

Sist redigert:
Noen som har en anbefalt produsent/leverandør av essenser? For meg nå er det aktuelt med plomme og kanskje sviske.
For å tilsette i øl altså. Gjorde den bommert med billig fersken-essens i en mjød for et par år siden.. smaker flytende Haribo Fersken. Jeg får alt alene, dama kan ikke fordra det. (trist).

Vedlegg

• 20251006_183658.jpg
    20251006_183658.jpg
    282,2 KB · Sett: 5
Hei!

Er det noen her som kan peke meg i retning av hvem som kan hjelpe meg å finne denne .stl-filen? Jeg fant denne greia på finn.no og tok kontakt med selgeren, som sa han hadde printet den for noen år siden fra en fil han fant her i forumet – men han husket dessverre ikke helt hvor.

Det det gjelder er et feste til et oksygensett, altså en brakett som holder oksygentanken, regulatoren og flowmeteret. Jeg liker denne løsningen mye bedre enn min egen variant, som er en litt halvveis kombinasjon av treverk og noen printede deler – så jeg ville gjerne sett på STL-filen og vurdert å bygge den i stedet.

Uansett, jeg kikket gjennom noen eldre tråder om 3D-printing (for eksempel “Hva har du printet i dag”), men fant ikke noe særlig om dette. Er det noen her som kan hjelpe meg litt på vei?

1760004086794.png

Hei!

Er det noen her som kan peke meg i retning av hvem som kan hjelpe meg å finne denne .stl-filen? Jeg fant denne greia på finn.no og tok kontakt med selgeren, som sa han hadde printet den for noen år siden fra en fil han fant her i forumet – men han husket dessverre ikke helt hvor.

Det det gjelder er et feste til et oksygensett, altså en brakett som holder oksygentanken, regulatoren og flowmeteret. Jeg liker denne løsningen mye bedre enn min egen variant, som er en litt halvveis kombinasjon av treverk og noen printede deler – så jeg ville gjerne sett på STL-filen og vurdert å bygge den i stedet.

Uansett, jeg kikket gjennom noen eldre tråder om 3D-printing (for eksempel “Hva har du printet i dag”), men fant ikke noe særlig om dette. Er det noen her som kan hjelpe meg litt på vei?

Vis vedlegget 74751

Tilbake
Topp