Tråden for dumme spørsmål.

Ellers er det jo snart riktig tid og teste. Ut og plukke kongler fra villhumle når de er modne. Hjem og lage humle te. Hvis du prøver 1000 forskjellige kan du være heldig og finne en som er god.

Sorten Zappa skal vistnok være avlegger av en villhumle funnet i New Mexico.

Flere av oss fikk humle som NIBIO samlet inn for forskning. De fleste luktet og smakte hvitløk.
Er redd du må være heldig for å finne både riktig kjønn og en fornuftig aroma
Jeg får utmerka utbytte av å ta med en kurv på tur i kjølerommet til Strømmen Hjemmebrygg;)! Mange som sier det ølet blir helt greit.

edit: Veldig irrelevant, det der. Sorry. Men jeg trur det er langt fram til god norsk humle. Det krever systematisk avlsarbeid, og det tar tid; såpass har jeg skjønt. Jeg veit ikke hvor mye som har vært gjort - om noe.

Humle gror jo godt her. Men aroma og smak ... ?
For noen år siden (før Covid) fikk jeg en øl av en hjemmebryggende kollega som kunne fortelle meg at pale alen hans var brygget med en slik "tilfeldig" humle fra Ringsaker - som han ikke visste er min hjemkommune.

Jeg var heldig, for dette ølet hadde faktisk god humlesmak.

Mer enn å gå i tilfeldige hager, ville jeg nok prøvd å oppsøke steder hvor man vet det var bryggerier eller humlehager i tidligere tider, for å øke sjansen for å få ølhumle framfor prydhumle.

Tilbake
Topp