Tråden for dumme spørsmål.

Jeg bruker kun de billigste små, ofte Wassermaxx. Gjengene er like.
Sodastream har varslet en ny tilkobling. Trolig for å skille seg fra resten. Mulig de tar en ‘Apple’ med lisens for å benytte proprietær kobling
Jeg holder meg til den gamle.

Du kan alltid kjøpe uten innbytte. Det blir billig når du panter neste gang

Du kan pante ss i hva som helst, men tidvis får du ikke / koster mer å bytte fra WM til Ss

Har aldri hatt problem med inbytte mtp type sylinder. De hos Byggmax har gjennomsiktig kork, så du ser "stempelet".
Det er vel den flate typen som er den vanligste ? Når det er sagt, så har jeg en regulator fra Ali og en fra Ebay, som tar alle typer. Har vært borti tre typer "stempel"

Kjører en Sodastream med regulator på 4 fat med jg 3/16 på både øl og co2. Er en god guide på dette under tråder av spesiell interresse(tror jeg seksjonen het). Var det ikke #msevland som laget den tråden?
John Guest er litt lego og lett å bygge om. Når jeg vasker fat bruker jeg to øl ut med jg koblet som jeg overfører vaskestoff mellom fata f.eks

To typer sodastream(wassermax mener jeg har blå og rosa for å skille). Chlaseren har også en type som er dobbelt så stor.
Eneste minuset kontra flaske er at sodastreamregukatorene gir lite volum fort. Merker det når jeg tapper på boks. Når jeg har flushet må jeg vente noen sekund til jeg hører trykket har bygget seg opp.

Har hatt kopifat for lenge siden, skjer ikke igjen. Der var det nanofeil på co2/øl ut ballock som gjorde at noe passet, annet passet ikke.

Tillbakeslagsventil er et must, har fått øl langt ned i sodastreamflaska. Klarte å berge regulatoren, men manometeret gikk.

Tråden fra @msevland om John guest-tappelinjer som @Haakon tar opp her er gull. Den hjalp meg masse.

Konseptet er egentlig enkelt. Et fat har øl nederst, co2 øverst. Co2 fra en trykktank karbonerer ølet og trykker det ut når krana er åpen. Når krana er lukket er systemet i likevekt (når ølet er ferdig karbonert).

Du trenger altså ett eller flere fat til øl, co2 i en trykktank (jeg ville valgt SodaStream-type fra Aga eller noe), en regulator (for trykket i co2-tanken er alt for høyt og må justeres ned) og en måte å få gassen til ølfatene. I andre enden må du ha kraner som slipper ølet ut. Her finnes mange alternativer. Mellom kranene og fatene må du ha slanger eller rør. Jg-løsninga Morten viser til er veldig fin for å koble alt sammen.

Spørsmål: Jeg har en typisk kjøkkenvask fra Ikea, en sånn med nedtrekkbar slange for spyling som er rundt 30-32 mm. Dette innebærer fravær av gjenger for å koble på en bra tilkobling til hageslange for rask nedkjøling. Jeg har forsøkt diverse løsninger fra Jernia, biltema og temu som alle er litt for dårlig eller for liten. Er det noen som har en smart løsning på problemet, eller bør jeg kjøpe nytt hus med egen hageslange?

• Haha
Reaksjoner: Ove
Spørsmål: Jeg har en typisk kjøkkenvask fra Ikea, en sånn med nedtrekkbar slange for spyling som er rundt 30-32 mm. Dette innebærer fravær av gjenger for å koble på en bra tilkobling til hageslange for rask nedkjøling. Jeg har forsøkt diverse løsninger fra Jernia, biltema og temu som alle er litt for dårlig eller for liten. Er det noen som har en smart løsning på problemet, eller bør jeg kjøpe nytt hus med egen hageslange?
Kranen er festet til vannledning med typisk 15mm el.l. under vasken. Sett på en T med kuleventil

Tror ikke jeg ville brukt gardenakobling i skapet.
Stoler mer på metall slangekobling og dobble slangeklemmer.

-Litt mer jobb blir det hvis den må fjernes fra skapet hver gang,
men hadde likevel valgt slik løsning.

Det eneste sikre med gardena er at den kommer til å lekke. Du kommer sikkert ikke til å gjøre det, men den krana hadde jeg glemt å stenge... på et eller annet tidspunkt.
Jeg ville spurt en rørlegger om å sette inn en skikkelig kran og kobling. Jeg ville hvert fall ikke hatt en gardena strålepistol tilkoblet, det er mye sikrere å kun ha én kran som kan stenges.

Jeg skal gjære en Tomtebrygg til jul. Tenkte å bruke S-04 og halvere oppskriften på flaska for 9 liter.
Har noen erfaring med når SafAle S-04 er helt utgjæret og ryddet opp på ca 18⁰C (10-14 dager?) og om 2 uker lagring er nok?

Jeg skal gjære en Tomtebrygg til jul. Tenkte å bruke S-04 og halvere oppskriften på flaska for 9 liter.
Har noen erfaring med når SafAle S-04 er helt utgjæret og ryddet opp på ca 18⁰C (10-14 dager?) og om 2 uker lagring er nok?
Den jobber raskt og flokkulerer hardt. Jeg vet ikke hvilken gravity du starter på, men jeg tipper ølet er ferdig utgjæret på en uke. Akkurat når den er helt ferdig "rydda" vet jeg ikke. Jeg pleier å la ting stå i to uker uansett, det er i hvert fall nok. Mulig du kan slippe unna raskere, men det er kanskje ikke verdt det med mindre du har dårlig tid.

Den jobber raskt og flokkulerer hardt. Jeg vet ikke hvilken gravity du starter på, men jeg tipper ølet er ferdig utgjæret på en uke. Akkurat når den er helt ferdig "rydda" vet jeg ikke. Jeg pleier å la ting stå i to uker uansett, det er i hvert fall nok. Mulig du kan slippe unna raskere, men det er kanskje ikke verdt det med mindre du har dårlig tid.
Takk. Her er den originale oppskriften + bayer og S-04:
TOMTEBRYGG
Utstyr:
1/2 flaske Tomtebrygg,
540 g sukker,
1/2 liter bayerøl,
1/2 pose SafAle S-04,
8,5 liter vann totalt,
9 liter Corneliusfat,
gjæringskar som rommer min. ca 15 liter.

1. Fyll gjæringskaret med 7 l vann (ca. 18°C). Gjerne kokt og avkjølt.
2. Kok opp sukkeret i 1 l vann og avkjøl (ca 18°C) og hell over i gjæringskaret.
3. Tilsett Tomtebrygg og rist.
4. Tilsett 1/2 l bayerøl.
5. Dryss i gjær og rist inn luft.
6. Gjæres på 18⁰C (15-20⁰C) i 10-14 dager.
7. Settes kaldt i 2-3 uker.

Tilbake
Topp