Tråden for dumme spørsmål.

Jeg karbonerer som regel på 1 bar. Da tar det ca. en uke fra tapping til ølet er karbonert hvis co2-tanken er tilkoblet hele tiden. Hvis jeg ikke kan det, fyller jeg på 2 bars trykk til å begynne med for å drive co2 inn i ølet. Da må jeg fylle opp innimellom inntil riktig karbonering på 1 bar er oppnådd.
Tapping av karbonert øl uten skumproblemer har med motstanden i tappedelen å gjøre. Bruker du pikniktapp, kan ølslangen tilpasses trykket. -Lengre slange for høyere karbonering.
Og lengden på slangen bør jeg vel kunne styre uavhengig av hva slags tappekraner jeg velger? Det skreiv @msevland en del om i sin strålende tråd om John guest-oppsett.
 
Har et skotsk sterkøl som karboneres på fat.
Dette skal kunne lagres lenge og blir bedre etter lang modning. Har ikke lyst til å okkupere et fat i så lang tid så tenker å få det over på flasker for videre modning.
Hvilken effekt vil det ha på ølet og vil det modnes annerledes/fortere? Har tidspunket for overføring noe å si eller er det bare å gjøre det med en gang det er ferdig karbonert? Overfører med beergun.
 
Sist redigert:
Nevnte tidligere at jeg synes ølet var flatt når jeg tappet fra fat (1 bar, ca. 6 grader).
Har nå flyttet tappeslangen over på et annet fat (samme temp. og trykk). Det nye fatet er i tillegg karbonert med 3 g sukker. Begge fat lagret sammen omtrent like lenge, dvs. ca. 1 mnd. Denne gangen har jeg det motsatte problem o_O for mye skum :(
 
Nevnte tidligere at jeg synes ølet var flatt når jeg tappet fra fat (1 bar, ca. 6 grader).
Har nå flyttet tappeslangen over på et annet fat (samme temp. og trykk). Det nye fatet er i tillegg karbonert med 3 g sukker. Begge fat lagret sammen omtrent like lenge, dvs. ca. 1 mnd. Denne gangen har jeg det motsatte problem o_O for mye skum :(
Dersom begge fatene har fått 1 bar fra CO2 tanken på 6 grader, og så har du i tillegg 3 g/l sukker i det andre fatet så er det jo logisk at det er høyere karbonert.
Men det kan være at jeg misforstår noe her.
Hvor fullt var fatet som ble karbonert med sukker? Og har det stått på høyere temperatur for sukkerkarboneringen?
 
Det tar lang tid å få øl karbonert med 1 bar. Spørsmålet er om sukkeret spiller inn i det hele tatt. To scenarier
1. Sukkeret spises opp i løpet av 3 dager, og når ikke mettet nivå. 'Restkarbonering' skjer med tvangskarbonering.
2. Tvangskarbonering sluttføres før sukkeret er spist opp. Sukkerets 'Restkarbonering' øker co2 innholdet over 1 bar.
 
Mulig det er jeg som tenker feil.....
Begge fatene ble i utgangspunktet fylt like mye. Fatet med sukker sto 14 dager i romtemperatur.
Men i mitt lille hode ville trykket "utjevne seg" når de begge sto sammen i kjøleskap med samme trykk over tid.
 
Har prøvd meg på "hurtig lagergjæring" og nå har jeg målt SG=1016 to døgn på rad, mens est.FG=1011. Gjæren brukt er WLP833.
Flyttet den nå til en tempsone med 17 grader som er det kaldeste jeg nå har tilgjengelig.

Trenger litt råd, og to spørsmål:
1) Skal jeg bare leve med dette og komme meg videre i livet?
2) Gjæringsskapet hvor jeg kan gjøre CC er opptatt med en ale de kommende 3-4 dagene men blir så ledig. Kan jeg bare la denne stå på vent i 3-4 dager (nå på 17grader) i håp om mer utgjæring for så å CC?

For ordens skyld, her er loggen fra gjæring:
Starter gjæring på 10 grader, OG1055, est FG 1011.
* Pitcher gjær og tilsetter clarex kl.20.00 25/10.
* Aktivitet i gjæringskaret innen 12t, stormgjæring etter ett døgn. (Shaker på karet, stormgjærer raskt etter det)

Ved SG=1033 (50% utgjæring) skal temp økes til 13 grader (skal ta ca 3 døgn)
* måler 1036 etter 3 døgn (72t), velger å justere til 13g påfølgende morgen, 3,5 døgn (84t). Ikke målt da, men bør være 1033isj.

