Tråden for Mangrove Jack-gjær

Jeg er mer spent på når den stopper... Begge gangene jeg har forsøkt den har det vært en litt stram smak samtidig som jeg opplever den litt som tørr. Den vil nok rundes av litt under lagring, men jeg kan ikke forutsi hvordan din ender opp. Det blir spennende å høre om. :)
 
Er det noen som har brukt M15? Det jeg leser er at den er, i likhet med en del andre MJ, som jeg har lest om (bare brukt M44 selv), en treg starter.

Det virker som at MJ ikke klarer å pakke med nok "niste" i tørrgjærpakkene sine, eller noe, det er tanken min iallefall. Jeg satte en med M15 i går, og den durer hardt av gårde nå, krausen som vil ut nesten. Ga den en dose ren oksygen, lurer på om dette er trikset for de trege MJ-typene.
 
Skal M21 Belgian wit lukte? Og da mener jeg selve tørrgjæren når du åpner pakka. Glemte den i romtemp. for 3 uker og er redd for at jeg har pitchet i dårlig gjær.
 
Brukte én pose M44 iht bruksanvisningen på en 13 liter batch OG 1.052.
Mesket på 66*C i 60min. 2,5kg Pilsnermalt, 0,5kg CaraMalt og 0,2kg sukker.
FG 1.006 etter 10 dager @22*C, de 3 dagene første @18*C.

Fornøyd med resultatet.
Jeg har ingenting å sammenligne med, da det var mitt første brygg.
 
Ja da blir det spennende å se hvordan denne blir :)
Jeg har ikke merket noe spesiell lukt på den, men tviler på at det har noe å si at gjæren ligger noen dager i romtemperatur. Har brukt denne endel ganger, uten at den har gitt meg en veldig typisk Wit.

Vær oppmerksom på en ting: Alle gangene jeg har brukt den har den hatt et opphold i gjæringen underveis, virker som om den tar seg en lang og god ferie. Så starter den opp igjen og gjør jobben ferdig. Og pussig nok har den gitt meg vesentlig høyere utgjæring en de 70-75% som er beskrevet.
 
Jeg har ikke merket noe spesiell lukt på den, men tviler på at det har noe å si at gjæren ligger noen dager i romtemperatur. Har brukt denne endel ganger, uten at den har gitt meg en veldig typisk Wit.

Vær oppmerksom på en ting: Alle gangene jeg har brukt den har den hatt et opphold i gjæringen underveis, virker som om den tar seg en lang og god ferie. Så starter den opp igjen og gjør jobben ferdig. Og pussig nok har den gitt meg vesentlig høyere utgjæring en de 70-75% som er beskrevet.
Det høres ut som det jeg opplevde for M54 også. Jeg følte nesten at det var en slags infeksjon. Jeg har ikke opplevd slike pauser med tørrgjær fra andre leverandører.
 
Jeg har ikke merket noe spesiell lukt på den, men tviler på at det har noe å si at gjæren ligger noen dager i romtemperatur. Har brukt denne endel ganger, uten at den har gitt meg en veldig typisk Wit.

Vær oppmerksom på en ting: Alle gangene jeg har brukt den har den hatt et opphold i gjæringen underveis, virker som om den tar seg en lang og god ferie. Så starter den opp igjen og gjør jobben ferdig. Og pussig nok har den gitt meg vesentlig høyere utgjæring en de 70-75% som er beskrevet.

Denne endte opp med å gjære ned lengre ned enn forventet som du sa. Den ble veldig god. Lukten kunne minne om kamille, mens det smakte som en mildt wit. Hadde selvfølgelig appelsin og koriander i :)
 
Laga en 25l batch med tsjekkisk lager for 1,5 døgn siden. Pitchet to poser med MJ84 og satte til gjæring på ca 11 grader.
OG på 1.051
Nå, snart 2 dager senere, virker det fullstendig dødt i gjæringskaret. Ingen plopping i gjærlås, ingen krausen.

Når bør jeg foreta meg noe, og hva bør jeg gjøre ☺
 
Hvis gjæren var ok, vente ennå et døgn. Hvis ennå ingen aktivitet overhodet, var ikke gjæren ok, pitch to pk 34/70 rehydrert.
 
Takk for svar. Sjekka igjen nå nettop og det ser ut som det så smått begynner å bli bevegelse nå, samt at lokket "buler" litt mer.
Gir det morgendagen også og ser ☺
 
Er det noen som har brukt M15? Det jeg leser er at den er, i likhet med en del andre MJ, som jeg har lest om (bare brukt M44 selv), en treg starter.

Det virker som at MJ ikke klarer å pakke med nok "niste" i tørrgjærpakkene sine, eller noe, det er tanken min iallefall. Jeg satte en med M15 i går, og den durer hardt av gårde nå, krausen som vil ut nesten. Ga den en dose ren oksygen, lurer på om dette er trikset for de trege MJ-typene.
Det fulgte med M15 i ett sett Lavkarbo pale ale fra ølbrygging.no, OG 1043, mesket på 55°, en pakke rehydrert M15 pitchet på 25° ristet på kar for ogsygen, den var det gang i etter ca. 6 timer, er ikke ferdig gjæret, målte SG 1006 etter en uke forventet FG 1002
 
Har 2x25 liter havrestout i gjærskapet som en Empire Ale M15 jobber med. Stod på 18 grader første fire dagene, da var det skikkelig jacuzzi, og jeg var tilfreds med å ha valgt blow-off tube i en 1.5 liters flaske. Så stoppa det opp, et plopp hvert minutt eller annenhvert minutt. I dag var det gått 10 dager etter pitching, og den er kun gått fra 1.058 til 1.026. Ser ut som at det blir en tålmodighetsprøve på meg også, den må hvertfall 10 poeng til ned. Rista godt og hadde bra med gjærnæring i vørteren. Ser noen nevner lukt, er både lukt og smak av svovel i denne jeg gjærer nå.
 
Jeg fikk pyton utgjæring på min M15. Mens andre har fått god. Mystisk og tilsynelatende ukonsekvent.
 
I følge målingen min i går e den nå på 54% utgjæring. Oppgitt til 70-75. så jeg lar den nok stå til den er i 1.015-16 området for å være trygg. Er ei øl som skal stå på flaske ei stund.
 
Tilbake
Topp