Tråden for dumme spørsmål.

Mask, er det egnet som kompost rundt bærbusker?
Har en balje som er på tur ned til sjøen, men hvis det kan brukes
som gjødsel, gjør jeg heller det.
Hva med rotter, kan det bli et problem?
Noen som har forsøkt?

Noen som har forsøkt?
Det skal være endel nitrogen i det så du kan grave den ned i jorda rundt planter og bed, skal ikke ligge oppå jorda. Eller så kan du lage kompost med 2 deler mask og 1 del blader f.eks.

Det andre det egner seg til selv om det sikker er for spesielt interesserte er å bruke det som substrat når man gror sopp:D

Noen som har forsøkt?
Jeg strør det bare rundt busker og trær.
Orker ikke å grave det ned. Det blir jord etter hvert.

God aften

Jeg leser i lokalavisen at puber som er stengt i disse tider er redde for at flere tusen liter med øl må kastes grunnet holdbarhetsdato... hvordan er det mulig? Trodde at øl som var lagret på fat/tanker med trykk kunne lagres over lengre tid, type ett halvt år? De skriver de fylte opp tanken(e) like før de fikk beskjed om å stenge som et tiltak for epidemien...

Lallemand Belle Saison, har lest at denne kan sette seg i gjæringskar, og er vanskelig å bli kvitt.
Men gjelder dette alle Saison-gjær? Har lyst til å prøve en Saison, men "gidder" ikke om jeg må ha nye gjæringskar, siliconeslanger, flaskefyller ++

Gjærstarter på "last runnings".
Brygger en del øl uten skylling fortiden og da er det jo mye godsaker igjen i mesken som kan benyttes til gjærstarter.
MÅ denne kokes, eller holder det med kolbe i vannbad og en temperatur på ca 70C i 15min?
Tok ut 2-3 liter denne gangen med SG 1,040.

Jeg husker sesverre ikke om det var denne tråden eller en annen, men for litt tid tilbake var det diskusjon om magnetrørere og magnetstørrelse i forhold til kolbestørrelse.
Her er min billige Ebay rører med standard rette magnet på ca 30mm på øyemål med en smekkfull 5-literkolbe på halv speed:

Vis vedlegget 44194

Tror det skal holde for det aller meste?

Ps: den må kjøres sakte opp for å få bevegelse i væsken, skrur en opp for fort hopper magneter av.
Leste nylig her at man ikke kan sammenligne effekten av magnetrører med vann og vørter. Vørteren har vesentlig mer motstand (tetthet), og er derfor ikke sammenlignbart.

Lallemand Belle Saison, har lest at denne kan sette seg i gjæringskar, og er vanskelig å bli kvitt.
Men gjelder dette alle Saison-gjær? Har lyst til å prøve en Saison, men "gidder" ikke om jeg må ha nye gjæringskar, siliconeslanger, flaskefyller ++
Jeg klarte å dra med meg 3711 over i flere batcher.
Mener jeg er kvitt den nå. Brukte klorblanding skyllet og så Starsan før neste batch.

Sjekk produsentens beskrivelse av gjæren. Det vil stå dersom det er en diastaticus-type - altså en gjær med et gen som setter den i stand til å nyttiggjøre seg dekstriner, og dermed gjære mye lenger ned enn vanlig gjær. Det er disse du skal være på vakt mot. Husker i farten ikke om det er noen av de mest typiske saison-gjærtypene som ikke har dette genet, men du kan bruke en annen belgier, f.eks. wlp530/Wyeast 3787. Det er den Kinn bruker som husgjær til alle belgiske øltyper de brygger.

Men jeg tror ikke det er farlig å bruke f.eks. wlp 565 - min favoritt:) - sjøl om det er en diastaticus-type. Du skal bare passe på å skylle og vaske utstyret godt med en gang du har brukt det. Og ikke bruk den i ei gammel bøtte som du ikke er sikker på er fri for riper. (Sånne skal du kassere uansett, riktignok.) Men akkurat Belle Saison hadde jeg ligget unna. (Og ikke lager den spesielt godt øl, heller - synes jeg, da.)

God aften

Jeg leser i lokalavisen at puber som er stengt i disse tider er redde for at flere tusen liter med øl må kastes grunnet holdbarhetsdato... hvordan er det mulig? Trodde at øl som var lagret på fat/tanker med trykk kunne lagres over lengre tid, type ett halvt år? De skriver de fylte opp tanken(e) like før de fikk beskjed om å stenge som et tiltak for epidemien...
Åssen skal de ellers få penger for tapet? Seriøst, ølet hadde klart seg fint, men det er tapte penger...

