Flaskebomber!

HelNor

Norbrygg-medlem
Her om dagen jekka jeg en flaske IPA som gikk nesten rett i taket - hvertfall over bordet og i sofaen! De andre flaskene fra samme brygg har svart med et moderat "Pff" ved jekking - altså mer normal oppførsel.
Vi heller karboneringssukkeret (hittil stort sett 6-7 gr/liter, mengde vann litt mer på slump) i en dunk og stikker om øllen, ved hjelp av hevert, umiddelbart før flasking. Er forklaringa så enkel som at vi ikke har fått sukkerlaken jevnt fordelt i brygget?
Da må vi i så fall gå tilbake til hestesprøyta :hmm:
 
Det kan tenkes, men det kan også tenkes at det er snakk om en infeksjon i en flaske. Slikt forekommer.
 
Kanskje det var en gjøkunge i en av flaskene ja. Veit jo aldri.
Har kjøpt sånn sprut til å kople på kranen nå, så da blir det vel bedre!
 
Flaskene i det aller første brygget mitt, en IPA, ble ulikt karbonert:
I den ene enden av batchen hadde jeg nesten ikke CO2, mens i den andre enden var det kjempemye. Av dette konkluderte jeg at sukkerlaken, som jeg hadde hatt i bunnen av omstikkingskaret, ikke ble blanda godt nok inn.
Grunnene til dette kan være: 1. for tjukk lake og 2. for mye slange liggende i bunnen av omstikkingskaret slik at laken havna i ei bakevje inni slangekveilen. For å rette på dette på seinere brygg har jeg verken kokt tynnere lake eller brukt kortere slange, men bare rørt lett rundt noen ganger i karet etter omstikkinga. Alle seinere brygg har vært jevnt karbonert.
Til denne historien hører det at jeg satte ny rekord i bråvåkning da jeg en tidlig søndags morgen ble vekka av en lyd jeg aldri hadde hørt før, men som jeg i løpet av et nanosekund forsto at var ei flaskebombe i naborommet. Og med den flaska ble brygget døpt Tormodens IBA (India Bomb Ale)  ;D
 
Prøv å tilsette sukkerlake med engangssprøyte, det fungerer veldig fint. Da har du både kontroll på hvor mye som ender i hver flaske og sprøytene er sterile fra fabrikken. Flaskebomber med engangssprøyte skal det mye til å klare annet enn ved ekstrem inkompetanse ;)
 
allerenklest er nok å tilsette sukkerlake i omstikkingdunk før omstikking. Lake skal ikke være for tykk og slange skal legges 'i en sving' på bunnen slik at øl roterer og blander jevnt med sukkerlake.
 
Det fordrer jo at du velger å stikke den om og du introduserer en ting til som kan gi infeksjon: dunken du stikker om til.
 
Enig, men jeg har gjort det 15 ganger nå uten å få infeksjon og alle flasker har bestandig fått like mengde med kulsyre. For meg virker det som best uten tvil.
Det går en del sterkrens her men det lønner seg ;D
 
Jepp!

Det er ikke verdt jobben å spare på desinfeksjonen :)

Du får kanskje litt klarere øl hvis du stikker om?
 
Tilbake
Topp