Ved SG=1022 (75% utgjæring) skal temp økes til 17 grader (skal ta ca 1 døgn)
* måler 1022 etter et døgn på 13 grader, og justerer til 17grader

Ved SG=1015-1016 (90% utgjæring) skal temp økes til 19 grader (her skal den stå til FG er nådd, ca. 2 døgn)
* måler 1017 etter ett døgn, lar den gå naturlig til 19 grader.

* Måler 1016 etter ett døgn@19grader.
* Måler 1016 etter to døgn@19grader.
 
Har prøvd meg på "hurtig lagergjæring" og nå har jeg målt SG=1016 to døgn på rad, mens est.FG=1011. Gjæren brukt er WLP833.
Flyttet den nå til en tempsone med 17 grader som er det kaldeste jeg nå har tilgjengelig.

Trenger litt råd, og to spørsmål:
1) Skal jeg bare leve med dette og komme meg videre i livet?
2) Gjæringsskapet hvor jeg kan gjøre CC er opptatt med en ale de kommende 3-4 dagene men blir så ledig. Kan jeg bare la denne stå på vent i 3-4 dager (nå på 17grader) i håp om mer utgjæring for så å CC?

For ordens skyld, her er loggen fra gjæring:
Starter gjæring på 10 grader, OG1055, est FG 1011.
* Pitcher gjær og tilsetter clarex kl.20.00 25/10.
* Aktivitet i gjæringskaret innen 12t, stormgjæring etter ett døgn. (Shaker på karet, stormgjærer raskt etter det)

Ved SG=1033 (50% utgjæring) skal temp økes til 13 grader (skal ta ca 3 døgn)
* måler 1036 etter 3 døgn (72t), velger å justere til 13g påfølgende morgen, 3,5 døgn (84t). Ikke målt da, men bør være 1033isj.

Ved SG=1022 (75% utgjæring) skal temp økes til 17 grader (skal ta ca 1 døgn)
* måler 1022 etter et døgn på 13 grader, og justerer til 17grader

Ved SG=1015-1016 (90% utgjæring) skal temp økes til 19 grader (her skal den stå til FG er nådd, ca. 2 døgn)
* måler 1017 etter ett døgn, lar den gå naturlig til 19 grader.

* Måler 1016 etter ett døgn@19grader.
* Måler 1016 etter to døgn@19grader.

Tror du skal leve med den utgjæringsgraden du har. Det var noe tull med termometeret i mesken, var det ikke? Hvis du kom litt høyt, er ikke 70% utgjæring - som er det du har her - så galt.

Den kan godt stå ei uke eller to på 17.
 
Tror du skal leve med den utgjæringsgraden du har. Det var noe tull med termometeret i mesken, var det ikke? Hvis du kom litt høyt, er ikke 70% utgjæring - som er det du har her - så galt.

Den kan godt stå ei uke eller to på 17.
Takk for svar, da har jeg en plan! :)

Da er pizzaen på bordet, heller en Nøgne Ø Imperial stout i glasset og starter på 6.sesong av House of Cards.
Ha en god fredag! :)
 
Noen bryggere er så heldige at de HAR det som jobb.
Dreams, dreams, dreams......


edit: nå MÅ jo snart den lotto-kupongen gå inn. Seriøst.

Hvis den lotto-kupongen hadde slåt til, ville du da søkt jobb som brygger, eller startet bryggeri? For min del så ville jeg ikke blitt kommersiell brygger med mindre jeg kunne gått rett inn i en rolle som ikke trenger å vaske eller bruke muskler. Type bare: her er oppskriften, you fix. Jeg passer på og peker.
 
Hvis den lotto-kupongen hadde slåt til, ville du da søkt jobb som brygger, eller startet bryggeri? For min del så ville jeg ikke blitt kommersiell brygger med mindre jeg kunne gått rett inn i en rolle som ikke trenger å vaske eller bruke muskler. Type bare: her er oppskriften, you fix. Jeg passer på og peker.
Å, jeg har min planer. Men de er mine. :cool:
 
Tilbake
Topp