Fermzilla. Bruk, tips og triks

Horst Dornbusch, altså. Da blir jeg ørlite grann skeptisk; han har vel ikke noen veldig høy stjerne som ekspert? I alle fall ikke som ølhistoriker - og da lurer jeg litt på standarden hans på andre områder, også.

Antakelig er den artikkelen ikke helt ny, heller.
Problemet med Dornbusch er vel at han har skrevet enormt mye, og da kan det jo dukke opp noen feil her og der. Bare i OCB er det visstnok 100 000 fakta. Hvis du ser på henvisningene under artikkelen, så er det ganske solide kilder.
 
Problemet med Dornbusch er vel at han har skrevet enormt mye, og da kan det jo dukke opp noen feil her og der. Bare i OCB er det visstnok 100 000 fakta. Hvis du ser på henvisningene under artikkelen, så er det ganske solide kilder.
Jeg gjorde det, og det er gammel standardlitteratur. Jeg har boka til Noonan, og der står det mye som ikke holder vann lenger - men de andre er jo solide fagfolk, for all del. Men som sagt; de tekstene er blitt ganske gamle. Jeg skulle gjerne hatt oppdatert kunnskap om hva som skjer under lagering.
 
Vis vedlegget 50085
Er dette sprekkindikasjoner tro? Noen andre som har lignende i valsen på sine kar? Se klokken 4 og 6.
Jeg klarer ikke kjenne om det er sprekker fra innsiden, overflaten virker helt glatt. Skal ta av bærehåndtaket på utsiden og inspisere der når neste batch er ute.
Ikke godt å si, men det kan være lurt å ungå noe særlig trykk på den.

Fant min Fermzilla eksplodert i dag

Den revnet fra halsen og ca 10 cm nedover og sprutet ca 6-7 liter øl, gjær og trub utover boden ☹ hadde heldigvis isolasjonskappe på som reduserte rekkevidden på sølet..

Gass koblingen begynte å lekke litt når spunding valve satt på, så tok den av da gjæring var ferdig og trykket stabiliserte seg. Har sjekket trykket daglig og hatt stabilt trykk på 1 bar i en uke etter at FG vår nådd.

Dvs, sjekket den daglig, bortsett fra i går og da eksploderte den.. så jeg tviler på at det plutselig har startet ny stormgjæring, og det var ingen tegn på at sikkerhetsventilen har løst ut eller satt fast, så jeg tror det har skjedd ved ca 1 bar.

Må undersøke den nærmere når jeg har fått vasket og ryddet opp...
 
Hadde nettopp motsatt, om man kan kalle det det, erfaring for 3-4 dager siden på en 55 l conical. Fikk aldri satt på spunding valven før storm gjæringa var i gang og trakk forsiktig i prv'en (original rød) inntil skummet pipla ut hver gang jeg passerte den. Kjente at trykket likevel var rimelig høyt i Fermzillan siden den var knallhard, men hadde aldri tålmodighet til å vente til skummet la seg slik at jeg kunne gjenta prosessen til trykket var lavt nok til å kunne sette på spunding valven.

Hørte at prv'en slapp ut noe luft hele tiden, inntil en dag "pipen plutselig fikk en annen lyd" - He-he ! Skjønte ikke helt hva jeg hørte med en gang, men selvsagt var det prv'en på full utblåsing. Husker helt ikke om jeg umiddelbart dytta den ned eller hva jeg gjorde, men i alle fall, denne gangen tok jeg meg tid til å bli stående å purge flere ganger før jeg fikk presset spundingen på.

HÆÆ ? Nåla passerte Kegland merket i bånn med god margin, la oss si "ti over halv", slik jeg nå tyder manometeret tilsvarer 2,8 BAR. Det var altså like etter PRV'ens egen fulle utblåsing, etterfulgt av mine egne gjentatte purginger.

Fortsatt like fin og holder i alle fall trykket like bra den - Veel, litt skitten på lokket ble den vel da . . .

FermZilla.jpg
 
...når krausen blir så høy at den blir med ut gjennom spunding valve. Blir den ødelagt da? Jeg har nettopp kjøpt fermzilla m/trykksett og den spundingen jeg har er koblet med eget manometer i en T. Krausen i en lager jeg har til gjæring er farlig nærme toppen nå...
 
Selve ventilen er enkel å demontere og vaske, men det er nok verre hvis det kommer noe opp i manometeret. Jeg har opplevd gjær gjennom spundingen en gang og det gikk faktisk greit.

Hvis jeg ser at krausen er farlig høy nå øker jeg trykket, det roer ned gjæringen.
 
Om du ikke er like sløv som jeg var i nevnte tilfelle og monterer spunding valve FØR gjæringen starter, har jeg aldri selv sett det skje, men avhenger selvsagt av head space og betinger jo ellers at den er korrekt montert - flow-retning ifølge "pilen" på spunding v. osv. Hvis det likevel stormer såpass, bør du kanskje vurdere å erstatte den med en blow-off midlertidig tenker jeg.

