Erfaringer med Beer Brew 30

Ok, gjør det samme selv men ser det er noe her inne som skrur den av under meskingen med lokket på.
 
T Jacobsen skrev:
Vi pleier å forvarme BB30 til litt over 80 grader også ventet vi til den sank til strike temp....Sist begynte vi mesking på 67,2 grader vist med digital termometer...etter 60 min var den nede på 66,5 grader.
Dette er uten noe isloering........Jeg hvet ikke om det er noe andre gjør men vil tror at viss man bare varmer opp til strike temp og hiver malten i med en gang så vil stålet i kjelen fortsatt suge til seg litt av varmen :jaha:

Har ikkje tatt sjansen på ei slik løysing då eg har vore redd for for stort varmetap under mesk, men no skal eg pinade prøve dette, men då med isolering som eg for øvrig har gjort alle fire brygga mine.
Men bruker de å sirkulere under mesking? Trur det er veldig viktig for å oppnå høgast muleg effektivitet.
 
Tenker på å kjøpe meg en BB30 etter en lang pause fra brygging. Alternativet er en 27L kjele med varmeelement og meskepose. Anbefales dette? Har litt liten leilighet (50kvm) så alt som sparer plass er å foretrekke.
 
Ja, jeg er godt fornøyd med min i hvertfall, selv om det er den første versjonen. Med noen små justeringer, så får jeg til det jeg ønsker å gjøre nå.

-mesker alltid i 90 minutter.
-kondisjonerer malten med litt vann, og knuser den på 1mm på en MM-3
-byttet ut krana med kulekran fra biltema
-satte på knotter under silekaret for å heve det litt fra bunnen
 
Det høres overkommelig ut. Tenker å ordne pumpe, samt fikle litt. Ligger midt mellom nevenyttig og ti tommeltotter. Hva gjør kondisjonering med vann med malten?

Det blir nok grønt lys fra madammen og når jeg nevner at det kan brukes til sous vide.
 
Litt erfaring frå sist brygg. Då isolerte eg BBen med teppe inst, liggeunderlag (Asaklit frå Biltema) ytst og dyne på toppen. Etter 85 minutts mesking hadde tempen falt med 1 grad. Det var eg godt fornøgd med. Diverre, kan ein kanskje seie, så hadde eg termostaten på under meskinga. Resultatet vart lidd svidd mesk. Ikkje mykje, kanskje maks 10 kornrestar som hadde ramla gjennom meskekaret. Eg oppdaga ikkje dette før eg tappa ut vørteren etter endt nedkjøling. Om eg ikkje hadde brygga stout, men ein lett og lys APA, så hadde eg kanskje merka dette på lukta før eg hadde kjølt ned og tappa av vørteren. Eg lot det gå til gjæring, så får eg sjå om dette gir usmak.

Eg sirkulerte ikkje under meskinga, før etter 85 minutt, og då med hjelp av pumpeløysinga til BB. Sirkulering undervegs ville kanskje ha hjulpe på. Eg trur i alle fall det ville hjulpe på effektiviteten, for utbyttet denne gongen vart berre 64 % mot 77 % for dei to foregåande brygga.

Neste gong eg skal brygge trur eg at eg skal gå tilbake til å sirkulere litt av mesken undervegs, slik eg har gjort før. Det er ikkje sikkert det hjelp på utbyttet, men eg trur nok det. Då må termostaten vere på, i alle fall litt. Eit anna alternativ er å slå av termostaten, la det stå i 30 - 45 minutt, for deretter å starte sirkulering. Det siste representerer litt mindre mikk / arbeid. Men kanskje fell mesketemperaturen litt meir, vanskeleg å seie. Eg har i alle fall ikkje tenkt å risikere svidd mesk ved å la den meske med termostaten på utan å resirkulere. Til det ligg det for mykje arbeid bak eit brygg. Eit tredje alternativ er å styre temp med PID. Det alternativet får eg ev teste seinare.

Men når ein høyrer at mesketemperaturen i store kommersielle ryggeri kan variere med 3 grader i mesketanken, så kan ein begynne å spørje seg kor viktig er det med stabil mesketemperatur...
 
FrodeSy, hvordan får du til 77% utbytte? Jeg har gjort noen grep med mesketid, og knusing av malt, øket utbytte fra litt over 60% til 70-72%.
 
Helge T skrev:
Kan det ikke hjelpe på å bruke en meskepose inni meskekaret?