Da vi ikke har "Tråden for dumme folk" får jeg bruke denne.
Laget noe engelsklignende 16.03.
86% pale og resten cara/crystal.
OG 1.063 og gjæret med wlp 028, temp 16-20C. Mesket på 65 og 70C.
Sjekket SG nå og i bøtte nr 1 var SG 1.020, dvs ca 68% rel utgjæring.
Veldig lite aktivitet siste uke og å se til så ser det ut som den kan flaskes.
Men så var det utgjæringa da.
Bøtte nr 2 viste SG på 1.010, gjærskum på toppen og fortsatt noe aktivitet i låsen.
Dvs ca 84% rel utgjæring.
Forsøkte å dele gjæren likt på de to bøttene og eneste forskjell er at bøtte nr to fikk to-tre liter grums.
En telefon under tapping gjorde det.
Får forsøke å "fikse" bøtte nr 1, noen poeng ned er vel mulig.

Er det noen som har erfaring med utgjæring med denne gjæren?
Jeg har bare brukt den et par ganger tidligere med rel utgjæring hhv 75 og 77%.

Leser den skal ligge i området 70-75%, mao så har jeg klart det kunststykket å ligge både over og under dette.
I en og samme batch.

Bøtte nr 2 viste SG på 1.010, gjærskum på toppen og fortsatt noe aktivitet i låsen.
Forsøkte å dele gjæren likt på de to bøttene og eneste forskjell er at bøtte nr to fikk to-tre liter grums.

Leser den skal ligge i området 70-75%, mao så har jeg klart det kunststykket å ligge både over og under dette.
I en og samme batch.
Jeg hadde vært bekymra for infeksjon i bøtte 2. Syns det var høy utgjæring til å være 028 med så mye krystallmalt.

Ja, ut fra målingen kan det virke slik.
Men når jeg ser i bøtta ser det helt fint ut. Så synlig infeksjon tviler jeg på at det er.
Fortsatt endel gjærskum på toppen. I bøtta med høy SG var det ikke gjær på overflaten.

Det har tilsynelatende sett normalt ut tidligere også, og gushere har likevel dukket opp etter noen måneder.
Men da har utgjæringen vært som vanlig i bøtta og ikke unormal høy som nå.
Synlig (kraftig og målbar mtp SG) infeksjon i bøtta tror jeg ikke jeg har hatt.

Ja, ut fra målingen kan det virke slik.
Men når jeg ser i bøtta ser det helt fint ut. Så synlig infeksjon tviler jeg på at det er.
Fortsatt endel gjærskum på toppen. I bøtta med høy SG var det ikke gjær på overflaten.

Det har tilsynelatende sett normalt ut tidligere også, og gushere har likevel dukket opp etter noen måneder.
Men da har utgjæringen vært som vanlig i bøtta og ikke unormal høy som nå.
Synlig (kraftig og målbar mtp SG) infeksjon i bøtta tror jeg ikke jeg har hatt.
Enig i det, men syns fortsatt 1,010 var lavt til å være 028. Tenkte mer på at du har hatt en annen gjærstamme som har blitt med over enn en bakterieinfeksjon.

I en og samme batch.
028 kan være lunefull.
Jeg laget en splitbatch med den og 004.
028 stoppet på 1015 og 004 på 1010. Og var 1048.
Men det viste seg senere at 028 gjæret ned til 1010 den og under karbonering.
Har en batch stående nå, men har ikke tatt måling fra den enda.
Kan kanskje være at høyere temperatur under karbonering fikk gjæren i gang igjenn.

Er det andre som sliter med dette:

Vis vedlegget
??

Dette er fem minutter etter den er tappet opp i gjæringskaret direkte fra kjøleren, er det normalt at det blir med så mye trub over?

Og viktigst av alt: betyr det noe?

Er det andre som sliter med dette:

Vis vedlegget 44212
??

Dette er fem minutter etter den er tappet opp i gjæringskaret direkte fra kjøleren, er det normalt at det blir med så mye trub over?

Og viktigst av alt: betyr det noe?
Er ikke litt av poenget med oppsamlingsflaske å kunne kvitte seg med trub?

Det ser forsåvidt ut som svært godt virkende flokkuleringsmiddel (irish moss e.l.) i bruk. Protein samler seg og faller til bunn så du kan tappe klart øl over.

edit: Spørsmålet blir vel derfor om du har brukt irish moss, whirlfloc, protafloc e.l. i brygget?

Tilbake
Topp