Beer Brew 30

Nå har vi endelig fått klar beskjed fra transportør. Bryggeutstyret ankommer Kristiansand den 25. nov. Det ankommer Rotterdam tidlig i november, men må vente der til 25. for båt til Kristiansand.

Det vil da sikkert ta en dag eller to før vi har det (tollklarering osv), men så vil vi begynne utsendelse så fort det er praktisk mulig for oss.
 
Du snakka noe om at pumpeløsningen ville komme nesten samtidig med Beer Brew-forsendelsen, har du noe mer info om dette?
 
Dette er bare trist..
Snakk om å selge skinnet før bjørnen er skutt  :neinei:

Har ventet tålmodig fordi jeg gleder meg til å komme igang med bygging, men er nå lei.
Hadde det fra leverandør blitt signalisert allerede fra introduksjon at dette kunne ta flere måneder så hadde det vært ok, men ved å stadig utsette og utsette virker dette meget useriøst ( beklager Per Inge).

Spørsmålet er bare hvilke alternativ vi har her vi sitter og venter på å komme i gang med vår nye hobby..

E!
 
EgilB skrev:
Spørsmålet er bare hvilke alternativ vi har her vi sitter og venter på å komme i gang med vår nye hobby..

Du har en hel del alternativ. Kanskje er BeerBrew et godt, kanskje ikke. Det skal en haug bryggere finne ut samtidlig om en måneds tid :)
 
EgilB skrev:
Dette er bare trist..
Snakk om å selge skinnet før bjørnen er skutt  :neinei:

Har ventet tålmodig fordi jeg gleder meg til å komme igang med bygging, men er nå lei.
Hadde det fra leverandør blitt signalisert allerede fra introduksjon at dette kunne ta flere måneder så hadde det vært ok, men ved å stadig utsette og utsette virker dette meget useriøst ( beklager Per Inge).

Spørsmålet er bare hvilke alternativ vi har her vi sitter og venter på å komme i gang med vår nye hobby..

E!


Ein kronglut veg det her, ja.
Men alternativ finns. Og kan være av ein slik natur at du ikkje treng sitje med to bryggeri og tom lommebok.
Kjøp ei 15/20L gryte, meskepose, gjærkar og hydrometer. (Det kryr av gode oppsett rundt på forumet her!)
Slik kan du få byrja mens du venter på BB30.
Sjølv venter eg i spaning på erfaringar, for dette virker jo som ein grei maskin...

Ikkje mist motet!
G
 
EgilB skrev:
Spørsmålet er bare hvilke alternativ vi har her vi sitter og venter på å komme i gang med vår nye hobby..

Du kan begynne slik de aller fleste av oss har begynt sin hobby her. Kjøleboks som mesketank og krabbegryte som kokekar. (Evt. 20l rustfr. stål fra Obs).
Eller som MudGun skriver, BIAB system.
Slik jeg har laget dette har jeg ikke boret noe hull i kjøleboksen, så når denne byttes ut med BB30 har jeg en knall kjøleboks klar for grensehandel :)

Og at transporten tar tid er som sagt ikke Per Inges feil. Han har valgt transport by sea. Noe som selvfølgelig tar lang tid ifra asia.
Dette er også det billigere alternativ. Skulle vi hatt noe som gikk raskere måtte vi også ha betalt mer.

Jeg gleder meg jeg, og har ikke dårlig tid.

Men jeg lurer fælt på pumpesystemet Per Inge snakket om. Hvordan han ser for deg dette koblet opp på den kranen som er montert på BB30'en?
 
Aleksander_B skrev:
Men jeg lurer fælt på pumpesystemet Per Inge snakket om. Hvordan han ser for deg dette koblet opp på den kranen som er montert på BB30'en?

Man trer vel en slange utenpå kranen??
 
neslekkim skrev:
Aleksander_B skrev:
Men jeg lurer fælt på pumpesystemet Per Inge snakket om. Hvordan han ser for deg dette koblet opp på den kranen som er montert på BB30'en?

