Det er et annet poeng også. Det er anekdotisk, og muligens ikke relevant, men jeg velger nå å holde på det:Jeg sier ikke at det er tidsbesparelse som er hovedpoenget med posten din over her, men dersom du skal tenke tidsbesparelse så tar det mindre tid å varme opp vørteren til kok, enn det tar å varme opp vørter OG mask.
Gjelder jo selvfølgelig dersom man benytter samme varmekilde, men det gjør vel du med Grainfather?
![]()
Jeg synes det virker som den sukkerholdige vørteren flyter lettere desto varmere den er (inntil et visst punkt, selvsagt). Så når det skal skylles tror jeg det er en liten fordel at mesken holder omtrent samme temperatur som skyllevannet (som ligger rundt 78 grader), slik at dette ikke kjøles ned på vei gjennom mesken.
Jeg vet at det er folk som skyller med kaldt vann, men det er ihvertfall ikke tidsbesparende med tanke på oppvarming.
Og så har man det med dekstrinasjonssteget, som ihht. Finn Berger ikke spiller noen rolle med mindre man driver på i nærmere 45 minutter. Jeg har likevel ikke tro på at alt er svart-hvitt. Om jeg sirkulerer gjennom mesken under oppvarming fra sakkarifikasjon til 77 grader utmesk, så utsettes mesken for alle de mellomliggende temperaturene. Det kan jo hende det gjør noe, og om det gjør LITT og det gjør ølet til mitt, så er jeg fornøyd med det.
Du sier også at dersom man varmer opp mesken, så tar det ekstra tid. Det er mulig, men om man lar mesken være kaldere og skyller med 78 graders skyllevann, så vil dette også kjøles ned i mesken hvis den er kaldere, og må varmes opp igjen. Jeg vil tro at det å varme opp mesken har et minimalt tidsstap, når alt kommer til alt.