Ølbryggingens Nespresso kommer!

nope.jpg
 
Skulle det nå alikevel kunne bli et ålreit nok resultat så er dette helt 100% uaktuelt for min del. Jeg elsker hele bryggeprosessen, det er det som er hobbyen min. Man får jo også et greit biprodukt av hobbyen og det er øl på flasker og fat.
 
Tja, det ser nå ut som om den brygger øl på skikkelig vis. Jeg fant ingenting om kontroll av gjæringstemperatur utover at det skulle gå an å stille inn temperatur på kjølingen, men jeg vil nesten tro at den har dette på stell.

Bryggeprogram på RFID tar bort siste rest av menneskelighet fra prosessen, så de fleste her vil nok mislike det. Man kan iallfall ikke kalle resultatet håndverksøl.
 
Slik jeg forsto det er det også mulighet til å justere alle parameterene manuelt og lagre unna oppsettet for hvert brygg i tillegg til å bruke de ferdige programmene som er lagret i RFIDen. Så Nespresso blir det ikke, men en fin mulighet for å gjøre det veldig enkelt for de som ønsker det slik. Hvis det faktisk er slik at de ferdige bryggesettene med RFID kun er ett alternativ til å putte inn egne råvarer og bryggeprogram kan jeg ikke skjønne annet en at dette må være en fin liten maskin som gjør det lett å få repeterbare resultater. Det forutsetter selvsagt at alle bryggeprosessene blir gjort på riktig måte. Hva skjer for eksempel med dampen under kokingen? Hvordan foregår gjæringen? Kan det tappes i separat gjæringsspann så det er mulig å lage flere brygg om gangen? Hvor godt virker selvrensingen? Hvilke andre ulemper vil den ha?
 
For meg gjenstår fremdeles den beste delen, oppskrift formuleringen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Var det ikke en annen helautomatisert boks som var innom kickstarter for 6-8mnd siden? Er det samme eller endte de opp med dumpe den ideen? :)
 
Sist redigert:
Brewbot ja. Den hadde nesten gått i glemmeboka for min del. Likte picobrew bedre - men kommer ikke til å kjøpe noen av dem. Ikke fordi jeg misliker automatikk, men fordi automatikk er så mye morsommere når man lager det selv :)
 
Du verden. Bryggedagen slik de fleste tolker ordet ville forvunnet med en slik maskin.

Stem ja til hjemmemekk.
 
Såg fer meg at uansett hvor en kom på besøk så ble en tilbudt "hjemmelaget" øl, men så kom jeg på at en må jo fremdeles gjære ølet og ha dn på flaske eller fat og da blir det for mye for en normal person.. Så tror ikke den blir så utbredt uansett da det ikke er alt i et sett hvor en etter 14-21 dager kan tappe av frisk og godt øl...
 
Ideen er jo interessant. Det finnes sikkert mange folk som kunne tenke seg en slik sak. Selv om det for mange av oss her inne neppe blir aktuelt, så vil det jo for mange kunne gjøre det lettvint å starte opp. Eller for bryggeren som har fått familie, som gjør at en bryggedag sjelden lar seg gjennomføre...

I teorien så kan man jo lage en maskin som gjør alt det de sier denne skal, og tillater full kontrol på alle parametrene. Men for at dette skal fungere så vil det kreves en forholdsvis komplisert maskin, som en Speidel med en god del tilleggsfunksjoner. At de skal klare å lage dette av høy kvalitet for ca 10.000 kroner virker på meg litt urealistisk. Jeg ser for meg at det kommer til å være en del begrensinger på hva man kan få til med denne, og at bygggekvaliteten neppe vil være på Speidel-nivå.
 
Nespresso smaker jo værre enn pulverkaffe, så det er jo ikke noe god start å bli sammenliknet med det;)
 
Men man putter jo oppi "pads" som man kan kjøpe ferdig, akkurat som med Nespresso, så sammenligningen er vel uunngåelig :)

(jeg er ikke sikker på om jeg er enig at pulverkaffi er bedre egentlig, men den diskusjonen kan vi jo ta over kopp kaffi i pratehjørnet ;) )
 
Tar opp en gammel tråd her...

Noen som har noen nye tanker om denne? Prosjektet ble fullfinansiert i Januar 2015, nå ifm produksjon har de åpnet for nye "early birds"-bestillinger. Boksen er vel også oppdatert endel siden de lanserte første "kickstarter" (indiegogo). Blant annet er det nå 4 automatiske humletilsetninger istedetfor 2..

Ser jo unektelig ut som den kan gjøre jobben. Man er heller ikke låst til "nespresso"-tankegangen med ferdige kit, man får med poser som man selv kan fylle med malt og humle. Selve brygginga går av seg selv, automatisk vaskeprogram etterpå.

For min egen del er brygging på kjøkkenet (som jeg gjør i dag) ganske stress (primært ift renhold), og selve bryggeprosessen er derfor i ganske stor grad forbundet med jobb. Å sette i sammen / fintune oppskrifter er derimot stas. Og å nyte resulatet er enda mer stas.
 
Tilbake
Topp