Tråden for Mangrove Jack-gjær

Tjah. Jeg har hatt smak i astringensklassen som har blitt borte, og leser også om sulfatlukt som forsvinner. Jeg hører også om flere som har øl som de har vært på vei til å helle ut etter at det har blitt stående fordi det ikke smaker så godt, bare for å oppdage at det er blitt godt. Spesielt synes jeg veldig mye skjer når ølet går fra ferdig gjæret på flaskedagen til ferdig karbonert og også om man gir det et par uker eller mer kjøleskapskaldt etter karboneringstemp. Det vel mest de humledrevne ølene som avslører tidlig hva de er gode for.
 
Noen som har forslag til neste forsøk? De har mange ale-gjær i linupen med å lese på pakka gjør meg ikke så veldig klok ifht hvis det er klassisk britisk eller amerikansk eller alt det der. Har kapasitet til 2 batcher a 3x5 Liter.
 
Det er litt det jeg tenker litt på. Men tror jeg går for tre tørrgjær, da jeg kjenner 1056 og 001 greit nok fra før.
 
Hva med M21 vs WLP400?
Har brukt M21 med hell selv, og begynner å bli komfortabel med den.
For en uten særlig følsomme sanser smaker det noenlunde typeriktig med M21, så hadde vært interessant med en split-batch der :)
 
Trenger en kandidat til da det passer best i bryggeriet.

Men, skal forøvrig flaskekarbonere de med drops, det blir aller lettest. Co2 flushing får jeg se hva det blir til. Driver og pønsker og tenker ut tappe"linja" mi om dagen.
 
15-16 dager:

M31, M47, T-58.

Noe rart må ha skjedd. T58 og M47 vil ikke gjære ned. De ligger på rundt 18 mens 31 ligger på 07. M31 Smaker desidert best, har egentlig lite å sammenligne med føler jeg men denne blir flasket, de to blir ikke det med mindre de skjerper seg kraftig. Pitch på 17 og så steget til 27 med en grad per dag ambient oppvarming. Du burde kanskje stått lengre men var ikke tegn til at de ville spise mer pr nå. Tatt ut og satt i romtemp for å gi rom til et annet brygg.

Vet ikke helt hva jeg skal få ut av dette mtp utgjæringen. Men M31 var klart best, smooth med klare fenoler som ikke stakk ut noe særlig, men virket balanserte. De to andre virket det egentlig som at det var noe galt med, smaker i vildens sky uten noen plan virket det som.

Skal gjøre en belgisk splitt-batch en gang i fremtiden med da inkludere flere gjærtyper.
 
Jeg er ikke veldig overrasket over T-58 med tanke på utgjæring. Databladet sier jo kun 70% utgjæring.
 
Jeg er ikke veldig overrasket over T-58 med tanke på utgjæring. Databladet sier jo kun 70% utgjæring.

Men dette er jo latterlig. Husker ikke OG i farta men til å være en belgisk så tilskriver jeg det at jeg har driti meg ut et eller annet sted.
 
Hvorfor er det latterlig?
Hvis den normalt ligger på rundt 70% så gjør den vel det.
At den ikke er førstevalget til belgisk er ikke helt det samme.
 
Satte en white ipa (se post 7238 i hva skal du brygge...) på M27 rehydrert 30.10. Temp fra 18 til 21 grader ila 5 dg og holdt der. Dextrose tilsatt etter 3 dg. Målte sg i dag på 1.002, laveste jeg har målt noengang da jeg ikke driver med brett el har prøvd belle saison. Blir litt usikker nå, må nevne at jeg hadde oppi frossen rabarbra for tre dager siden.
 
Satte en white ipa (se post 7238 i hva skal du brygge...) på M27 rehydrert 30.10. Temp fra 18 til 21 grader ila 5 dg og holdt der. Dextrose tilsatt etter 3 dg. Målte sg i dag på 1.002, laveste jeg har målt noengang da jeg ikke driver med brett el har prøvd belle saison. Blir litt usikker nå, må nevne at jeg hadde oppi frossen rabarbra for tre dager siden.
Den gjæra beskrives bl.a. med "Attenuation: Very High". Opplevde selv veldig god utgjæring (over 90%) med en annen belgisk gjær fra Mangrove Jack's. Trenger ikke nødvendigvis å være noe galt med batchen din.
 
Hva med M21 vs WLP400?
Har brukt M21 med hell selv, og begynner å bli komfortabel med den.
For en uten særlig følsomme sanser smaker det noenlunde typeriktig med M21, så hadde vært interessant med en split-batch der :)
Hvordan oppførte M21 seg under gjæringen? Jeg pitchet en rehydrert M21 til wit for 36 timer siden, den begynte å ploppe etter 4 timer, etter 24 timer var det voldsom aktivitet og nå er det så godt som stille. Er det normalt?
 
Kjenner ikke den konkrete gjæren, men kort og voldsom stormgjæring er ganske vanlig. Ofte vil man øke temperaturen i omgivelsene etter stormgjæring et par grader for å holde gjæringen godt i gang.
 
Jeg har opplevd at den bruker noe tid på å komme igang (opp mot 12t), tar litt av i Stormgjæringen og danner et "lokk" over vørteren som resulterer i blow-out. Deretter laber, men målbar, aktivitet. Kjørte ca 18C fra potch og gjennom stormgjæring, økte gradvis til 20C ila et par dager etterpå.
 
Er det noen som kan si noe om M15? Satte et brygg til gjæring på fredag. Brown ale. Glemte å måle sukkerinnhold :(
Rehydrerte 2pk M15 på 26 grader og pitchet i vørter som holdt 23 grader. Tilførte oksygen før pitching. 50 liter vørter. (Dette var et sett fra ølbrygging). Skapet holdt 20 grader.
I dag (tirsdag) er stormgjæringa over, og stillheten har senket seg i gjæringsskapet. Er det sannsynlig at gjæringa er over?
Må det måles for å konkludere med om det er ferdiggått, eller er det vanlig med denne at den oppfører seg slik?
 
Nei, fortsatt jobber nok gjæren med ting. Vent til det har gått 10-11 dager og mål SG. Så måler du igjen etter 3 nye dager (totalt 14 dager). Dersom SG er stabil og omtrent som forventet, så er det bare å flaske (evt. overføre til fat).
 
Takker. Fikk målt i går kveld, 1020 og jaggu var det ikke litt aktivitet i gjærlåsen. Var redd for at det hadde stoppet opp, har ikke vært borti så lite aktivitet etter 3-4 dager før.
 
Tilbake
Topp