Tråden for dumme spørsmål.

Så fin ut den, jeg bommet litt på niplene som bare er 6 mm, må bruke 9 mm fra krana, så der må jeg jukse inn på pumpen, så kjøper jeg en 6 mm slange fra pumpa og opp i gryta

Jeg kan sjekke om de har nippel som korresponderer med den på krana , så bytter jeg ene siden av pumpa :cool:
Kanskje gjengene på pumpen er standard så du kan bare bytte nipplene?
 
Kanskje gjengene på pumpen er standard så du kan bare bytte nipplene?
Det er mulig, kanskje jeg kan bytte til 6 mm på kjelen, 6 mm vil vel også gi mindre flow
Hvordan fester du slangen i toppen, er det ikke gunstig med dusj i mesken?

Jeg har bare en slik kjele
 
Sist redigert:
Hvor viktig er det egentlig å holde øllet kaldt? Mener, butikkøl ligger jo i romtemp hele tiden..
Har en kjeller som holder rundt 16 grader, men er kanskje ikke kaldt nok for lagring?
Du fikk et godt svar fra monobryggeriet. I november brygga jeg og brødrene mine en engelsk bitter. Min har stått i kjøleskap hele tideb og er helt nydelig. De har hatt sine øl i boda, og alle skummer over og er oksidert nå. Oppbevar ølet kaldt og mørkt.
 
Kom over en billig magnetpumpe, men ser jo at "flowen" er for høy, hvordan struper dere?
Bruker en sånn enkel plastklemme, ikke like fintfølende som en kuleventil men funker fint for meg. Mulig den ikke er like god hvis pumpen er veldig sterk...

 
Det er mulig, kanskje jeg kan bytte til 6 mm på kjelen, 6 mm vil vel også gi mindre flow
Hvordan fester du slangen i toppen, er det ikke gunstig med dusj i mesken?

Jeg har bare en slik kjele
Det kan du helt sikkert og mindre nippel vil gi mindre flow, hvor mye vet jeg ikke dog. Og jo om man ikke bruker siltopp vil en dryppende dusj være med på å forsikre at det ikke dannes kanaler i mesken.

Jeg har laget en siltopp av lokket til julabøtta som jeg bruker til vorlauf og skyllevann, så lenge jeg får riktig flow og siltoppen ligger under meskevannet vil den forhindre kanaler.
received_732020207495110.jpeg
received_214364350488055.jpeg
 
Bruker en sånn enkel plastklemme, ikke like fintfølende som en kuleventil men funker fint for meg. Mulig den ikke er like god hvis pumpen er veldig sterk...

Den var snasen, hadde jeg hatt gjenger på pumpen og ikke allerede kjøpt slanger ville den vært midt i blinken, om ikke jeg får til å strupe på annen måte skal jeg vurdere den løsningen, mange takk for tips :)
 
Den var snasen, hadde jeg hatt gjenger på pumpen og ikke allerede kjøpt slanger ville den vært midt i blinken, om ikke jeg får til å strupe på annen måte skal jeg vurdere den løsningen, mange takk for tips :)
Klemmen selges løst også så du trenger ikke ha nytt slangesett... :)
 
Den var snasen, hadde jeg hatt gjenger på pumpen og ikke allerede kjøpt slanger ville den vært midt i blinken, om ikke jeg får til å strupe på annen måte skal jeg vurdere den løsningen, mange takk for tips :)
Jeg måtte improvisere litt for en stund tilbake da min 20L/min pumpe ble litt heftig for en 30L kjele så da ble det denne løsninga fra kjøkkenskuffen:
Choke.JPG

Flytt slangen inn- eller utover i poselukkeren så har du finregulering på flow :)
 
Klemmen selges løst også så du trenger ikke ha nytt slangesett... :)
Jeg finner den ikke, orker du finne link? For bare klemmen kunne jeg gjerne prøvd.
Jeg måtte improvisere litt for en stund tilbake da min 20L/min pumpe ble litt heftig for en 30L kjele så da ble det denne løsninga fra kjøkkenskuffen:
Vis vedlegget 51221

Flytt slangen inn- eller utover i poselukkeren så har du finregulering på flow :)
Genialt enkelt , jeg har flere av de poseklemmene fra ikea, så det skal jeg garantert prøve sammen med de andre forslagene jeg har fått. Ser for meg at de poseklemmene vil være enkelt å plassere forskjellige plasser på ut slangen, digger det.
 
Jeg finner den ikke, orker du finne link? For bare klemmen kunne jeg gjerne prøvd.

Genialt enkelt , jeg har flere av de poseklemmene fra ikea, så det skal jeg garantert prøve sammen med de andre forslagene jeg har fått. Ser for meg at de poseklemmene vil være enkelt å plassere forskjellige plasser på ut slangen, digger det.
Her f.eks.

