Utbytte GrainFather

Hydrometer målingen viser 1.000 i vann på rett temp så skal ikke være feil altså.. Og leste at siden det i cider spises alt av sukker mens øl inneholder sukkerarter som ikke spises så kan den faktisk vise under 1.000 siden alkohol er lettere enn vann. MEEN, jeg takker for innspill, tror jeg skal kjøpe et hydrometer til bare for å sammenligne
 
Hydrometer målingen viser 1.000 i vann på rett temp så skal ikke være feil altså.. Og leste at siden det i cider spises alt av sukker mens øl inneholder sukkerarter som ikke spises så kan den faktisk vise under 1.000 siden alkohol er lettere enn vann. MEEN, jeg takker for innspill, tror jeg skal kjøpe et hydrometer til bare for å sammenligne
De pengene kan du spare deg:). Det du har viser jo åpenbart riktig.

Hvor kraftig utgjæring får du? (Du kan beregne utgjæringsprosenten med denne: https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/)

Gjærbarheta vil ikke variere veldig mye innafor 63-67 grader, som er det området vi stort sett bruker. Forskjellen fra 65( som er den enkelttemperaturen som gir høyest gjærbarhet) til 67 er 2 prosentpoeng. 63 grader gir bare marginalt dårligere gjærbarhet enn 65. Går du over 67 grader, begynner gjærbarheta å synke kraftig, med ca. 4 prosentpoeng pr. grad. Så hvis du mesker på 66 i stedet for på 68, vil du se det på FG. (Du vil i praksis ikke merke det noe særlig på ølet, riktignok, men det er en annen diskusjon.)

Det er en del variabler å ta hensyn til her. Har du beregna meskeffektiviteten din? Det er egentlig den som er interessant. Kalkulator: https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/

Meskeffektivitet er den effektiviteten det som regel refereres til. Det er den som oppgis til settene, også. I kalkulatoren er det "pre-boil efficiency" du skal velge i rullegardinmenyen.

Normalt burde du få faktisk få ganske mye bedre effektivitet enn det som oppgis i settene. Du antyder jo sjøl feil under skylling, slik at du får kanalisering (stier), som en mulig årsak. Og det er nok vanlig. Du kan vel få kanaler i mesken under stadig sirkulering, også. Prøv å kutte ut sirkuleringa, og rør i stedet to-tre ganger i løpet av mesketida. Det holder i massevis.
 
Knus malten selv er mitt tips. Har opplevd å fått sett knust og tilsynelatende virket det som den aktuelle butikken trodde jeg skulle bake brød av settet siden det var bare mel i posen. Eventuelt ha en pose risskall i bakhånd hvis du får sett som er knust alt for fint som du kan blande inn

Mvh Frode
 
Kan være en årsak med for knust malt og. Den har kommet i posten når den kom fra Bryggselv så er ekstra knust sikkert.

Ja jeg tror kanskje det er selve mesken som er problemet, skyllingen gikk litt feil sist, men har gjort det som anbefalt fra Grainfather sine YouTube-videoer tidligere. (Glemte denne gangen å dytte ned øvre rist, så hadde i praksis 10 cm med vann over mesken under skylling).

Skal prøve å røre litt under mesking neste gang. Er riktignok et annet sett jeg prøver da, men skal gi lyd om hvordan det går.
Kan hende jeg løser problemet for ganske mange, da jeg ser mange er fortvilet over lav OG. Hehe
 
Mesker du inn på mesketemperatur eller strike temp? Måler du temp med eksternt termometer i mesken?
Jeg har ikke målt temperaturen nei, kun stolt på Grainfatheren. Har vurdert om jeg må justere i forhold det, så det skal også sjekkes ved neste brygg. (Blir noen uker til da jeg har to gjæringsdunker fulle og lite hus med tre barn) ;P
 
Men her burde jeg vel egentlig prøve én ting av gangen, så jeg finner en eventuell feil om ikke det er mange, hehe.

Tror jeg prøver å røre i mesken iløpet av meskingen først.
Så prøver jeg å starte mesken på høyere temperatur neste gang der igjen.

Og skal være nøye med skyllingen hver gang.

Men er det noen som har erfaring med vann-kalkulatoren til Grainfather? Den viser jo selv liter meskevann og skyllevann etter du legger inn oppskriften.

