Tråden for Mangrove Jack-gjær

M42 her (tidligere M07) - 2 pakker på 20 liter da jeg har en følelse av at det ikke er nok celler ellers*. Pitch på 18 med stigning til 21 over 3 dager. APA på 1.048, FG på 1.008. Håper på litt WLP007-preg.

* OG ble litt lavere enn planlagt (1.052) så det hadde nok holdt med 1 pakke.

Rehydrerte og mener jeg hadde full action etter ca 12 timer. Skal sjekke Brewometer-loggen.

Hvordan ble denne? Fornøyd, eller vil du bruke annen gjær neste gang?
 
Hvordan ble denne? Fornøyd, eller vil du bruke annen gjær neste gang?
Veldig fornøyd faktisk! Gikk i en SMASH APA med pilsner-base og Mosaic (Yellow rose inspirert) så det er jo fullstendig fruktcocktail fra ende til annen - litt vanskelig å si hva gjæren bidro med :)

Har handlet noen pakker til for å ha liggende. Den klarner opp utrolig flott også.

Handlet også noen pakker M47. Noen som har prøvd denne? Har sett teorier på at denne skal minne en del om WLP530/WY3787 men har oppgitt en del dårligere utgjæring enn disse.
 
Jeg brukte M27 i en belgisk blond, som nå akkurat er tappet på flasker. Fulgte oppskriften og pitchet en pakke direkte i vørteren, gjæret først på 20 grader i 2 dager og deretter på 25 grader. Startet litt sent, men det kan vel ha med lav temperatur fra start. OG 1055, FG under 1000 (!). Er redd for at det kan være infisert, men vørteren smakte faktisk veldig godt.
 
Det er visst lettere sagt enn gjordt. Den ble knust under siste ryddeaksjon. Mente at jeg sjekket den for ikke så altfor lenge siden, og den skulle være rett.

Når jeg sier blonde så tror jeg nok det ender opp mer likt saison... jeg mesket nok på litt lav temperatur. Vi får se.

Edit: når jeg sier at hydrometeret virker ok, så ta med i beregningen at jeg bare har noe enkelt vræl med en altfor stor måleskala til å lese presist. Om jeg leser 998 eller 1002 skal jeg ikke stå inne for...
 
Sist redigert:
Mesket en blond på 70, hvorpå jeg tok halvparten og tilsatte bringebær og M29 for å lage saison... den endte på rundt 0 den og...
 
"Mangrove Jack's Dry Yeast Equivalence Table"
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=586555

Den tabellen virker mer som en "Tilnærmet-lik"-tabell enn en Ekvivalenstabell.. Utgjæringsgrad og flokkuleringsevne på M36 stemmer i hvert fall ikke med Thames Valley eller Burton Ale (wlp 023).

Satte uansett akkurat en belgisk quad med m31 Belgian Tripel, og går for 18-21 over tre dager ramping og 21-24 grader over seks dager. Blir spennende å se hvordan det går!
 
Jeg har nå begynt med et prosjekt hvor jeg skal fermentere meg gjennom alle MJ-typene via splittbatcher. Det blir enten 3x4L eller 4x4L. Aberet er at det blir under samme temperatur, noen strains funker kanskje bedre ved en annen temperatur men ja.. SÅ mye arbeid gidder jeg ikke legge i det med mindre det er en type som stikker litt i øyet mitt, da vil jeg fermentere den på et senere tidspunkt ved en annen temperatur for å ikke avskrive den helt. Men jeg skal fermentere samme "type" strains sammen. Det blir f.eks ikke M29 og M15 samtidig.

Pr nå så er det en enorm tommel ned til M20 ved ca 18-19C..
 
Ekstremt spennende. Jeg har selv mange grunner til å foretrekke tørrgjær og disse erfaringene er gull verdt. :)
 
Det jeg glemte å si at jeg skal ha en mer eller mindre kjent referanse i form av fermentis eller fersk/flytende i hver batch. Og ølet vil ikke bli lagret, men mindre det er obvious at det bør det. Jeg menre at hvis et øl ikke smaker skikkelig på flaskedag pga gjæren, så stryker det.
You can polish a turd, men bare så og så mye. Derfor meg mener at det duger. Orker ikke bruke tid på å flaske ting som smaker søppel etter to uker.
 