Man trer vel en slange utenpå kranen??

Ser ut til at kranen er svakt konisk. Ikke at det gjør det umulig, men en slangen og eventuelt slangeklemmen vil lettere skli av.
 
Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:
Aleksander_B skrev:
Men jeg lurer fælt på pumpesystemet Per Inge snakket om. Hvordan han ser for deg dette koblet opp på den kranen som er montert på BB30'en?

Man trer vel en slange utenpå kranen??

Ser ut til at kranen er svakt konisk. Ikke at det gjør det umulig, men en slangen og eventuelt slangeklemmen vil lettere skli av.

Mer konisk enn den til Speidelen?, den er jo også litt konisk, men en slangeklemme fikset det.
Ulempen her er jo selvsagt at kranen til BB30 er av plast, så Tec7 er kanskje det beste. (Eller, få skaffet en option på bedre krane)
 
Nå er det vel sagt at de bildene som ligger ute er av en prototype, og at den ferdige versjonen er noe annerledes.

Uansett, litt kjipt å måtte vente lenger. Får brygge litt til på min minikjele da
 
Jo jeg er også lei meg for at frakten har tatt så lang tid. Jeg ble forespeilet at dette skulle gå fortere. Men godt var det i allefall nå å få en dato.
Når det gjelder pumpeløsning så ser det nå ut som at vi sannsynligvis går for en løsning med en boks som settes ved siden av kokeren. På denne vil det være et fast rør med bøy i toppen som da kan stå innover malten. Det vil også være en slange som kan festes på krana. Slik det ser ut nå så vil det sannsynligvis følge med ei kulekran som en bytter til. Da vil en jo med denne kunne regulere hvor hurtig vannet skal pumpes. I denne boksen vil det sannsynligvis også være en digital timer.

Men som nevnt - Dette er ikke spikret ennå, det er bare slik vi nå ser for oss at det blir.
 
igniztion skrev:
Uansett, litt kjipt å måtte vente lenger. Får brygge litt til på min minikjele da

Dette har eg faktisk tatt høgde for så det ser ut som om det blir 2 brygg til før eg kan trå til med brygging på BB30 i romjula. (Men eg hadde ikkje blitt lei meg om eg fekk BB 30 no på starten av november.)

Har juleale ståande til karbonering, skal brygge robust porter på fredag (steeping av spesialmalt + dme - oppskrift: http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...esort=&numshow=100&namesearch=&brewersearch= ) og ein 15-liters versjon av American Brown Ale Gahr edition (Erik var ein kjernekar og laga spesialtilbod til meg til kr 299,-) som skal meskes i mitt plastdunk-oppsett i månadsskiftet november-desember. Så eg blir ikkje arbeidslaus med det første...  :biersmile:
 
Odland skrev:
Vi reiser til Sandnes.
Pøh, vi reiser til Bryne :D

Nei, fra spøk til revolver. Jeg drar på seiltur ofte med noen kompiser, og når vi stikker baugen mot danmark er plassen for kjøttvarer noe begrenset pga. liten kjøleboks i båten som brukes under overfarten.
Ellers går det jo båt fra Tananger til Danmark, ved en biltur over er det jo greit å ha en kjøleboks i bilen.
Og fellesen er mangel på plass for kjølevarer som bacon, pålegg og div kjøtt.
 
Tilbake til pumpesystemet.

De kranene jeg har sett på speidel er ikke så koniske som denne. Dessuten er denne plastkranen også noe bredere enn speidelen sin.

Ser for meg at slangeklemme kan være problematisk dersom man er litt uforsiktig og strammer litt for mye så knekker plasten i krana.
Tec7 er ikke ett alternativ da jeg helst vil ha slanger som kan kobles på og av etter bhov og ønske.

Men, dersom Per Inge sier at han ser for seg å bytte orginalkran med en kulekran, vil dette da si at plastkranen som følger med er demonterbar?
(Er lite lysten på å knekke av kranen for å få på ny.
 
Tilbake
Topp