 
Det er der jeg bestilte fra og for 10 pakker med forsendelse ble det 409, - så prisen er god og forsendelse tok 3 dager så fort gikk det også, litt synd det ikke var noe gelpose for å holde gjæra kjølig, men men.

Det blei liv til slutt, skal prøve å oppdatere etterhvert som jeg kan gjøre noen antagelser om denne svenskproduserte W34/70 :)
Så jeg ikke glemmer det så tar jeg en oppdatering allerede nå.
Dag 1.
received_893121814864687.jpeg

Dag 2.
received_500808960957085.jpeg

Dag 3.
received_449331702838753.jpeg

Jeg har aldri vært borti en så jevn gjæring før, fra den startet opp på 1.045 og ned til 1.035 på dag 3 har gjæringa holdt nøyaktig samme tempo og konsekvent spist 5 poeng i døgnet. Dette er jo mye saktere enn hva jeg er vandt med på 14 grader og jeg håper den spiser seg ned til 1.008 ish.

Og det er jo veldig tidlig å si noe som helst, men en ting vil jeg kommentere og det er at det er nesten ingen lukt fra blow off'en. Jeg krysser fingrene for at det er en bra ting..
 
Så jeg ikke glemmer det så tar jeg en oppdatering allerede nå.
Dag 1.
Vis vedlegget 51222

Dag 2.
Vis vedlegget 51223

Dag 3.
Vis vedlegget 51224

Jeg har aldri vært borti en så jevn gjæring før, fra den startet opp på 1.045 og ned til 1.035 på dag 3 har gjæringa holdt nøyaktig samme tempo og konsekvent spist 5 poeng i døgnet. Dette er jo mye saktere enn hva jeg er vandt med på 14 grader og jeg håper den spiser seg ned til 1.008 ish.

Og det er jo veldig tidlig å si noe som helst, men en ting vil jeg kommentere og det er at det er nesten ingen lukt fra blow off'en. Jeg krysser fingrene for at det er en bra ting..
Det der har jeg sjøl opplevd med 34/70slurry som hadde stått litt lenge i kjøleskapet. Sjøl om jeg pitcha liberale mengder tok det over dobbelt så lang tid som vanlig før den starta men den tygde seg ned til 1.009 etter 3 uker..
 
Mange takk, lagt til i bokmerker. Var på Ølbrygging i går, men i dag bærer det motsatt vei til Bryggselv, skal høre med de om de har samme greia, hvis ikke skal jeg huske det ved neste besøk i Grimstad.
En sånn klemme tror jeg er på en gammel hevert jeg har

Jeg kjøpte også en magnetrøre, MÅ man kjøpe en dyr labkrukke, eller går det med feks ett norgesglass å røre i?
 
En sånn klemme tror jeg er på en gammel hevert jeg har

Jeg kjøpte også en magnetrøre, MÅ man kjøpe en dyr labkrukke, eller går det med feks ett norgesglass å røre i?
Norgesglass er vel ikke flate i bunn, er de? Tror det blir vanskelig å få magneten til å sitte der. Men har du noe passende som funker er det bare å gå for det.
 
Norgesglass er vel ikke flate i bunn, er de? Tror det blir vanskelig å få magneten til å sitte der. Men har du noe passende som funker er det bare å gå for det.
Ikke helt flate, men fikk den til å spinne, skal sjekke om jeg finner noe ja
jeg har sånn lab-flaske på 1 liter men ifølge berger så blir den for tynn i toppen , for lite opptak av oxygen
 
Det der har jeg sjøl opplevd med 34/70slurry som hadde stått litt lenge i kjøleskapet. Sjøl om jeg pitcha liberale mengder tok det over dobbelt så lang tid som vanlig før den starta men den tygde seg ned til 1.009 etter 3 uker..
Altså jeg er veldig spent på denne Brewly W34/70, det er helt i orden for meg at den er veldig zen som det heter, det er sikkert ønsketenking, men om den bare "jobber" sånn og det er grunnen til at det lukter så å si ingenting fra blow off'en og videre at det blir representert i det ferdige ølet så blir dette det nye lagergjæra i det her huset :)

Som sagt vet ikke hvor vanlig det er, men jeg har aldri opplevd en lagergjær som er luktri under gjæring på 14 grader og som ikke rusher med å spise, som sagt veldig spent.
 
En sånn klemme tror jeg er på en gammel hevert jeg har

Jeg kjøpte også en magnetrøre, MÅ man kjøpe en dyr labkrukke, eller går det med feks ett norgesglass å røre i?
Må ikke være en erlenmeyer kolbe, men de fungerer bra, skal du ha litt annet dilldall og er villig til å handle for over 700,- så får du kolber til normalpris på https://www.fybikon.no/

Som du kan se på den siden er glassvarer på bryggebutikkene skammelig overpriset.
 
Tilbake
Topp