Vis din kegerator / øleskap!

Du glemte å nevne hvor lenge du hadde drevet å fylt flasker og 12-13 år i bar bransjen. Hva er det som gjør att nitrogen blir flytende? er det temp eller trykk? jeg bare lurer, har aldri drevet og fylt flasker eller jobbet i bar bransjen.
 
"Det som mest sannsynlig vil skje er vel at ventilen skytes av med en kraft som kan løfte 1-2 semitrailere med to hengere, og så vil flaska skytes andre veien og fyke rundt i rommet i en voldsom hastighet og knuse alt i dens vei til den er tom for gass..."
Underholdende lesning det skal du ha, men forståelse for fysiske lover er det verre med. Skal denne "bomben" løfte noe som helst må den stå fast, flytter flasken seg så flytter den ingen ting annent enn seg selv. (om det ikke er lettere en flaska da, noe jeg ikke tror en semitrailer med to hengere er. jeg har kjørt semitrailer i 10 år, dog med bare en henger da)
Her er en luring som hadde flytende nitrogen i en termos uten sikkerhetsventil som fungerte, dessverre ikke bilder men gidder en å lese teksten så er den litt underholdende http://blogs.sciencemag.org/pipeline/archives/2006/03/08/how_not_to_do_it_liquid_nitrogen_tanks

For å kunne holde på flytende nitrogen i en lukket beholder ved romtemperatur trenger du en beholder som tåler ca.
43,000 psi eller 2964 bar. Aldri finn på noe slikt
 
Sist redigert av en moderator:
Du glemte å nevne hvor lenge du hadde drevet å fylt flasker og 12-13 år i bar bransjen. Hva er det som gjør att nitrogen blir flytende? er det temp eller trykk? jeg bare lurer, har aldri drevet og fylt flasker eller jobbet i bar bransjen.

Nitrogen blir vel flytende ved c.a. -196 C. Co2 i en beergas blir ikke flytende ved 57+ bars trykk på flaska fordi den er blandet med nitrogen... Og det er stigerør i beergas flasker fordi co2 er en veldig tung gass og blandes bedre med andre gasser ved fylling når det er stigerør på flaskene.

Man får ikke flytende ut av beergas flasker selv med stigerør fordi det kun er gass i flaska, ikke flytende... :beermug::)
 
Kanskje ikke en kegerator, men i alle fall ikke et ølskap. En stand fra jobb skulle kastes. Jeg så dermed mitt snitt til å sette opp en portabel kegerator. Tappetårnet er også fra jobb, men kranene og den ene gjennomføringen er byttet. Må bytte den andre også. Handtak på baksiden og to hjul gjør den mulig å flytte litt rundt på. Alt i alt en rimelig løsning som skal kjøles med is. Vurderer å montere en kran for enkel tømming av smeltet is.

DSC_0022.JPG
DSC_0025.JPG
DSC_0027.JPG
DSC_0029.JPG
 
Her er min kegerator, basert på IKEA-innbyggingskjøleskap under benk, kjøpt brukt for 500 kr, og en 70cm benkeplatestump fra billigkroken på IKEA.

Det er plass til 2 stk 12L Cornelius. Sannsynligvis 3 stk hvis man baserer seg på å ha CO2 på utsiden.
Med litt makt og vilje er det potensielt mulig å få plass til ett 19L Cornelius-fat. Bak CO2-flaska er det ca 10cm lavere, og det går akkurat et Cornelius nedi den gropa. Det er da 65-66cm høyt, så det skal kanskje la seg gjøre med 19L (63,5cm), dersom man fester på koblingene før man setter fatet inn. Det finner jeg ut av. Brygger uansett små-batcher, så det er ingen big deal. Men kjekt å vite om man faktisk har muligheten.

Til høyre for kegeratoren er gjæringskapet mitt. En billig Temptech JC-65GB.

Ser du har lagt en benkeplate på kjøleskapet. Er det i benkeplaten at tårnet skrus fast, og trenger en da kun lage hull i kjøleskapet hvor en får gjennom ølslangene?
 
Ser du har lagt en benkeplate på kjøleskapet. Er det i benkeplaten at tårnet skrus fast, og trenger en da kun lage hull i kjøleskapet hvor en får gjennom ølslangene?
Ja. Tappetårnet er skrudd fast i benkeplaten, og det er borret hull til slangene ovenfra og gjennom både benkeplate og "tak" på kjøleskap. Etter at slangene er ført igjennom er det tettet med silikon.
 
Jeg har tilsvarende løsning, men benkeplaten har jeg skrudd fast i kjøleskapet i fire hjørner fra innsiden av skapet. Alt er godt festet til kjøleskapet og kan flyttes rundt ved behov, f.eks. opp og ned fra kjeller:)
 
Kegeratoren på jobben:
bb629943e3c58c6e286cacf6c7d24017.jpg

Gutta fra hovedkontoret hadde med et fat. Må ta en trikkedag senere i uka så jeg får testa den.
 
Beard Brew Kegerator nr.2 er komplett. Denne gangen fant jeg et pent brukt tappetårn fra ei kneipe i Bayern på Ebay. Kjøleskapet
er litt større enn det første, så det var bare å ta ut hyllene for å plass til fatene.

WhatsApp%20Image%202017-01-11%20at%2018.51.20_zps7lwvhzko.jpeg


WhatsApp%20Image%202017-01-11%20at%2018.51.26_zpsxfezc5hr.jpeg
Dette ser flott ut. Kan jeg spørre om hva du har brukt på veggene og døra?
 
Da var jeg ferdig med den.Så nu får e brygge sån e har alle fat i bruk
 

Vedlegg

  • 20170706_000229.jpg
    20170706_000229.jpg
    261,7 KB · Sett: 377
Tilbake
Topp