Vær samtidig klar over at de ellers utmerkede grå ball-lock koblingene med tilbakeslagsventil, som hindrer flow i retning manometeret (ment for å beskytte dette), IKKE SKAL BRUKES i kombinasjon med spunding valve - Vil altså HINDRE spunding valven i utføre oppgaven som "den er satt til å gjøre" - slippe ut overskytende trykk, basert på det trykket du har stilt den på.
 
Du har ikke tilfeldigvis coldcrashet i den uten tilkoblet CO2? Fermzillaene tåler ikke undertrykk.
Undertrykk ville vel ført til mer implosjonsskader enn det ser ut til å være?

Jeg coldcrashet og lagret en pils i 14 dager på 3 grader(ned fra 16) uten annet enn spunding satt på 1 bar tilkoblet, det har gått smertefritt denne ganger, men bør altså ikke gjøre det igjen?

Hvis man heller setter på gjærlåsen under CC vil vel trykket utlignes før det blir et farefult undertrykk?
 
Du har ikke tilfeldigvis coldcrashet i den uten tilkoblet CO2? Fermzillaene tåler ikke undertrykk.
Trenger en tilkoblet da? Jeg bruker å sette min til CC med 1bars trykk (og frakoblet) som jeg har fått inntrykk av er mer enn nok for å unngå implodering.
 
Jeg prøver bare å foreslå mulige årsaker. Jeg har heldigvis ingen erfaring med hvordan en implodert Fermzilla ser ut. :)
 
Jeg fikk endelig testet kuleventil på toppen av fermzillaen.
Pros:
  • Ganske behangelig å bare ha en ventil for å enkelt slippe inn klarningsmiddel og humle
Cons:
  • Litt klønete med tilkobling da T-stykket slår borti PRV når man skrur de fast
  • At det er "flaske-gjenger" på begge ender er ikke så gunstig da man må vende evt. flaske med humle i for å koble på (Evt. legge fermzillaen horisontalt midlertidig). Jeg brukte bare en trakt for å slippe humle i denne gangen da jeg skulle være rask.

Jeg ser at de har lansert en versjon med 3/4"-gjenger på ene siden, som jeg vil tro er mer nyttig ettersom man får litt mer fleksibilitet i å f.eks sette på en TC-fitting og en TC-tee slik at man kan fylle fra toppen av.

Selve oppkoblingen på fermzillaen kunne nok vært gjort annerledes, men endte på denne løsningen fordi jeg allerede har litt kort slange.
PXL_20210327_161205643.jpg
 
Jeg fikk endelig testet kuleventil på toppen av fermzillaen.
Pros:
  • Ganske behangelig å bare ha en ventil for å enkelt slippe inn klarningsmiddel og humle
Cons:
  • Litt klønete med tilkobling da T-stykket slår borti PRV når man skrur de fast
  • At det er "flaske-gjenger" på begge ender er ikke så gunstig da man må vende evt. flaske med humle i for å koble på (Evt. legge fermzillaen horisontalt midlertidig). Jeg brukte bare en trakt for å slippe humle i denne gangen da jeg skulle være rask.

Jeg ser at de har lansert en versjon med 3/4"-gjenger på ene siden, som jeg vil tro er mer nyttig ettersom man får litt mer fleksibilitet i å f.eks sette på en TC-fitting og en TC-tee slik at man kan fylle fra toppen av.

Selve oppkoblingen på fermzillaen kunne nok vært gjort annerledes, men endte på denne løsningen fordi jeg allerede har litt kort slange.
Vis vedlegget 50960

Jeg bestilte feil, så jeg fikk den typen med 3/4" på ene siden. Skjønte ikke helt det tri-clamp opplegget du foreslår?
 
At det er "flaske-gjenger" på begge ender er ikke så gunstig da man må vende evt. flaske med humle i for å koble på (Evt. legge fermzillaen horisontal

Er det ikke bare å fylle flasken, sette på kranen, og så sette den på Fermzillaen, før gjæring?
 
Jeg bestilte feil, så jeg fikk den typen med 3/4" på ene siden. Skjønte ikke helt det tri-clamp opplegget du foreslår?
1618256910748.png + 1618256938707.png+ 1618256971839.png
Man burde vel helst hatt et lokk med PRV i også. Billig blir det i alle fall ikke...

Er det ikke bare å fylle flasken, sette på kranen, og så sette den på Fermzillaen, før gjæring?
Det er nok en god løsning på det problemet! Tror nok jeg går for det neste gang.
 
Har en APA i Fermzillaen, 10 psi og 24 grader. Ferdig utgjæret på 3 dager. Skal nå tørrhumle via gjærbeholderen. Hva er best å gjøre etter tørrhumling? Rett til coldcrash noen dager og så tapping?

Og mens jeg har oppmerksomheten: Man tørrhumler ved å fjerne trykket, lukke ventilen, ta ut gjærbeholderen, vaske og fylle på humle, sett tilbake, flushe med CO2, og så åpne ventilen?
 
Sist redigert:
8 liters 'keg' til 32 kroner, anyone?



Og med denne i tillegg har man både gass inn, øl ut, og prv. :D

 
Tilbake
Topp