Stormgjæring

Hei folkens

Har en satt ett tosiftret antall batcher og de siste har vi også satt gjærstartere. Første gangen satte vi en litt for stor batch (29 liter i 30-liters kar) og fikk en enorm "overkoking" med tilhørende søl... Gikk bra med øl'en men sølet da du...

I går satte vi en ny batch IPA på 1070 som fikk "godkaka" fra 1-liters gjærstarter basert på WLP001. Satte bare 25 liter men nå koker jammen den litt over også.

Er dette problematisk (annet enn humle-tapet) og hvordan kan dette unngås? 5-liter klaring burde da duge eller?
 
y2upu6y2.jpg


Gårsdagens IPA 20 timer senere
 
Ringsvold skrev:
Hei folkens

Har en satt ett tosiftret antall batcher og de siste har vi også satt gjærstartere. Første gangen satte vi en litt for stor batch (29 liter i 30-liters kar) og fikk en enorm "overkoking" med tilhørende søl... Gikk bra med øl'en men sølet da du...

I går satte vi en ny batch IPA på 1070 som fikk "godkaka" fra 1-liters gjærstarter basert på WLP001. Satte bare 25 liter men nå koker jammen den litt over også.

Er dette problematisk (annet enn humle-tapet) og hvordan kan dette unngås? 5-liter klaring burde da duge eller?

Hvilken humle taper du?
 
Det kommer an på. En del gjærtyper har det med å ville opp og ut. Særlig gjelder dette en del belgiere. WLP001 er ikke blant dem, men fem liter klaring er litt lite i et 30 liters spann, og 1070 er ganske sterk vørter. Sterkt øl med rikelig gjær gir mye aktivitet og mye skum. Maltsammensetningen spiller også inn. Havre, hvete, rug og annet proteinrikt kliss gir en del mer skum.

Det du kan gjøre for å begrense skummet er først og fremst å sørge for nok plass, men temperaturkontroll er også (alltid) viktig. Når det først skummer over er det bra å bruke en såkalt blow off tube, altså et rør som fører skummet ut og ned i en beholder, istedenfor en gjærlås. For min del bruker jeg slangen fra en hevert. Da hindrer du søl, og siden utblåsningen er mer kontrollert, vil det ikke være så mye øl som vil forsvinner.
 
1. Den resthumlen som legger seg på toppen av batchen. Om jeg taper smak er dog usikkert :)

2. Blow out tube skal googles....

3. Trodde foam-control var for hot break/"kokeskum" jeg (eller var det kanskje humor'n din?)
 
Ringsvold skrev:
3. Trodde foam-control var for hot break/"kokeskum" jeg (eller var det kanskje humor'n din?)

Foam control funker som ren magi i gjæringskar, også. Jeg gjæret en barley wine på for høy temp, og lokket ble blåst av. En dråpe foam control fikk skummet til å forsvinne som dugg for solen. Borderline svartekunst, er det det er! :)
 
Jørn Hammerud skrev:
Ringsvold skrev:
3. Trodde foam-control var for hot break/"kokeskum" jeg (eller var det kanskje humor'n din?)

Foam control funker som ren magi i gjæringskar, også. Jeg gjæret en barley wine på for høy temp, og lokket ble blåst av. En dråpe foam control fikk skummet til å forsvinne som dugg for solen. Borderline svartekunst, er det det er! :)
  Yepp yepp :) Queen sa det på denne måten- it's a kind of MAGIC!
 
Bruker Foam Controll når jeg tilfører oksygen (akvariepump) og innbiller meg at det hjelper også på gjæringen, men har alltid hat store nok dunker til at dette ikke er noe problem.
Inbiller meg også at det ikke lønner seg kvalitetsmessig å være alt for gjerrig når det gjelder å få siste rest fra koken med i gjæringskaret. Proteiner binder seg og faller til bunn nå en kjøler, men hva skjer med dem når gjæringen begynner?
 
StoreMy skrev:
Inbiller meg også at det ikke lønner seg kvalitetsmessig å være alt for gjerrig når det gjelder å få siste rest fra koken med i gjæringskaret. Proteiner binder seg og faller til bunn nå en kjøler, men hva skjer med dem når gjæringen begynner?

