Tråden for dumme spørsmål.

Tenkte å brygge La Chouffe med koriander til jul. Oppskriften sier "Coriander: 15 each". Er det 15 frø eller 15 gram? Batchen er på 20 liter.
Tenkte å grovknuse avlange indiske koriander-frø og ha de i koket 5-10 minutter før slutt. Eller er det tryggere å ha de i 10 minutter etter kok for å unngå oksidasjon?
Antakelig gram. Grovknuse og ha i 5 min før kokeslutt høres riktig ut.

Skjønte ikke det med oksidasjon. Hvorfor skulle koriander i kok gi oksidasjon?

Nå når jeg har mye ingredienser til Pale Ale.
Kan jeg, på en enkel måte legge til noe røykmalt for å få til et brygg ala Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen ?

Kan jeg, på en enkel måte legge til noe røykmalt for å få til et brygg ala Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen ?
Tror du skal opp på minst 50% bøkerøkt malt. Det er nok viktig at den malten er fersk.

Antakelig gram. Grovknuse og ha i 5 min før kokeslutt høres riktig ut.

Skjønte ikke det med oksidasjon. Hvorfor skulle koriander i kok gi oksidasjon?
Tror ikke det gir oksidasjon, men selve korianderen blir oksidert om den kokes for lenge, særlig om den er finmalt. Sitrussmaken vil bli svakere og også kunne få smak av skinke og selleri. (Derfor lager mange sprit uttrekk som tilsettes under gjæringen.)
Ref.: https://www.beerandbrewing.com/the-creative-potential-of-coriander

Nei.

Som @Steinar Huneide sier, må du ha en stor andel - egentlig 100% - bøkerøkt malt. Skal du "vanne den ut", bør du nok gjøre det med pilsnermalt.

Når det er sagt, kan du sjølsagt legge inn røyksmak i et hvilket som helst øl ved hjelp av røykmalt - men det blir ikke noe i likhet med en Schlenkerla av den grunn.

Tror du skal opp på minst 50% bøkerøkt malt. Det er nok viktig at den malten er fersk.

Jeg har aldri brygget røykøl, jeg har inntrykk av at de fleste forbinder stilen med Schlenkerla. Deres øl har en svært intens røyksmak. Spezial som også brygger røykøl og holder til i Bamberg har en mildere og mer delikat tilnærming, jeg antar de bruker mye mindre røykmalt.

Skulle jeg brygget røykøl hadde jeg definitivt forsøkt noe i retning av Spezial.

Tilbake
Topp