Tråden for dumme spørsmål.

Om du har mer så kan du nok pitche i dag eller i morgen.
Uten å ha regnet på det, så trenger du nok/sikkert/kanskje fire pakker. Litt usikker.
Dette er grunnen til at folk lager gjærstartere. Mer potent og kampklar, pluss at det holder med en pakke.

Mulig andre har andre tips her.
Eg er ikkje Norbryggs Store Lagerekspert.

Ok, skjønner at jeg burde tatt meg bryet med å lage en starter. :rolleyes: Men det virket så komplisert så tenkte jeg skulle gjøre det lettere for meg selv, siden dette er første gang jeg brygger med fersk gjær. :Do_O ....Fail!
Får prøve å å pitche 1/2 ekstra pakker i morgen og bare krysse fingrene og håpe på det beste......:cool:
 
Ok, skjønner at jeg burde tatt meg bryet med å lage en starter. :rolleyes: Men det virket så komplisert så tenkte jeg skulle gjøre det lettere for meg selv, siden dette er første gang jeg brygger med fersk gjær. :Do_O ....Fail!
Får prøve å å pitche 1/2 ekstra pakker i morgen og bare krysse fingrene og håpe på det beste......:cool:
Starter er ikkje så vanskelig. Det virker å være der, men det er enkelt, det krever bare tid og planlegging. Les deg opp.
Enkelt forklart:
Regn ut hvor mye du trenger med brewfather eller brewersfriend.
100g malt ekstrakt pr liter vann.
Kok opp og ha ei steril kolbe.
Så skal den røres eller ristes, for hånd eller magnetrører i 12-24 timer.
La den bunnfelle kaldt i et lite døgn i kjøleskapet.
Tøm ut den klarer vørteren.
Pitch gjæren som da er temperert.

Vel verdt å prøve. Veldig gøy når du får taket på det.
Kan skrive mye om dette, men det meste er vel allerede skrevet...
 
Hvor fort? Har ikke for hånd men har mulighet å kjøpe i morgen da....
Så fort som mulig. Imorra tidlig bør gå bra. Gjæra formerer seg opp til det er nok gjær, men overdreven vekst er ikke bra for miljøet smaken, så du vil helst få oppi mer før den gjæra du starta med har blitt tallrike som gresstråene på marken. Når du først må handle mer gjær kan du jo bruke en kalkulator til å finne ut hvor mye du bør ha. Google "pitching rate calculator", legg inn relevante data, kjøp masse gjær og lag en starter neste gang. :)
 
Takk for svar! Det må jo ha vært godt, hehe. Det var det jeg også tenkte. Jeg gidder egentlig ikke brygge en så stor øl, lagre den ei stund, for så å smake mer enn bittelitt alkohol når jeg drikker den. Jeg har et utkast til oppskrift her, forresten. Jeg har ikke lest boka til Mitchell, kjenner ikke til den. Mener du Mitch Steele? Den kjenner jeg til, men har ikke lest den. Jeg er klar over brettutvikling i historisk IPA, og kommer sikkert til å sette brett på deler av batchen. Har et par glass med brett stående :). Blir sikkert tredelt, en del drukket ganske ung (juleøl 2019?), lagrer en del lenge uten brett (juleøl 2020?) og en del med brett. Det skal tørrhumles hardt! Skal forresten også scrolle internett for å få litt mer info om den historiske IPAen, og ta i bruk de delene av brygging, humling etc. som jeg tror jeg kommer til å like. Det blir riktignok ikke et forsøk på en autentisk historisk IPA, mer inspirert.

Sorry, selvføgelig mener jeg Mitch Steele. Mitch Mitchell var trommeslageren til Jimi Hendrix:). Sånn er det når det går fort i svinga.
 
Karbonering, er vel det evige spørsmålet. Ja, vet det er skrevet mye om det tidligere, men skyter inn et spørsmål likevel. Er det forskjell på karboneringstid på de forskjellige øltypene? Jeg er helt fersk, har kun to batcher.
Første var en Kölsch som ble meget god, men hadde lite skum og kullsyre. Den fikk stå to uker i 20-23 grader før jeg satte den kaldt.
Nå har jeg laget en meksikansk lager. Jeg valgte nå å sette en vifteovn inn i rommet, og romtempen er ca 26-27 grader. Etter ti dager testet jeg å sette en kaldt, og drakk den på kvelden. Igjen veldig lite kullsyre. Ble også utrolig oppblåst i magen, som igjen tyder på at den ikke er ferdig.
Søndag har den stått tre uker, så tenkte å prøve en flaske igjen da.

Nb: til kölsch brukte jeg sukkerlake. Nå valgte jeg å teste karboneringsdrops pga trøbbelet forrige gang.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Prøvde en ny flaske i dag. Nå har den stått i et varmt (25-27 grader) rom i 19 dager. Fortsatt lite kullsyre, men mer enn for en uke siden. I dag vendte jeg flaskene en gang, prøver alt. Tar det virkelig så lang tid? Romtemperatur i 14 dager står det jo de fleste steder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok, skjønner at jeg burde tatt meg bryet med å lage en starter. :rolleyes: Men det virket så komplisert så tenkte jeg skulle gjøre det lettere for meg selv, siden dette er første gang jeg brygger med fersk gjær. :Do_O ....Fail!
Får prøve å å pitche 1/2 ekstra pakker i morgen og bare krysse fingrene og håpe på det beste......:cool:

2 pakker til, og skru opp temp til 10-12C, det krever latterlig mye gjær å gjære på 7C om det i det hele tatt går. WLP940 blir super clean på 10C så ikke vits å gjære lavere uansett
 
Skal hive to pakker WLP 940 oppi brygget jeg lagde i går, siden jeg hadde for lite gjær i...:p. Ristet karet godt i går for oksyginering før jeg hadde gjæren oppi. Men jeg bør vel ikke riste noe på det nå når jeg skal ta mer gjær i, eller? o_O
 
Skal hive to pakker WLP 940 oppi brygget jeg lagde i går, siden jeg hadde for lite gjær i...:p. Ristet karet godt i går for oksyginering før jeg hadde gjæren oppi. Men jeg bør vel ikke riste noe på det nå når jeg skal ta mer gjær i, eller? o_O
Litt avhengig av hvor langt gjæringa har kommet og sånn. Jeg tror jeg ville landa på å riste, men jeg ville gjort en skjønnsmessig vurdering ut fra åssen det så ut, hva jeg visste om gjæra og gjærtypen etc.
 
Når man gir vørter for karbonering et oppkok, hvor lenge skal det koke? Jeg har sett både 10 og 15 minutters koketid anbefalt, mens når jeg nylig googlet koking av vann ifbm e-coli og lignende anbefalinger fra vannverk, så holder det å bringe vannet til fosskok, det trenger visst ikke koke noen bestemt tid ut over dette, noe som f.eks. gjelder for vanlige vannkokere (uten at jeg har tenkt å bruke det til vørter). Er det noen god grunn til å koke gyle/ speise/vørter/sukkerlake som skal brukes til karbonering i mange minutter?
 
Når man gir vørter for karbonering et oppkok, hvor lenge skal det koke? Jeg har sett både 10 og 15 minutters koketid anbefalt, mens når jeg nylig googlet koking av vann ifbm e-coli og lignende anbefalinger fra vannverk, så holder det å bringe vannet til fosskok, det trenger visst ikke koke noen bestemt tid ut over dette, noe som f.eks. gjelder for vanlige vannkokere (uten at jeg har tenkt å bruke det til vørter). Er det noen god grunn til å koke gyle/ speise/vørter/sukkerlake som skal brukes til karbonering i mange minutter?
Tipper kun oppkok er heeeelt innafor :)
 
Når man gir vørter for karbonering et oppkok, hvor lenge skal det koke? Jeg har sett både 10 og 15 minutters koketid anbefalt, mens når jeg nylig googlet koking av vann ifbm e-coli og lignende anbefalinger fra vannverk, så holder det å bringe vannet til fosskok, det trenger visst ikke koke noen bestemt tid ut over dette, noe som f.eks. gjelder for vanlige vannkokere (uten at jeg har tenkt å bruke det til vørter). Er det noen god grunn til å koke gyle/ speise/vørter/sukkerlake som skal brukes til karbonering i mange minutter?

Godt spørsmål. Jeg har og sett 15 minutter anbefalt - men jeg driver og lister meg nedover:). Nå koker jeg 7-8 minutter. Så vidt jeg har forstått, tar du knekken på aktive bakterier ganske fort. Men noen farlige bakterier kan danne sporer, og de kreves det mer varme for å knekke. De tror jeg ikke vi kvitter oss med gjennom koking i et kvarter, heller, det trengs visst høyere temperatur - noe over 120 grader.

Nå har jeg en del erfaring med å la vørter stå lenge i kjøleskap - eller i bare kjellertemperatur - og det har faktisk gått fint. Så den vørteren som jeg tapper rett fra kjelen og over i godt desinfiserte flasker som jeg så hiver rett i fryser'n, den tror jeg jeg like godt hadde kunnet bruke direkte etter å ha tint den. Den skal jo dessuten oppi øl - og der er det ikke supergunstige forhold for bakterier.

Så mulig jeg skal være modig neste gang, og bare gi vørteren et oppkok. Det kan jo redde litt aromaolje fra å fordampe.
 
Godt spørsmål. Jeg har og sett 15 minutter anbefalt - men jeg driver og lister meg nedover:). Nå koker jeg 7-8 minutter. Så vidt jeg har forstått, tar du knekken på aktive bakterier ganske fort. Men noen farlige bakterier kan danne sporer, og de kreves det mer varme for å knekke. De tror jeg ikke vi kvitter oss med gjennom koking i et kvarter, heller, det trengs visst høyere temperatur - noe over 120 grader.

Nå har jeg en del erfaring med å la vørter stå lenge i kjøleskap - eller i bare kjellertemperatur - og det har faktisk gått fint. Så den vørteren som jeg tapper rett fra kjelen og over i godt desinfiserte flasker som jeg så hiver rett i fryser'n, den tror jeg jeg like godt hadde kunnet bruke direkte etter å ha tint den. Den skal jo dessuten oppi øl - og der er det ikke supergunstige forhold for bakterier.

Så mulig jeg skal være modig neste gang, og bare gi vørteren et oppkok. Det kan jo redde litt aromaolje fra å fordampe.
Jeg har sluttet å koke vørteren. Tiner over natten i de desinfiserte brusflaskene vørteren ble fryst i - og rett i boksen for karbonering. Har gjort det 7-8 ganger nå uten negative erfaringer.
 
Jeg har sluttet å koke vørteren. Tiner over natten i de desinfiserte brusflaskene vørteren ble fryst i - og rett i boksen for karbonering. Har gjort det 7-8 ganger nå uten negative erfaringer.

Hva jeg ville vente. Men det er jo greit å høre at noen har prøvd, så takk:). Da kjører jeg samme prosedyre ved neste tapping. (Har en bitter som har stått i ti dager, og ser ut til å være i ferd med å klukke seg ferdig nå. MO + 16% DRC. Den er jeg spent på.)
 
Tilbake
Topp