Tråden for Mangrove Jack-gjær

Satte en dubbel i går med M31 - Belgian Tripel. OG 1072, 22 liter og én pakke rehydrert gjær, oksygenerte med ren ren oksygen.
Pitchet gjær ved 18 grader, og lar den stige fritt. I dag tidlig var den godt i gang. Bøtta er forsvarlig pakket inn i en svart søppelsekk...
 
Er på 3 generasjon M42, etter bunnhøsting fra konen. Startet med en engelsk pale ale. OG 53- FG 10. Rehydrerte på 26°, pitchet på 18°, 2 pakker. Var igang ila 12 timer. Oksygenerte 60 sek med 1 liter. Nøytral gjær, som passer i flere stilarter. Står nå i en old ale. OG 68 og er nå på 17 på dag 8.
 
Satte en dubbel i går med M31 - Belgian Tripel. OG 1072, 22 liter og én pakke rehydrert gjær, oksygenerte med ren ren oksygen.
Pitchet gjær ved 18 grader, og lar den stige fritt. I dag tidlig var den godt i gang. Bøtta er forsvarlig pakket inn i en svart søppelsekk...
Denne har nå kommi seg ned i 1011, etter ca 4 dager aktiv gjæring. Oppleves ikke som treig. Aroma og smak er jeg derimot ikke spesielt fornøyd med, men det har nok heller med en personlig forbannelse å gjøre (se tråden "Hva forårsaker besk ettersmak på øl").
 
Denne har nå kommi seg ned i 1011, etter ca 4 dager aktiv gjæring. Oppleves ikke som treig. Aroma og smak er jeg derimot ikke spesielt fornøyd med, men det har nok heller med en personlig forbannelse å gjøre (se tråden "Hva forårsaker besk ettersmak på øl").

Etter fire dager så er det jo ofte litt småmystisk både på aroma og smaksfronten.
 
Etter fire dager så er det jo ofte litt småmystisk både på aroma og smaksfronten.
Vanligvis er det jo det, men akkurat dette faenskapet har jeg opplevd nok ganger til å kjenne igjen. Igjen, se tråden jeg refererer til for mer utfyllende info.
 
Tappet nettopp Hoppy Joe på fat og flaske. OG 1050 og FG 1012.
Forventer FG var 1010. Sto på 1012 i en uke.
Mesking 65 grader. Pitch på 18 grader. Gjæret på 21-22 grader.
Oi oi!
Kom akkurat på at jeg brukte 6 gr. sukker pr. 0.5 liters flaske. Best å lette på trykket etter en dag eller 2. Pokker ! Heldigvis bare 6 flasker.
 
Tappet nettopp Hoppy Joe på fat og flaske. OG 1050 og FG 1012.
Forventer FG var 1010. Sto på 1012 i en uke.
Mesking 65 grader. Pitch på 18 grader. Gjæret på 21-22 grader.
Oi oi!
Kom akkurat på at jeg brukte 6 gr. sukker pr. 0.5 liters flaske. Best å lette på trykket etter en dag eller 2. Pokker ! Heldigvis bare 6 flasker.
Så nå at i Beersmith lå det inn Calefornia ale. Da jeg forandret det til M-07 så stod det 1011 på FG. Og målingen viste såvidt i underkant av 1012. Så det var spott on. Gjorde seg ferdig på en uke og kom i gang i løpet av natta etter pitching.
 
Prøvde nylig å lage en Anchor Steam med M54 Californian Lager. Rehydrert, gjæret på 18 grader (i utgangspunktet). Fikk samme problem som @Sarge beskrev i en annen tråd; gjæren så ut til å stoppe opp, så jeg økte til 25 grader i 5 dager. OG: 52, FG: 13 = 73,7 % attenuasjon. Den er akkurat ferdig karbonert, og står til lagring, så jeg kan ikke si mye om smaksbildet. Karboneringstestsmaken var ikke noe å rope hurra for, men jeg håper noen uker kaldlagring vil hjelpe. (Har tidligere brygget Kinn Dampen med US-05, som ble veldig bra – så om denne ikke funker går jeg tilbake til 05.)
Jeg opplevde at det ble litt "estere" i smaken etter turen med gjenopplivning på 25 grader. Det har imidlertid dempet seg og forsvunnet fra smaksbildet nå. Om det kommer av modning eller at jeg har satt en del flasker i kjøleskap og fått en lageringseffekt vet jeg ikke, men ølen ble veldig god, den. :)

Hvordan ble din?
 
Jeg opplevde at det ble litt "estere" i smaken etter turen med gjenopplivning på 25 grader. Det har imidlertid dempet seg og forsvunnet fra smaksbildet nå. Om det kommer av modning eller at jeg har satt en del flasker i kjøleskap og fått en lageringseffekt vet jeg ikke, men ølen ble veldig god, den. :)

Hvordan ble din?
Den står til kaldlag(e)ring på uteboden nå. Håper at den skal komme seg. På siste prøvesmak smakte den «medisinsk». Frykter klorofenoler. Den ble gjæret i en glassballong jeg fikk av kompis, som jeg vasket ganske grundig med Saga ballongrens. Mener jeg skylte den godt også, men nå er jeg usikker. Jeg er heller slett ikke sikker på at det faktisk er klorofenoler – må vel komme meg på usmakkurs snart. :confused:
 
Jeg mailet Mangrove Jack's angående rehydrering av M54 Californian Lager (utdrag av det vesentlige fra mailutvekslingen):
Jeg:
"I want to use M54 Californian Lager dry yeast. This is a lager yeast designed to ferment at ale temperatures.
When rehydrating, which temperature should I use? Should I treat this as a lager yeast or an ale yeast for rehydration?"​
MJ:
"This yeast should be rehydrated at ale yeast temp (i.e. 30-35C) since it will be brewed at ale temps (i.e. around 20C). Brewer needs to make sure rehydrated yeast is within 5C of their wort temp to avoid subjecting the yeast to temperature shock."
Dette var det jeg antok, men det er noen interessante observasjoner her. Om jeg leser dette rett skal man rehydrere ved 30-35C, men om man skal pitche i 20 graders vørter så må den rehydrerte gjæren altså kjøles litt gradvis ned før pitching. Jeg ser at Mangrove Jacks opererer med høy rehydreringstemperatur (den samme for all tørrgjær som skal brukes til overgjæring), så her regner jeg med at andre har erfaringer.

Hvordan sørger dere for å unngå temperatursjokk ved rehydrering etter Mangrove Jack's anbefaling?
 
Den står til kaldlag(e)ring på uteboden nå. Håper at den skal komme seg. På siste prøvesmak smakte den «medisinsk». Frykter klorofenoler. Den ble gjæret i en glassballong jeg fikk av kompis, som jeg vasket ganske grundig med Saga ballongrens. Mener jeg skylte den godt også, men nå er jeg usikker. Jeg er heller slett ikke sikker på at det faktisk er klorofenoler – må vel komme meg på usmakkurs snart. :confused:
Skjønner hva du mener med "medisinsk". Det er nok samme som jeg kaller "estere". Usmakkurs er nok tingen, ja. Trenger et, jeg også.

Jeg er spent på hva du opplever etter kaldlagring. Jeg har en pose til med M54 i kjøleskapet, og det er nok mulig at jeg forsøker meg igjen. Da med høyere temperatur i skapet fra start (brukte 18 grader, neste gang blir det vel 20, tenker jeg).
 
Vanskelig, dette. Jeg trenger et usmakkurs.
Det trenger jeg også, for å si det mildt.

Dubbelen med M31 endte på FG 1009, som gir 87% attenuasjon. God utgæring, men ganske fæl smak. I andres hender kunne kanskje dette blitt et bra øl, hvem vet?
Syns kanskje jeg kan ane noe av det "riktige" ester- og fenolpreget, men det overskygges totalt av den samme usmaken/aromaen jeg også fikk i en patersbier med wlp550.
Har forsåvidt fått klarsignal fra Vestkast om å sende inn dubbelen til bryggekonkurransen deres, så jeg har et håp om at Gahr eller noen av de andre som skal bedømme kan si noe om hva det skyldes.

Problemet mitt handler nok ikke om denne gjæren spesifikt, så jeg kan egentlig ikke si noe om det er en gjærstamme å anbefale eller ei. Sannsynligvis er den helt fin å bruke, gjærer i alle fall godt ut.
 
Jeg melder meg nok inn i Norbrygg i oktober, og da skal jeg forsøke å få til noen bedømminger av ølet mitt. Det er mulig jeg får fenoler, men det er vanskelig å skille "medisinsk", "krydderaktig" og "astringens". Og er alltid estere det samme som "fruktig"? Jeg leser ofte om gjær som blir krydderaktige når man fermenterer varmt, som en del av esterprofilen.
 
Prøvde nylig å lage en Anchor Steam med M54 Californian Lager. […] Karboneringstestsmaken var ikke noe å rope hurra for, men jeg håper noen uker kaldlagring vil hjelpe.
Prøvde en flaske i kveld, 5 1/2 uke etter flasking. Den begynner å komme seg, og begynner så smått å minne om dampøl. Litt «pilsete» i smaken, med en del restsødme. Kan bli bra, tror jeg.
 
Prøver M42 i en porter, OG 1.052, pitchet ved ca. 19 grader. To pakker til 25 liter, rehydrert i 34 graders vann. Måtte reise bort, men etter 35 timer var det høy aktivitet, 22 grader i karet og toppen allerede over. Lukter nøytralt i gjærlåsen.
 
Sist redigert:
Prøvde en flaske i kveld, 5 1/2 uke etter flasking. Den begynner å komme seg, og begynner så smått å minne om dampøl. Litt «pilsete» i smaken, med en del restsødme. Kan bli bra, tror jeg.
M54 skal jo være "pilsete". Jeg sleit jo litt med den gjæren (dvale og gjenopplivning på høy varme), men det som evt er av usmaker etter varmestuntet ser ut til å forsvinne over tid. Det blir absolutt svært drikkbart om den får stå litt. :)
 
M54 skal jo være "pilsete". Jeg sleit jo litt med den gjæren (dvale og gjenopplivning på høy varme), men det som evt er av usmaker etter varmestuntet ser ut til å forsvinne over tid. Det blir absolutt svært drikkbart om den får stå litt. :)
Ja, at den smaker «pilsete» ser jeg på som positivt. Jeg kopierte jo din prosedyre, for å få ned FG. Ser ut som lagring, nogenlunde kaldt, hjelper. Her får vi ta tiden til hjelp.
 
Tilbake
Topp