omvendt tenking gjærstarter-røringen

Jeg lager første gangen gjærstarter snart. Har ikke magneetrører, magneter e.l. og må derfor riste flasken med gjæstarter ofte. Ikke ideelt så komm på det følgende: kan jeg røre (rotere) flaske i steden for vørteren?? Jeg tenkte å sette flasken med starteren på en gammel platespiller (kanskje høre på litt jazz samtidig  ;D)

Så å røre/rotere flasken i.s.f. å røre væske har det vits ??
 
Oddvar Demmo skrev:
Det er bare å prøve med vann, det skulle ha noe forseg men nå er det din job å finne ut av det  :)

stemmer det. tenkte å høre med dere først men i kveld skal jeg prøvekjøre. :ber:
 
Hei,
Jeg bruker enzymer kolbe og rister starteren ved høve. brygger som regel ca 50L i slengen og bruker 1 pakke/rør med gjær som jeg starter opp dagen før. Har funket som bare det hitil :)
 
Huub skrev:
Jeg lager første gangen gjærstarter snart. Har ikke magneetrører, magneter e.l. og må derfor riste flasken med gjæstarter ofte. Ikke ideelt så komm på det følgende: kan jeg røre (rotere) flaske i steden for vørteren?? Jeg tenkte å sette flasken med starteren på en gammel platespiller (kanskje høre på litt jazz samtidig  ;D)

Så å røre/rotere flasken i.s.f. å røre væske har det vits ??

Det viktigste er at overflaten i starteren skiftes ut relativt kontinuerlig, da får du god gassutveksling. Platespiller er i alle fall kreativt! Bar pass på at flasken står skikkelig fast. Så slipper du å risikere å ødelegge en Dexter Gordon-plate...
 
Dexter liker jeg, det er midt i blinken  :)
Jeg skal sette fast på en eller annen måte flasken og vel 100 % i senteret.. det blir sikkert ikke lett fordi starteren har mye massa i forhold til vekten av platespilleren. verdt å prøve i alle fall  :biersmile:


Skare, hva er en høve?
 
prøvd  ;D ;D

hverken 33 eller 45 tpm er Ingenting  :roedme:

tenkte å få en 'tornado' i væske men det skjer altså ikke noen ting. Da blir det risting av starteren  :)
 
Hvis du setter flasken litt off-center får du kanskje bedre effekt.
Men pass på at den ikke blir slynget av platespilleren.

Det burde fungere selv om du ikke får noen vortex.
Slike shakere blir jo brukt på lab'er:
http://en.wikipedia.org/wiki/Shaker_(laboratory)
En annen måte å løse problemet på med audio-enhanced cellekultivering kan være å legge høyttaleren på ryggen, sette E-kolben på basshøyttaleren og så sette på noe bass-tung musikk...
Hvem vet, kanskje du får ekstra aktive gjærceller med litt Underworld eller Leftfield på platespilleren?  :yes:
 
Problemet her er at kolbe og væske får samme, jevne akselerasjon, og dermed forholder de seg i ro i forhold til hverandre. Du må klare å få kolben til å gå i en sirkelbevegelse UTEN at den roterer får få bevegelse i væsken.
 
høve=mulighet (som Gahr skriver) evt. (passende) anledning. Tilhørende verb er å høve, som er synonymt med å passe.
 
jeg er temmelig sikker på at dette ikke vil fungere - man vil, som nevnt over, få samme aksellerasjon på flaske og væske. uansett hvor den plasseres på platespilleren vil man få en steady state, der væsken beveger seg i bane med flasken - dvs står stille i forhold til flasken.

hvis du skaffer en PCvifte, to neodym magneter, en DC adapter med spenningsdeler, en liten skrue og en plasboks (boks til CD/DVD-R fungerer bra) lager du kjapt en enkel magnetrører.
 
No' sånt funker bra. Rørepinnen løste min yngste på 3 år ved å hente den fra GEOMAG settet han hadde....Viktig at avstanden er så liten som mulig mellom rørepinnen i kolben og magnetene under.
 

Vedlegg

  • Topp.JPG
    Topp.JPG
    108,9 KB · Sett: 230
  • Bottom.JPG
    Bottom.JPG
    97,1 KB · Sett: 229
  • Sideview.JPG
    Sideview.JPG
    110,6 KB · Sett: 227
  • PSU.JPG
    81,8 KB · Sett: 218
Tilbake
Topp