Tråden for dumme spørsmål.

Kjerringa liker «nesten» Pale Ale. Smaksmessig er den kjempegod, men liker ikke bitterheten. IBU på 25-30. Hva er egentlige en Pale Ale uten bitterhumle i kok? Ale?
 
Har en kegerator med tre kraner. To av de drypper fra tuten nå, men gir seg etter et minutt når krana er lukket. Der er intertap med flowcontrol. Noen måte å overhale på? Kranene er cirka et år gamle. Er andre typer bedre?
 
*Elendig på å søke*

LME kit har en ferdig ABV på 4.4%
Tilsetter 300g brew enhancer og frukt med totalt 210g sukkerinnhold.
Er det noen enkel måte å regne ut ny ABV?
 
*Elendig på å søke*

LME kit har en ferdig ABV på 4.4%
Tilsetter 300g brew enhancer og frukt med totalt 210g sukkerinnhold.
Er det noen enkel måte å regne ut ny ABV?

Med litt kløning kan du finne det ut ved å bruke disse to kalkulatorene:
All Grain OG, FG, ABV Calculator - Brewer's Friend
Alcohol By Volume ABV Calculator - Brewer's Friend

I et 25 liters brygg vil du få i underkant av 1% høyere alkoholprosent. (Jeg forutsetter at brew enhancer er 50% DME og 50% druesukker. Du har da 150 gram av hver, og i tillegg 210 gram vanlig sukker. Litt komplisert blir det, men ikke så vanskelig:).)
 
Har en kegerator med tre kraner. To av de drypper fra tuten nå, men gir seg etter et minutt når krana er lukket. Der er intertap med flowcontrol. Noen måte å overhale på? Kranene er cirka et år gamle. Er andre typer bedre?
Dette høres rart ut. Har ingen problemer med mine 5 intertap kraner med flowcontrol. Bortsett fra at stouttuppen drypper en god stund da pga utformingen. Det er vel bare å demontere å se... vet også at de selger paksningssett til intertap på bla bryggselv..
 
Dette høres rart ut. Har ingen problemer med mine 5 intertap kraner med flowcontrol. Bortsett fra at stouttuppen drypper en god stund da pga utformingen. Det er vel bare å demontere å se... vet også at de selger paksningssett til intertap på bla bryggselv..
Fant pakningssettet, kommer nok til å kjøpe hvis det ikke var forbipasserende. Tok av kranene og rengjorde litt med lunkent vann, holder bedre nå.
 
Hvis jeg har funnet riktig bestilling på bryggselv så bestilte jeg 2 stk WLP028 Edinburgh Scottish Ale Yeast som erstattning for wyeast 1728 så det er utgangspunktet. Tester med 1.020 starter i kveld og ser hva som skjer...

peram

Fulgte msevlands anbefaling men rakk bare en 1 liter starter på 1.020... Ser dog ut som om det holdt. Video er fra 16 timer etter pitch...


peram
 
Skulle tappe meg et glass i går kveld, 19l fat med piknik kran, men for første gang opplevde jeg at 1/3 av glasset blei skum. Jeg er nok nede på de siste 2-3 literene og har derfor en mistanke om at det er humlerester som er synderen, ble litt grådig under tapping:oops:

Har mine mistanker rot i virkeligheten? I så tilfelle hvor er det humlerusk pleier å legge seg? Om dere tror det er andre grunner til skum, opplys meg gjerne.

Har hatt samme trykk 1.1bar hele veien og har flere fat tilkoblet med samme type piknik kran uten skumproblem.
 
Opplever at humlerester kan skape problemer på de første glassene fra et fat - mot slutten er alt slikt rusk tappet bort, og ikke et problem lenger.
Men 1,1 bar høres muligens litt høyt ut som serveringstrykk..? Jeg har ihvertfall funnet at det lønner seg å ligge litt under en bar i forhold til skumproblematikk..
 
Opplever at humlerester kan skape problemer på de første glassene fra et fat - mot slutten er alt slikt rusk tappet bort, og ikke et problem lenger.
Men 1,1 bar høres muligens litt høyt ut som serveringstrykk..? Jeg har ihvertfall funnet at det lønner seg å ligge litt under en bar i forhold til skumproblematikk..

Hmm, har brukt det samme trykket siden jeg begynte med fat for noen uker siden, har tømt 3 fat siden den gang, men de fatene har vært 12l, vet ikke om det er av betydning. Og det er jo bare nå, helt på slutten fatet at problemet har oppstått.

Og som jeg nevnte jeg har et 12l fat med Hefe koblet til samme trykk og kran, og hær opplever jeg null problemer.

Fatene står i forskjellige høyder i det samme kjøleskapet, så kanskje 19l holder en lavere temperatur, 12l står nederst sammen med CO2 flaska der det en gang var en grønnsakskuff, kan det ha noe å si?
 
Om du har temperaturforskjell kan det sikkert bety noe.. mine fat står på samme nivå i en fryseboks. Anbefaler deg å gå litt ned på serveringstrykk - som en begynnelse..
 
Trenger å lage et hull i veggen på en fryseboks for gjennomføring av tappelinjer. Noen som veit hvordan jeg finner ut hvor jeg kan gjøre dette uten å ta kjølerøra?
 
Er det ikke et triks i ludo å la boksen stå tilkoblet med åpnet lokk, for så å se hvor det rimer/iser? Eller noe sånt? o_O
 
Trenger å lage et hull i veggen på en fryseboks for gjennomføring av tappelinjer. Noen som veit hvordan jeg finner ut hvor jeg kan gjøre dette uten å ta kjølerøra?
Du vil ikke lage en liten krage av 2x4 som du kan lage gjennomføring gjennom?
Da er du sikker på at du ikke ødelegger fryseren, og så få du også litt ekstra høyde.
 
Tilbake
Topp