Fikk type 21.7 liter meskevann og (husker ikke helt) ca 12-13 liter skyllevann tror jeg. (Fuck Yeah IPA ferdig sett)
Er det bedre å ha litt mye meskevann (type 1 liter mer) eller omvendt?
Beste er vel å treffe riktig på begge xD
 
Nei, det har ikke noen innvirkning på FG.


Da anbefale jeg at du gjør det eller begynner med innmesk 4-5 grader over mesketemperatur.
Men det har innvirkning på for lav OG (som indirekte kan påvirke FG)

Få kontroll på knusing, rør godt under inn mesking (90% av problemene folk har med GF ligger i for fin knusing av malt)

Ser du under mesking at du kommer litt lavt, mesk litt lengre. Du bør ikke røre de siste 15 minuttene for å få klarnet vørter, men kan fint røre opp, ikke presse ned malt basen underveis. Noter for hvert brygg underveis, da får du etter hvert en erfaringsbase der du vet hva du må treffe på enkelte steg for å komme ut helt rett

Mvh Frode
 
Heisann.
Leser mye nyttig her inne og håper på tips ang. lav OG og FG.
Jeg har en Grainfather 30L og har kjøpt ferdig sett vanligvis fra Bryggselv.no.
Følger jo med gode oppskrifter, men får stort sett for lav OG. Det kan jo skyldes dårlig røring, for kjapp skylling som lager "stier" osv. Men så lurer jeg på om noen har erfaring med å stoppe opp pumpen, og røre litt innimellom meskingen?
Får alltid for lav FG, selv når jeg traff på OG i oppskriften til Utepils fra bryggselv.no. Kanskje prøve høyere temp?

Er det for mye gjær eller skal jeg bare "blåse" i FG. Ølet smaker godt og fikk en prosent på 5.6 istedenfor ca 5 som oppskrift sa på Utepils.

Lagde Pærecider til kona også og fikk FG på 1.000 selv om oppskrift tilsa 1.003.
(Lest at cider inneholder sukkertyper som kan ende på under 1.000 også så ikke infeksjon)
Men ligger alltid 02-05 under oppskrift.

Kan dette være bare pga forskjellig utstyr i forhold til Bryggselv?
Får også forskjellig måling på refraktometeret hvis jeg måler akkurat når kok er ferdig, og halvveis i avkjøling
Når bør jeg måle??

Har brygget bare fire ganger, startet i juni
Veldig glad for svar
Min erfaring med Grainfather er at du får lav meskeeffektivitet hvis kornet er malt for grovt. Da renner "spargen" rett igjennom, og du får lav OG. Siden OG blir lav, får du også lite malt i vørteren, som igjen gir lav FG. Med Grainfather er du avhengig av å kværne malten godt, men ikke for mye, da får du "stuck sparge". Snakker av erfaring med nesten 100 brygg med en Grainfather. Pærecideren kan jeg ikke hjelpe deg med...
 
Min erfaring med Grainfather er at du får lav meskeeffektivitet hvis kornet er malt for grovt. Da renner "spargen" rett igjennom, og du får lav OG. Siden OG blir lav, får du også lite malt i vørteren, som igjen gir lav FG. Med Grainfather er du avhengig av å kværne malten godt, men ikke for mye, da får du "stuck sparge". Snakker av erfaring med nesten 100 brygg med en Grainfather. Pærecideren kan jeg ikke hjelpe deg med...
Ser David Heath foreslår ca 0.9 (ca 2.30 min) som er en del lavere enn butikkstandard som er 1.2.

Han brukte GF på tida videoen ble laget.
 
Akkurat det der med mål på valseavstand er rimelig håpløst siden det vil variere mellom møllefabrikater og mølletyper...

Jeg har i årevis vært happy med en 2-valser kinasak, men jeg kverner maltet kondisjonert.. altså fuktet, slik David beskriver rundt 6:20 ut i videoen. Jeg lar altid maltet hvile etter fuktingen slik at vannet får trukket inn i skallet og mjuka det opp en smule. Resultatet blir at korna spjærer på langs og skalla blir temmelig intakte sjøl om de er åpna. Støving ved kverning er nesten totalt fraværende og...

Her i vår fikk jeg en MM3 i hus, og det tok litt tid før jeg tok den i bruk. Jeg måler ikke valseavstand, men holde neven under først for visuellt kunne vurdere kverningsgrad. Hadde på forhånd merka av på justeringsknottene for hvor minimumsåpning var, og ble litt forbausa over at jeg måtte opp i nesten full åpning før kverningsgraden ble lik det jeg fikk ut av min tovalser... ergo så snakker vi her en stor variasjon som gjør oppgitte valseavstander i millimeter meningsløse, iaff med fukta malt.

Jeg brygger ikke på GF sjøl...her er det enten Speidel eller kjele & mesketønne, men forleden ble jeg spurt av noen venner med GF70 om jeg kunne hjelpe dem med å finne ut av hvorfor de stadig bomma på OG.

De hadde kverna på anbefalt valseåpning med en 2-valser og fant at gikk de finere så sleit de med stuck mash, stuck sparge osv..og den problematiske lave OG'en.

Tok med kvern og sprayflaske bort til dem og viste dem hvordan jeg kverna...og nå produserte GF70 3 hakk høyere OG enn oppskrifta tilsa. Husker jeg også strupa resirkuleringshastigheta på GF'en mer enn de pleide å gjøre, så forklaringa kan være flerdelt i dette tilfellet.

Kverner du maltet sjøl forstår jeg ikke hvorfor en ikke tar seg det lille ekstraarbeidet med fukting før kverning. De åpna, men intakte, skalla gjør det samme for mesken som risskall... faren for astringens reduseres vesentlig og en får bedre kontroll over både resirkulering og skylling.
 
Jeg måler ikke valseavstand
En slik er et absolutt must, mener jeg.


De hadde kverna på anbefalt valseåpning med en 2-valser og fant at gikk de finere så sleit de med stuck mash, stuck sparge osv..

Kverna de raskt da så maltskalla blei revne i fillebiter? To-valser her, på 0.6 på skalløse malttyper og 1.0 på alt anna. Ingen problemer.
 
Akkurat det der med mål på valseavstand er rimelig håpløst siden det vil variere mellom møllefabrikater og mølletyper...

Jeg har i årevis vært happy med en 2-valser kinasak, men jeg kverner maltet kondisjonert.. altså fuktet, slik David beskriver rundt 6:20 ut i videoen. Jeg lar altid maltet hvile etter fuktingen slik at vannet får trukket inn i skallet og mjuka det opp en smule. Resultatet blir at korna spjærer på langs og skalla blir temmelig intakte sjøl om de er åpna. Støving ved kverning er nesten totalt fraværende og...

Her i vår fikk jeg en MM3 i hus, og det tok litt tid før jeg tok den i bruk. Jeg måler ikke valseavstand, men holde neven under først for visuellt kunne vurdere kverningsgrad. Hadde på forhånd merka av på justeringsknottene for hvor minimumsåpning var, og ble litt forbausa over at jeg måtte opp i nesten full åpning før kverningsgraden ble lik det jeg fikk ut av min tovalser... ergo så snakker vi her en stor variasjon som gjør oppgitte valseavstander i millimeter meningsløse, iaff med fukta malt.

Jeg brygger ikke på GF sjøl...her er det enten Speidel eller kjele & mesketønne, men forleden ble jeg spurt av noen venner med GF70 om jeg kunne hjelpe dem med å finne ut av hvorfor de stadig bomma på OG.

De hadde kverna på anbefalt valseåpning med en 2-valser og fant at gikk de finere så sleit de med stuck mash, stuck sparge osv..og den problematiske lave OG'en.

Tok med kvern og sprayflaske bort til dem og viste dem hvordan jeg kverna...og nå produserte GF70 3 hakk høyere OG enn oppskrifta tilsa. Husker jeg også strupa resirkuleringshastigheta på GF'en mer enn de pleide å gjøre, så forklaringa kan være flerdelt i dette tilfellet.

Kverner du maltet sjøl forstår jeg ikke hvorfor en ikke tar seg det lille ekstraarbeidet med fukting før kverning. De åpna, men intakte, skalla gjør det samme for mesken som risskall... faren for astringens reduseres vesentlig og en får bedre kontroll over både resirkulering og skylling.
Hva er vann- vs maltforholdet når du kondisjonerer? Sliter også med å finne rett åpning på kverna etter jeg gikk over til g30
 
Hva er vann- vs maltforholdet når du kondisjonerer? Sliter også med å finne rett åpning på kverna etter jeg gikk over til g30
En tommelregel ved kondisjonering er 2% av maltets vekt med vann. Sjøl tenker jeg ikke mye på det... jeg kjenner på maltet når det har fått vann når jeg rører rundt i maltet mens jeg sprayer. Lar det så hvile 15-20 minutter før jeg kverner.
 
Tilbake
Topp