Tråden for dumme spørsmål.

Dumme spørsmål hører jo hjemme her...
Oppskriften sier "Stikkes om til sekundærgjæring halvveis". Betyr det at jeg dumper over vørteren i nytt gjæringskar og tilsetter ny gjær?
 
Dumme spørsmål hører jo hjemme her...
Oppskriften sier "Stikkes om til sekundærgjæring halvveis". Betyr det at jeg dumper over vørteren i nytt gjæringskar og tilsetter ny gjær?

Hva slags øl er det snakk om?

Det der er noe amerikanske hjemmebryggere gjorde før, og så henger det igjen noen steder i gamle oppskrifter. Men noen ganger er det riktig å gjøre det.
 
Det er "Flo & Fjære". En enkel pils fra Trond Helland gjengitt i boka "Ølbrygging fra hånd til munn".
Er ikke nødvendig å stikke om. Er viktig å la pils/lager få nok tid på gjærkaka ( og alle andre øl for den saks skyld) Med unntak av feks fruktøl som skal tilsettes frukt i gjærekar og/eller Surøl for å nevne et par er det i mine øyne flere bakdeler ved omstikking enn fordeler. ;)
 
Vedr bruk av hulltaker:
Har et hull på 19mm i bryggekjelen min, tynt metall. Tror dere en hulltaker på 21 mm vil klare å lage et rent nytt hull? Har ikke brukt det før, og er redd for om kanten bare vil bøyes bakover når den skrus til.
 
Vedr bruk av hulltaker:
Har et hull på 19mm i bryggekjelen min, tynt metall. Tror dere en hulltaker på 21 mm vil klare å lage et rent nytt hull? Har ikke brukt det før, og er redd for om kanten bare vil bøyes bakover når den skrus til.

Det er 1mm metall å feste punchen i.. Hadde kanskje gått for stegbor?
 
Det er 1mm metall å feste punchen i.. Hadde kanskje gått for stegbor?
Det blir så lite ja. Må vel kanskje det da.. Jeg har brukt stegbor før på så tynt metall, og det ble ganske rufsete hull av det. Får kanskje prøve å stive det av, på no vis.
 
Skal tørrhumle en blonde nå, og skal veie opp humlen i en skål.
Bør jeg desinfisere skålen med starsan før jeg har humlen oppi?

Enig med @Steinar Huneide . Reint holder. Hvis skåla ikke er rein, hjelper det ikke å desinfisere, og er den rein, er det ikke nødvendig.

Må inrømme at jeg er tilstrekkelig paranoid til å bekymre meg litt. Sjøl om humla i seg sjøl neppe bærer med seg noe, kan det jo hende at den rasker med seg ett eller annet fra ei skål som ikke er rein. Jeg bruker glass som har vært i oppvaskmaskin, og jeg inspiserer dem forbannet nøye før jeg har humla oppi.
 
Det blir så lite ja. Må vel kanskje det da.. Jeg har brukt stegbor før på så tynt metall, og det ble ganske rufsete hull av det. Får kanskje prøve å stive det av, på no vis.

Jeg hadde gått for hullpunch. Uten tvil. Men så er jeg dårlig å lage jevne hull med dremel og stegborr....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanskje det er jeg som har for stor tro på hullpunchen da. Men jeg har utvidet en god del hull etterhvert med hullpunch, og aldri hatt noe form for problemer. Så først hadde jeg prøvd det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kan være at jeg er i overkant skeptisk og, har aldri prøvd med så lite metall igjen selv. Men ser for meg at det ikke blir et rent kutt med den dimmen det skal være. Hvis det blir bøyd er det vel kanskje bare å dremle ned kanten som blir på innsiden.
 
Det var her man kunne stille dumme spørsmål ikke sant? Ser at det er NM i brygging med innlevering av 2stk 0,5 flasker den 23.mars. "Reglene forøvrig blir omtrent tilsvarende som i fjor. Du må sende inn to flasker på 0,5 liter, som tilfrestiller Norbryggs krav."

Med 3 måneder som brygger har jeg selvsagt ikke de store ambisjonene, men har utrolig nok laget ett brygg av egen oppskrift som i hvert fall jeg er veldig fornøyd med :). Informasjonen for en nyinvidd oppleves nok litt mangelfull. Mener man Norbryggs typedefinisjoner som Norbryggs krav? Og er det noe med disse reglene som tilsier at det er noe annet jeg må tenke på enn å prøve å brygge som best jeg kan i denne omgang?
 
Det var her man kunne stille dumme spørsmål ikke sant? Ser at det er NM i brygging med innlevering av 2stk 0,5 flasker den 23.mars. "Reglene forøvrig blir omtrent tilsvarende som i fjor. Du må sende inn to flasker på 0,5 liter, som tilfrestiller Norbryggs krav."

Med 3 måneder som brygger har jeg selvsagt ikke de store ambisjonene, men har utrolig nok laget ett brygg av egen oppskrift som i hvert fall jeg er veldig fornøyd med :). Informasjonen for en nyinvidd oppleves nok litt mangelfull. Mener man Norbryggs typedefinisjoner som Norbryggs krav? Og er det noe med disse reglene som tilsier at det er noe annet jeg må tenke på enn å prøve å brygge som best jeg kan i denne omgang?
Reglene for NM i fjor finner du ved å Google. Regler for NM i Hjemmebrygging 2018 - Norbrygg

Så er det sånn at det ikke er en konkurranse om å brygge det beste ølet, men det mest typeriktige, litt som langrenn på idealtid. Når det er sagt er det vel ingen av stilene som smaker høggorm, men godt øl kan trekkes for å ikke passe i den malen de er meldt inn i.
 
Reglene for NM i fjor finner du ved å Google. Regler for NM i Hjemmebrygging 2018 - Norbrygg

Så er det sånn at det ikke er en konkurranse om å brygge det beste ølet, men det mest typeriktige, litt som langrenn på idealtid. Når det er sagt er det vel ingen av stilene som smaker høggorm, men godt øl kan trekkes for å ikke passe i den malen de er meldt inn i.
Takk for flott svar! :)
 
Tilbake
Topp