Jau, den tanken har slått meg, men eg har ikkje forsøkt dette enno. Må vel innrømme at noko av utfordringa mi er at eg eigentleg ikkje er så glad i så mykje prøving og feiling. Nokre blir trigga av dette, eg blir frustrert. Kjenner at eg vil ha resultat raskt, og ikkje kaste vekk verdifull tid. Livet er for kort til å høyre dårleg musikk, lese dårlege bøker, sjå dårlege filmar / fotballkampar, for kort til å eksperimentere etc etc.

Ole Mørkved skrev:
FrodeSy, hvordan får du til 77% utbytte? Jeg har gjort noen grep med mesketid, og knusing av malt, øket utbytte fra litt over 60% til 70-72%.

Har kverna malten min hjå ein kamerat som har arva ei gamal kvern som har vore brukt til maltknusing i generasjonar i bygda, men eg har ikkje målt avstand mellom dei to valsene.
Elles så har eg sirkulert vørteren manuelt gjennom heile mesketida, ikkje kontinuerleg, men hatt litt over 5 minutts pause mellom kvar sirkulering. Dessutan har eg rørt i mesken dei første 45 minutta, ikkje siste tida slik at eg får (relativt) klar og fin vørter. Dette har medført at eg:
a) har måtte hatt stort fokus på mesketemperaturen som eg trur har gått litt mykje EDIT: noko opp og ned, spesielt nede ved varmeelementet der eg har opplevd at temperaturen i eitt tilfelle var over 75 grader (huff) og
b) har brukt ein del tid som eg burde bruke til å førebu resten av brygginga.

Eg har difor i frustrasjon vurdert om eg skal selge BB'en, men har kome til at eg alt i alt brukar mindre tid med denne enn eg gjer om eg skal meske i eige kar (har to gjæringskar der det inste er perforert). Har dog i dag bestilt meg ny vørterkjøler for å prøve å få ned bryggetida enno meir. Eg kjem tilbake seinare til kor lang tid eg brukar på kjøling med medfølgande kjøler og kor lang tid eg brukar med den nye kjøleren.

Vel, eg trur dette er viktigaste momenta til at eg har hatt 77 % effektivitet ved ein best bitter (og 1.048) og ein imperial porter (og 1.070), men det kan vere eg tek feil.
 
Helge T skrev:
Tenker på å kjøpe meg en BB30 etter en lang pause fra brygging. Alternativet er en 27L kjele med varmeelement og meskepose. Anbefales dette? Har litt liten leilighet (50kvm) så alt som sparer plass er å foretrekke.

På meg ble det impulskjøp av en 25-liters gryte med kran til 499 på Europris for en uke siden. Disse har tjukk bunn og fungerer glimrende på induksjon. Funger bra til biab på opp mot 15-liter, passer på komfyren og holder godt på temperaturen isolert med liggeunderlag fra Clas Ohlson. Prøvde meg også på alternativ mesking til BIAB her om dagen ved at jeg kappet en ca 25cm bit av en silikonslange som jeg skar hakk i og puttet i hullet på innsiden av kranen i gryta, så tok jeg resten av slangen og festet denne på utsiden av kranen. Jeg brukte en meskepose (lik denne: http://www.bryggselv.no/products/meskepose-med-snor-30x30x35l) som manifold  og mesket som i en kjøleboks. Jeg  kokte og varmet vann i to tjue-liters gryter som jeg hadde fra før av. Fikk en del klarere vørter og bedre efferktivitet enn med BIAB, men så var det jo litt mere styr også da. Billigere utstyr som er lettere å stue bort tror jeg du skal lete lenge etter.
 
For meg er ikke pris det største aberet, det viktige er heller å kunne få en stabil temperatur ettersom jeg har lyst til å bruke utstyret til ysting og sous vide-matlaging. Derfor vurderer jeg å styre eksempelvis en BB30 med PID. Det må også ha wife acceptance factor, og da er ikke det å styre med så mange gryter optimalt.
 
Legeringene som er i de delene du linker til (messing inneholder bla a bly) Rustfritt anbefales vel av de fleste her på forumet. Du får vel alt du trenger av dette i rustfritt på feks www.maritim.no, eller hos feks bryggselv.no. Men da er selvfølgelig prisen en god del høyere. Jeg har selv kuleventiler og gjennomføringer fra biltema, men er i ferd med å skifte dem ut..
 
Jeg er ikke enig med Bård.
Du kan fint bruke alt du har linket til. Hvis du vil være helt på den sikre siden, kan du tørke overflatene med ei blanding av hydrogenperoksid (fra apoteket) og eddik.
Til og med den anerkjente Blichmann bruker mye messing i det fancy og dyre utstyret sitt.
Selvfølgelig er rustfritt King Kong, men du MÅ ikke ha det.
 
