Kjøler fra nybrewsupply

eirikk

Norbrygg-medlem
Hei!

Vurderer å kjøpe meg kjøler i rustfritt stål, hovedsakelig fordi det er lettere å holde rent, kanskje spesielt om det går noen måneder mellom bryggedagene. og så er det jo mye finere å se på da.

Fant denne sida: http://www.nybrewsupply.com/wort-chillers.html OK priser. Noen som har prøvd disse/denne leverandøren? Har på følelsen at det ikke er plug-and-play - hvor mye overganger mellom amerikanske og norske rør snakker vi om her?

Eventuelle andre tips tas også mot med takk!
 
Veldig bra priser dette. Den minste i stål kommer deg på ca 650 alt inkludert.
Har ikke handlet hos dette firmaet, men regn med 6 laaange uker før den ankommer.
Det er hvertfall min erfaring med firmaer i US.
Min hjemmelagde med 12mm kobberrør (10m lang) fra Biltema kom på ca 1000 inkl skjøtestykker, gardena etc.
 
Bernts skrev:
Har du sett kjøleren som ligger til salg her litt lenger nede på index siden?
Nei. Men den gikk fort. Uansett var den jo i kobber, jeg snuser som sagt på rustfritt stål.

Veldig bra priser ja. Kan jo bli bittelitt ekstra for å tilpasse norske kraner, men syns det frister med et metall som ikke skifter farge så hyppig som kobber. :) Har lest litt på nett om temperaturoverføring i kobber kontra rustfritt stål, og det var en som meldte om at kjøletiden på en 5 gallon vørter hadde en forskjell på 30 sekunder. Det er så lite at jeg lurer på å droppe kobber.
 
Atle Andersen skrev:
Jeg kjøpte denne http://www.nybrewsupply.com/wort-chillers/stainless-steel-wort-chiller-38-x-50.html Ba de sette verdien til 30$ så slapp unna moms og gebyr :)
Har ikke fått testet den enda, men regner med at det blir en bra oppgradering fra den lille som følte med speidel'n
Vannet i springen er ikke så kaldt så hadde planer om å teste 2 i serie neste gang det er lager brygging, den minste nedsenket i stør bøtte med isvann.

Kom med oppdatering når du har fått prøvd den. Fleire som snuser etter rustfritt her  ;).
 
Torvald skrev:
Atle Andersen skrev:
Jeg kjøpte denne http://www.nybrewsupply.com/wort-chillers/stainless-steel-wort-chiller-38-x-50.html Ba de sette verdien til 30$ så slapp unna moms og gebyr :)
Har ikke fått testet den enda, men regner med at det blir en bra oppgradering fra den lille som følte med speidel'n
Vannet i springen er ikke så kaldt så hadde planer om å teste 2 i serie neste gang det er lager brygging, den minste nedsenket i stør bøtte med isvann.

Kom med oppdatering når du har fått prøvd den. Fleire som snuser etter rustfritt her  ;).
+1. Veldig interessert i førstehådsinfo.
 
Vært litt kaoitisk i det siste så har ikke fått brygget :-( Holder på å lage et nytt bryggerom, men det tar litt lengre tid en beregnet.
Men skal se om jeg ikke kan få kjørt en test med kokende vann.
 
Jeg endte med å kjøpe denne i julegave til meg selv: http://www.nybrewsupply.com/wort-chillers/3-8-x-25-stainless-steel-wort-chiller.html
Det er altså den minste, men vi brygger i liten skala, så det ble nå sånn. kom i løpet av 2 uker, og de skrev verdien til 30$ på forespørsel. et stort pluss hva netthandel angår.

Så drøyet det selvsagt noen uker før jeg fikk somla meg til å ordne noen koplinger, men i dag har jeg kjørt en test (siden det er bryggedag i morra).

Kokte opp 15 liter vann, kjørte kjøleren i 14 min, og da viste termometeret fremdeles hele 55 grader. Det var dårlig tenkte jeg, og kjente etter med hånda. Der var det vel en 15 grader tenker jeg, og hvem vet hvor lenge det hadde vært det. Så takk og farvel til det termometeret. Konklusjon: kjøler i hvert fall helt sikkert 15 liter på under 14 min, sannsynligvis under 10 tipper jeg. :)

Ilddåp i morra med en kølsvart havrestout.
 
Glemte å oppdatere med resultat fra bryggedagen. Kjølte ned 15 liter på ca 10 min, godt fornøyd m.a.o.

Og så er det jo rustfritt stål. Rengjøring er en lek, og den vil vel ikke endre farge på den måneden eller 2 det går mellom hvert brygg her i huset (i motsetning til kobber)
 
Prøvde en slik en for første gang i går jeg også, eller dvs den på 50fot. Bestilte 27.desember. Ankom allerede 4. januar. Glemte å ta tiden på kjølingen av 25 liter, men det gikk svinfort!
Anbefales.
 
Tilbake
Topp