Jeg har de siste 10-15 bryggene silt hele vørteren (inkl. trub) gjennom en BIAB-bag og dørslag. Det meste av trub blir fanget opp, men jeg har også fått en streng bittersmak i de velhumlede bryggene mine. Jeg vil nå forsøke å få med minst mulig trub for å se om det er dette som forårsaker usmaken. Jeg kjøpte også dette humlefilteret i dag, i håp om at det vil minske mengden trub noe: http://www.bryggselv.no/products/humlefilter-rustfri
 
Jørn Hammerud skrev:
Kjetil S skrev:
Det er neppe trub som fører til usmaken i ølet ditt.

Muligens ikke, men har likevel et håp å få den bort ved bruk av dette fremtidens vindundergreiene.  ;D

Jeg tror jeg finner årsaken til probleme mine her: http://forum.norbrygg.no/index.php?action=;topic=8144.0
Lars beskriver astringens som smaken av druesteiner, og det er jaggu meg det jeg smaker. På tide å jobbe med skylleprosessen, trur eg! Jeg har til nå kun brukt pH 5,2 i meskevannet, og ikke i skyllevannet. Prøver det i morgen.
 
Jørn Hammerud skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Kjetil S skrev:
Det er neppe trub som fører til usmaken i ølet ditt.

Muligens ikke, men har likevel et håp å få den bort ved bruk av dette fremtidens vindundergreiene.  ;D

Jeg tror jeg finner årsaken til probleme mine her: http://forum.norbrygg.no/index.php?action=;topic=8144.0
Lars beskriver astringens som smaken av druesteiner, og det er jaggu meg det jeg smaker. På tide å jobbe med skylleprosessen, trur eg! Jeg har til nå kun brukt pH 5,2 i meskevannet, og ikke i skyllevannet. Prøver det i morgen.
 

mash stabelizer 5.2  er  en billig forsikring i skyllevatnet ;) Hvertfall vist en skylle for fort og "stressa" maltsenga.  :)
 
LasseO skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Kjetil S skrev:
Det er neppe trub som fører til usmaken i ølet ditt.

Muligens ikke, men har likevel et håp å få den bort ved bruk av dette fremtidens vindundergreiene.  ;D

Jeg tror jeg finner årsaken til probleme mine her: http://forum.norbrygg.no/index.php?action=;topic=8144.0
Lars beskriver astringens som smaken av druesteiner, og det er jaggu meg det jeg smaker. På tide å jobbe med skylleprosessen, trur eg! Jeg har til nå kun brukt pH 5,2 i meskevannet, og ikke i skyllevannet. Prøver det i morgen.
 

mash stabelizer 5.2  er  en billig forsikring i skyllevatnet ;) Hvertfall vist en skylle for fort og "stressa" maltsenga.  :)

Godt poeng, jeg brygger på Speidel og er nøye med pH 5,2 i meskevannet, men tenker ikke på det i "spargingen". Kan nok være positivt både for utnytting og smak med litt i kjelen der jeg varmer vann for sparging, uten at jeg dette er skillet mellom gost og dårlig øl.
 
Vi brukte også Speidel for første gang denne uken og jeg lurte veldig på om skylling i det hele tatt hadde noen effekt, og som deg brukte vi ph5,2 i meskevannet men ikke skyllevannet.

Skylte med 13 liter (13 kg korn) men hadde ikke inntrykket av at skylling gjennom maltrøret var til stor forskjell jf etterfylle vann (med trykk på inntrykk).

Ettersom du også brygger på Speidel - hvor fort skyller du? Sånn at det ligger ett vannspeil som sakte trekker ned eller bare lite vann jevnt over maltrøret som blir borte før "du er tilbake"
 
Ringsvold skrev:
Vi brukte også Speidel for første gang denne uken og jeg lurte veldig på om skylling i det hele tatt hadde noen effekt, og som deg brukte vi ph5,2 i meskevannet men ikke skyllevannet.

Skylte med 13 liter (13 kg korn) men hadde ikke inntrykket av at skylling gjennom maltrøret var til stor forskjell jf etterfylle vann (med trykk på inntrykk).

Ettersom du også brygger på Speidel - hvor fort skyller du? Sånn at det ligger ett vannspeil som sakte trekker ned eller bare lite vann jevnt over maltrøret som blir borte før "du er tilbake"

Liter for liter - røret stående i et 15 l young spann - prøver å spre jevnt - prøver å unngå vannspeil
 
Tilbake
Topp