Hmmm... ikke en flaske eller to en gang? Jeg har ikke SÅ mye erfaring, men har mer enn en gang opplevd at balansen endrer seg drastisk i løpet av karbonering og lagring.
 
Har enda ikke opplevd at et øl som smaker dårligere ved flasking blir bedre enn det som smakte bedre ved flasking. Finnes sikkert mange eksempler som motbeviser meg. Men jo, noen øl blir stående i øleskapet uansett, må få med meg hva som skjer. Men det blir ikke mange.
 
M-42
Laget en amber ale fra ferdig sett.
Gjæret 14 dager på 21 grader.
6gr sukker/liter.
Lite skum. Søt smak med kraftig ettersmak av gjær.
Det stod i oppskriften at den skulle stikkes om etter en uke, men det gjorde jeg ikke. Stakk om ved flasking.
En øl som antagelig blir hellt i sluken. Hvis den ikke forbedrer seg ved lagring.
 
Har enda ikke opplevd at et øl som smaker dårligere ved flasking blir bedre enn det som smakte bedre ved flasking. Finnes sikkert mange eksempler som motbeviser meg. Men jo, noen øl blir stående i øleskapet uansett, må få med meg hva som skjer. Men det blir ikke mange.
Jeg har eksempler på usmaker som går fra å dominere til å forsvinne, så noen unntak finnes.
 
Jeg har eksempler på usmaker som går fra å dominere til å forsvinne, så noen unntak finnes.

Har faktisk ikke fått så mange med nevneverdige usmaker. Har fått Diacetyl en gang og litt astringens. Oksidert øl er det jo lite å gjøre med hvis man får det. Men hvis det er gjæret ordentlig så bør det ikke være usmaker.
 
Jeg menre at hvis et øl ikke smaker skikkelig på flaskedag pga gjæren, så stryker det.
Skiller du her på at et øl vil bli bedre, og på om det er direkte usmaker? Hat selv aldri usmaker etter 2 uker, men lagrer det meste minimum 4 uker forde om. Rett og slett fordi smakselementene harmonerer bedre etterhvert.
 
Skiller du her på at et øl vil bli bedre, og på om det er direkte usmaker? Hat selv aldri usmaker etter 2 uker, men lagrer det meste minimum 4 uker forde om. Rett og slett fordi smakselementene harmonerer bedre etterhvert.

Altså direkte usmaker, eller hvis det rett og slet ikket ble noe bra. Hvis ølet står lenge nok og det fortsatt er en eller annen jallasmak der så ser jeg for meg at det er fort gjort å helle det ut. Det blir kjedelig å ha f.eks tre, fire eller seks dunker med ca 4-5 liter hver som skal flaskes. Jeg kan forsåvidt behandle disse testbatchene litt dårligere enn de "ordentlige" batchene mine ved å bare flaske de og flaskekarbonere med sukkerlake i sprøyte, i steden for å ta veien om fat, og så mottrykksfylle de. Men terskelen for å ikke gidde å flaske de er lavere mtp arbeidet som ligger i det i utgangspunktet.
 
Sist redigert:
Altså direkte usmaker, eller hvis det rett og slett ble noe bra. Hvis ølet står lenge nok og det fortsatt er en eller annen jallasmak der så ser jeg for meg at det er fort gjort å helle det ut. Det blir kjedelig å ha f.eks tre, fire eller seks dunker med ca 4-5 liter hver som skal flaskes. Jeg kan forsåvidt behandle disse testbatchene litt dårligere enn de "ordentlige" batchene mine ved å bare flaske de og flaskekarbonere med sukkerlake i sprøyte, i steden for å ta veien om fat, og så mottrykksfylle de. Men terskelen for å ikke gidde å flaske de er lavere mtp arbeidet som ligger i det i utgangspunktet.
Da er vi på samme bølgelengde :)
 
Tilbake
Topp