Da har jeg iløpet av en ukes tid fått lest igjennom hele denne tråden og ganske mange andre her på forumet som omhandler BB30. Det har ført til mange oppklaringer og noen spørsmål :)
Blitt  mange ekstrakt brygg (ofte med spesial malt), men nå i det siste har jeg følt meg klar for å prøve meg på allgrain og føler meg nå klar for å handle!


Ole Mørkved skrev:
Disse må da være fine til nettopp den jobben for å heve maltrøret. Knottene er ca 2,5 cm høye.

http://www.Biltema.no/no/Bygg/Armaturmontering/Knott/Knotter-4-stk-878017/

Nå som du har hatt denne løsningen en stund, er du fortsatt like fornøyd og har det vært noen problemer med de skruene som følger med?


Aleksander_B skrev:
Lagde en rask video av bryggingen i dag, for å vise hvordan kokingen var med effektdimmeren. Og for å vise hvordan jeg lufter vørteren i etterkant før pitching.
http://www.youtube.com/watch?v=DC5KMhurXI4

På slutten av den filmen kan man lese "Det kommer en lengre film senere hvor jeg skal vise hvordan bryggingen  med BB30 er fra begynnelse til slutt".
Hvordan ligger det an med dette prosjektet? Siden du virker ut til å være en av de som har brygget mest ville nok jeg og mange andre nybegynnere hatt stor glede av denne :p
For min del spesielt hvis du hadde brukt en BB30 v2 som ikke har alt for mange modifikasjoner.

Takk til alle som deler og har delt erfaringer! :)
 
Hei frehovl.
Jeg har ikke fått summet meg til å lage en "instruksjonsvideo" enda, da jeg brygger på gass igjennom sommerhalvåret.
Men, jeg kan godt lage en slik video med BB30 v.2 så snart jeg er hjemme ifra ferie. (Iløpet av neste uke kan jeg få en slik video på plass).

Dersom du har noen spørsmål ang. det bryggetekniske rundt en BB30 er det bare å spørre meg ved å sende en PM.
Og hvis det er noe jeg ikke kan svare på skal jeg spørre videre til Per Inge :)
 
Det hadde vært genialt hvis du har mulighet til det, men trenger ikke stresse med å få den ferdig. Bedre at den blir skikkelig god!
Jeg fikk min BB30 i hus igår og fikk test kokt en runde med vann igår, alt ser ut til å virke som det skal.

Idag skal jeg prøve å handle liggeunderlag for isolering og knotter for heving av maltrøret. Er det noen andre modifikasjoner som bør tenkes på når man har  2. gen?
Har ikke kjøpt pumpe, tenkte å prøve et  par brygg først. Planen er å kjøre en Obama Honey Ale (ekstrakt) og et 25l malt sett med American Pale Ale til helga.
Så er ikke umulig du får en PM med litt spørsmål før helga :)
 
frehovl skrev:
Det hadde vært genialt hvis du har mulighet til det, men trenger ikke stresse med å få den ferdig. Bedre at den blir skikkelig god!
Jeg fikk min BB30 i hus igår og fikk test kokt en runde med vann igår, alt ser ut til å virke som det skal.

Idag skal jeg prøve å handle liggeunderlag for isolering og knotter for heving av maltrøret. Er det noen andre modifikasjoner som bør tenkes på når man har  2. gen?
Har ikke kjøpt pumpe, tenkte å prøve et  par brygg først. Planen er å kjøre en Obama Honey Ale (ekstrakt) og et 25l malt sett med American Pale Ale til helga.
Så er ikke umulig du får en PM med litt spørsmål før helga :)
Når det gjelder 2.gen ville jeg kun ha gjort det du ramser opp, isolering og knottene under silkaret. Jeg ville ha vurdert å bytte kranen til en større og bedre kuleventil.
Dette er dog ikke nødvendig!

Det er ikke noe stress med å lage filmen, jeg hadde bare glemt det ut :)
Og det er bare å spørre dersom du skulle komme på noe du lurer på!
 
janvad skrev:
Slik ble det seende ut etter jeg boret de orginale føttene med et 4,1 mm bor. Biltema knotter og satt de fast med 4x12 mm syrefaste skruer. Gikk akkurat og sette på lokket og gikk perfekt ned i sileplaten på bb'en.

Hvordan får du dratt til disse skruene? Man kommer kanskje til med et veldig tynt skrujern igjennom hullene i maltrøret, eller holder det å dra til så hardt man klarer for hånd og holder igjen skruen med en finger?
 
Tilbake
Topp