Tråden for dumme spørsmål.

Jeg dreit meg skikkelig ut i stad da jeg skulle lage ekstrakt cidersett fra mangrove...

Jeg skulle fulle opp med kaldt vann, men glemte selvfølgelig å skru ned temperatuen på dusjen.. Vil heler eller deler av gjæren dø pga temperatuen? Hvordan er beste måten å redde det på? Kan jeg f.eks kjøpe ny gjør i morgen og tilsette den når karet når ca 20 grader?
 
Litt heftig gjæring tømmer gjerne gjærlåsen for starsan fordi starsan skummer, og slik lettere transporteres ut av gjærlåsen.
Vodka skummer ikke, og holder seg sånn sett bedre. Men alkoholen fordamper vel etter hvert?

Jeg bruker starsan, og ser ikke helt problemet. Det er lett å etterfylle.
Og for ordens skyld kan jeg meddele at jeg bruker vann først, så spruter jeg litt starsan fra spruteflasken oppi på dag 3-4 :) De gangene jeg bruker vodka, er det i drinken min. Men husker fra "hine dager" at noen brukte sprit :)
 
IPA'n min som skal være ferdig til 17.mai er ferdig gjæret, og står i kjøleskap for cold crash nå. Ser ut til at dere hadde rett i at øllet blir ferdig i god tid :) Jeg brukte 65g amarillo pellets, og 28g cryo citra til tørrhumling. Øllet ble ekstremt grumsete/hazy av denne tørrhumlen. Er en million bittesmå humlepartikler i øllet som man kan se langs kanten på glasset når man holder det skjevt opp mot lys. Bitterheten ble også mye kraftigere som følge av dette. Kommer dette av cryo humlen, eller er det det helt vanlig, og det som forårsaker haze i NEIPA? Har ikke blitt mye bedre etter 12 timer cold crash. Øllet er godt, men synes det er merkelig at det er fullt av humlegrums. Kanskje gelatin er en ide her?
 
Som salt er den holdbar i årevis, sannsynligvis det samme med flytende.. (iflg min kjemiker-kone)
Min er er flytende. Har du lyst til å spørre din kjemiske kone om den datoen kan ha noe å si med beholderen? Jeg har sendt mail til Petit, hvor jeg kjøpte greia fra. Men alltid artig med flere synspunkt uansett.

Men det vil si at syren ikke fordamper eller lignende (ved gjentatte åpne lukke av flaska), og at konsentrasjonen er lik over tid, og at selve syren ikke forringes?
 
Min er er flytende. Har du lyst til å spørre din kjemiske kone om den datoen kan ha noe å si med beholderen? Jeg har sendt mail til Petit, hvor jeg kjøpte greia fra. Men alltid artig med flere synspunkt uansett.

Men det vil si at syren ikke fordamper eller lignende (ved gjentatte åpne lukke av flaska), og at konsentrasjonen er lik over tid, og at selve syren ikke forringes?

Er det noe med at ting skal ha en utløpsdato dersom det skal brukes i sånt vi putter i oss? Til og med salt - som altså kan være gud veit hvor mange millioner år gammelt:confused:. (Den pakka jeg har stående på kjøkkenet er bare holdbar ett år til, så hvis den ikke er brukt opp innen da, må jeg nok hive den:p.)
 
Er det noe med at ting skal ha en utløpsdato dersom det skal brukes i sånt vi putter i oss? Til og med salt - som altså kan være gud veit hvor mange millioner år gammelt:confused:. (Den pakka jeg har stående på kjøkkenet er bare holdbar ett år til, så hvis den ikke er brukt opp innen da, må jeg nok hive den:p.)
Hehe. To millioner år gammel havsalt og utløpsdatoen er nå straks, liksom? Nei men jeg lurer på om det kan være noe med plastikken? Fosforsyre er ikke akkurat pH-nøytralt. Har spurt Petit hvor jeg fikk dette fra, men det blir nok noen flere mailer eller spørsmål rundt det ja. Syre som går ut på dato.. vet ikke må mye om det. Men jeg har brukt kanskje 1/3 av flaska. Hvis det er beholder, kan jeg kanskje ha det over i glass?
 
Hehe. To millioner år gammel havsalt og utløpsdatoen er nå straks, liksom? Nei men jeg lurer på om det kan være noe med plastikken? Fosforsyre er ikke akkurat pH-nøytralt. Har spurt Petit hvor jeg fikk dette fra, men det blir nok noen flere mailer eller spørsmål rundt det ja. Syre som går ut på dato.. vet ikke må mye om det. Men jeg har brukt kanskje 1/3 av flaska. Hvis det er beholder, kan jeg kanskje ha det over i glass?

Jeg har ei flaske som gikk ut for to år siden, og den har ikke begynt å lekke ennå, i alle fall.

Jeg har vondt for å tro at det ville vært tillatt å selge syre i flasker av et materiale som ikke var syrefast. Og særlig ikke til bruk i matvarer. Men jeg har vært naiv før:(.
 
Jeg har ei flaske som gikk ut for to år siden, og den har ikke begynt å lekke ennå, i alle fall.

Jeg har vondt for å tro at det ville vært tillatt å selge syre i flasker av et materiale som ikke var syrefast. Og særlig ikke til bruk i matvarer. Men jeg har vært naiv før:(.

Min gikk ut i fjor høst. Det er jo ingenting som lekker eller virker off med det blotte utrente øye, så jeg er jo fryktelig spent på hva den datoen egentlig betyr. Plastikken (etter en sjekk er HDPE (#2)) Så flaska skal jo tåle dette over lang tid. The plot thickens,
 
Det er vel som med alt annet som kan/skal konsumeres, det må ha en utløpsdato. Så et program om Kavli kaviar eller noe for noen år siden. Stort oppstyr om at tuben kun hadde fått 12 mnd holdbarhet. Det var pga noen EU krav. Produksjonsfyren sa på det programmet den hadde minst 5 års holdbarhet... :)
 
Det er vel som med alt annet som kan/skal konsumeres, det må ha en utløpsdato. Så et program om Kavli kaviar eller noe for noen år siden. Stort oppstyr om at tuben kun hadde fått 12 mnd holdbarhet. Det var pga noen EU krav. Produksjonsfyren sa på det programmet den hadde minst 5 års holdbarhet... :)

Jeg har brukt 20 år gammel karamellsaus på is. Helt utmerket:p. Men det var lenge siden den gikk ut på dato.
 
Brygger bare rundt 10 ganger i året...

Blander totalt 4 liter utblandet Starsan for hvert brygg. (2l ved brygging og 2l ved flasking).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp