Fermzilla. Bruk, tips og triks

Til den prisen kan man jo kaste dem etter ikke alt for mange gangers bruk, jeg er litt skeptisk til at det fort setter seg fast skitt i dem når man ikke kommer til med hånden og svamp eller lignende.

Samtidig, er det noen som tar dem inn til Norge?
 
En liten oppfølging til min tidligere post om ventilene som kegland har laget for tørrhumling.

Jeg prøvde å tørrhumle med en flaske (Av typen Schweppes Tonic Water), det førte til at humle-pelletene bare satt seg fast. Det måtte veldig mye risting av hele karet opp og ned for at det skulle falle ned i tanken.

Man må enten knuse humlen til mindre biter/støv eller ha en annen geometri på flasken. Jeg vil tro at et helt rett rør hadde vært det beste for å unngå at pellets lager en "bro" ved innsnevringen av flasken ned mot gjengene.
 
Lite problem som mulig har vært tatt opp tidligere, men jeg er ikke dreven nok på søking her i forumet til å finnne ut av det.

Jeg har en fermzilla med de røde ball-lock koblingene. De står nå dønn fast i lokket på fermzilla, skiftenøkkelen tar ikke en millimeter. Er det noen gode tips for å få løsnet denne? Prøvd å varme den med vann, uten hell. Får ikke brukt muttertrekkeren da stussen på koblingen er for høy.
 
Lite problem som mulig har vært tatt opp tidligere, men jeg er ikke dreven nok på søking her i forumet til å finnne ut av det.

Jeg har en fermzilla med de røde ball-lock koblingene. De står nå dønn fast i lokket på fermzilla, skiftenøkkelen tar ikke en millimeter. Er det noen gode tips for å få løsnet denne? Prøvd å varme den med vann, uten hell. Får ikke brukt muttertrekkeren da stussen på koblingen er for høy.

Denne kan være til god hjelp med med å åpne både store og små skruting på Fermzillaen: https://www.biltema.no/en-no/car---.../oil-filter-tools/universal-opener-2000016986
 
Lite problem som mulig har vært tatt opp tidligere, men jeg er ikke dreven nok på søking her i forumet til å finnne ut av det.

Jeg har en fermzilla med de røde ball-lock koblingene. De står nå dønn fast i lokket på fermzilla, skiftenøkkelen tar ikke en millimeter. Er det noen gode tips for å få løsnet denne? Prøvd å varme den med vann, uten hell. Får ikke brukt muttertrekkeren da stussen på koblingen er for høy.
Jeg bruker en lang pipe (mener den er 19mm) til de røde koblingene, da blir det mindre slitasje enn ved fastnøkkel. Litt forbi «finger tight». Å varme dem vil vel gjøre at de utvider seg, det hjelper kanskje lite?
 
Den åpneren anbefaler jeg på det groveste! Fikk med meg en slik hjem i går og den fungerer aldeles utmerket. Fungerer bra på å stramme hageslangefester, få løs diverse saker i bryggeriet og de nevnte ball-lockene. Sikkert mye annet også, takker for tipset!
For ikke snakke om hvor moro det blir når du har løpt rundt og stramma alle lokk etc i husholdet med den så ingen andre får åpna noenting uten å spørre deg om hjelp. :D
 
Jeg bruker en 1,5l coca cola flaske kuttet ned til en trakt funker fint at helle normal store pellets med den
Tanken med å ha en lukket flaske er jo for å unngå at det kommer oksygen inn i tanken. Hvor kritisk dette er kan selvfølgelig diskuteres.

Hvis man bare har en avkappet colaflaske så kan man likegjerne bruke en trakt, tenker jeg. Dette fungerte tålelig greit sist gang for to brygg siden, man kan evt. bare flushe med CO2 i etterkant også.
 
Tanken med å ha en lukket flaske er jo for å unngå at det kommer oksygen inn i tanken. Hvor kritisk dette er kan selvfølgelig diskuteres.

Hvis man bare har en avkappet colaflaske så kan man likegjerne bruke en trakt, tenker jeg. Dette fungerte tålelig greit sist gang for to brygg siden, man kan evt. bare flushe med CO2 i etterkant også.
Jeg bruker ei trakt, og bekymrer meg lite for den smule oksygen som kommer inn. Men om man nå bekymrer seg, så er det vel ikke verre enn å kjøre inn CO2 et annet sted samtidig som man heller på pelletsene? Jeg har kran på flat bottom'ene mine, og kunne kjørt det gjennom den, men det er jo andre innganger, vel?
 
Jeg har prøvd både å bruke gjærbeholderen (med overtrykk) og å tømme ned i gass inn åpningen. Men den soleklart beste løsningen er etter mitt syn å vippe av lokket – og tømme humla (fra et glass eller annen egnet beholder) rett ned i åpningen. Det tar under ti sekunder fra lokket er fjernet til det er på plass igjen. Etterfølges av grundig purging fra en sodastream (hendig størrelse), selvsagt. Det enkleste er ofte det beste.
 
Jeg har prøvd både å bruke gjærbeholderen (med overtrykk) og å tømme ned i gass inn åpningen. Men den soleklart beste løsningen er etter mitt syn å vippe av lokket – og tømme humla (fra et glass eller annen egnet beholder) rett ned i åpningen. Det tar under ti sekunder fra lokket er fjernet til det er på plass igjen. Etterfølges av grundig purging fra en sodastream (hendig størrelse), selvsagt. Det enkleste er ofte det beste.
KISS!
- men hvis du uansett må dra fram en CO2-tank, så kan du vel like gjerne blåse inn CO2 under prosessen?

Jeg trur jo hele greia er vilt overdrevet, så jeg gidder ikke. Men det hadde vært veldig enkelt å koble tanken min på krana, og la det sive inn litt CO2 mens jeg helte i humla - mot en strøm av CO2 ut av tanken.
 
Bruk av en stor, låst tvinge til å få av lokket. Passer som en drøm:
Det der så jo veldig greit ut. Man kan sikkert lage mange pettersmartløsninger ut fra den. Jeg har en sånn sak som på bildet under hengende på en krok på badet. "Universalåpner" fra Biltema. Kan brukes til korkene på lokket, også, om de skulle være vrange. Og på mye annet. Den heter jo universalåpner:). Blei tipsa om den av @Jørgen O. (Æres den som æres bør:).)

1657017033624.png
 
En fermzilla allrounder standard, er den utstyrt med noe form for slange ned i tanken e.l slik at man kan tappe oksygenfritt? Eller må man kjøpe tilleggsutstyr kegland har kopiert?
 
Vet ikke helt hva du mener med "kegland har kopiert", men du må kjøpe med trykksettet for å kunne tappe oksygenfritt.
 
Tilbake
Topp