Denne har nå kommi seg ned i 1011, etter ca 4 dager aktiv gjæring. Oppleves ikke som treig. Aroma og smak er jeg derimot ikke spesielt fornøyd med, men det har nok heller med en personlig forbannelse å gjøre (se tråden "Hva forårsaker besk ettersmak på øl").Satte en dubbel i går med M31 - Belgian Tripel. OG 1072, 22 liter og én pakke rehydrert gjær, oksygenerte med ren ren oksygen.
Pitchet gjær ved 18 grader, og lar den stige fritt. I dag tidlig var den godt i gang. Bøtta er forsvarlig pakket inn i en svart søppelsekk...
Denne har nå kommi seg ned i 1011, etter ca 4 dager aktiv gjæring. Oppleves ikke som treig. Aroma og smak er jeg derimot ikke spesielt fornøyd med, men det har nok heller med en personlig forbannelse å gjøre (se tråden "Hva forårsaker besk ettersmak på øl").
Vanligvis er det jo det, men akkurat dette faenskapet har jeg opplevd nok ganger til å kjenne igjen. Igjen, se tråden jeg refererer til for mer utfyllende info.Etter fire dager så er det jo ofte litt småmystisk både på aroma og smaksfronten.
Så nå at i Beersmith lå det inn Calefornia ale. Da jeg forandret det til M-07 så stod det 1011 på FG. Og målingen viste såvidt i underkant av 1012. Så det var spott on. Gjorde seg ferdig på en uke og kom i gang i løpet av natta etter pitching.Tappet nettopp Hoppy Joe på fat og flaske. OG 1050 og FG 1012.
Forventer FG var 1010. Sto på 1012 i en uke.
Mesking 65 grader. Pitch på 18 grader. Gjæret på 21-22 grader.
Oi oi!
Kom akkurat på at jeg brukte 6 gr. sukker pr. 0.5 liters flaske. Best å lette på trykket etter en dag eller 2. Pokker ! Heldigvis bare 6 flasker.
Jeg opplevde at det ble litt "estere" i smaken etter turen med gjenopplivning på 25 grader. Det har imidlertid dempet seg og forsvunnet fra smaksbildet nå. Om det kommer av modning eller at jeg har satt en del flasker i kjøleskap og fått en lageringseffekt vet jeg ikke, men ølen ble veldig god, den.Prøvde nylig å lage en Anchor Steam med M54 Californian Lager. Rehydrert, gjæret på 18 grader (i utgangspunktet). Fikk samme problem som @Sarge beskrev i en annen tråd; gjæren så ut til å stoppe opp, så jeg økte til 25 grader i 5 dager. OG: 52, FG: 13 = 73,7 % attenuasjon. Den er akkurat ferdig karbonert, og står til lagring, så jeg kan ikke si mye om smaksbildet. Karboneringstestsmaken var ikke noe å rope hurra for, men jeg håper noen uker kaldlagring vil hjelpe. (Har tidligere brygget Kinn Dampen med US-05, som ble veldig bra – så om denne ikke funker går jeg tilbake til 05.)
Den står til kaldlag(e)ring på uteboden nå. Håper at den skal komme seg. På siste prøvesmak smakte den «medisinsk». Frykter klorofenoler. Den ble gjæret i en glassballong jeg fikk av kompis, som jeg vasket ganske grundig med Saga ballongrens. Mener jeg skylte den godt også, men nå er jeg usikker. Jeg er heller slett ikke sikker på at det faktisk er klorofenoler – må vel komme meg på usmakkurs snart.Jeg opplevde at det ble litt "estere" i smaken etter turen med gjenopplivning på 25 grader. Det har imidlertid dempet seg og forsvunnet fra smaksbildet nå. Om det kommer av modning eller at jeg har satt en del flasker i kjøleskap og fått en lageringseffekt vet jeg ikke, men ølen ble veldig god, den.
Hvordan ble din?
Skjønner hva du mener med "medisinsk". Det er nok samme som jeg kaller "estere". Usmakkurs er nok tingen, ja. Trenger et, jeg også.Den står til kaldlag(e)ring på uteboden nå. Håper at den skal komme seg. På siste prøvesmak smakte den «medisinsk». Frykter klorofenoler. Den ble gjæret i en glassballong jeg fikk av kompis, som jeg vasket ganske grundig med Saga ballongrens. Mener jeg skylte den godt også, men nå er jeg usikker. Jeg er heller slett ikke sikker på at det faktisk er klorofenoler – må vel komme meg på usmakkurs snart.
Skjønner hva du mener med "medisinsk". Det er nok samme som jeg kaller "estere".
Det trenger jeg også, for å si det mildt.Vanskelig, dette. Jeg trenger et usmakkurs.
Prøvde en flaske i kveld, 5 1/2 uke etter flasking. Den begynner å komme seg, og begynner så smått å minne om dampøl. Litt «pilsete» i smaken, med en del restsødme. Kan bli bra, tror jeg.Prøvde nylig å lage en Anchor Steam med M54 Californian Lager. […] Karboneringstestsmaken var ikke noe å rope hurra for, men jeg håper noen uker kaldlagring vil hjelpe.
M54 skal jo være "pilsete". Jeg sleit jo litt med den gjæren (dvale og gjenopplivning på høy varme), men det som evt er av usmaker etter varmestuntet ser ut til å forsvinne over tid. Det blir absolutt svært drikkbart om den får stå litt.Prøvde en flaske i kveld, 5 1/2 uke etter flasking. Den begynner å komme seg, og begynner så smått å minne om dampøl. Litt «pilsete» i smaken, med en del restsødme. Kan bli bra, tror jeg.
Ja, at den smaker «pilsete» ser jeg på som positivt. Jeg kopierte jo din prosedyre, for å få ned FG. Ser ut som lagring, nogenlunde kaldt, hjelper. Her får vi ta tiden til hjelp.M54 skal jo være "pilsete". Jeg sleit jo litt med den gjæren (dvale og gjenopplivning på høy varme), men det som evt er av usmaker etter varmestuntet ser ut til å forsvinne over tid. Det blir absolutt svært drikkbart om den får stå litt.