Tråden for dumme spørsmål.

Ett steg holder i lange baner:). Bruk energien på å treffe riktig ph (helst mellom 5,2 og 5,5 målt ved romtemperatur) i tillegg til riktig temperatur. Og på å treffe riktig gjæringstemperatur. (Pitch litt lavt, og la så gjæringen foregå på 17 grader. Du kan la den stige litt mot slutten.)

Du kan påvirke gjærbarhet, munnfølelse, skumdannelse/-holdbarhet og utbytte noe gjennom å drive med flere steg, og om du bruker mye umaltet materiale kan det være nødvendig med et lavt steg - men kjør hveteølet ditt på 66 uten å bekymre deg for hva du eventuelt misser. Det er ikke det som avgjør om du får et godt hveteøl.
 
Takk for oppklaringen det. Gjæringen har jeg god kontroll på. Men hvor lavt pitcher du? 15 grader?
Har dårlig med muligheter for å justere ph. Har kun utstyr for å måle den med :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Takk for oppklaringen det. Gjæringen har jeg god kontroll på. Men hvor lavt pitcher du? 15 grader?
Har dårlig med muligheter for å justere ph. Har kun utstyr for å måle den med :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Akkurat hvor lavt tror jeg ikke er så farlig. Den jeg har gående nå, starta jeg på 14 grader, og den har oppført seg eksemplarisk. Steig i løpet av et døgn eller så til 16, og ble nok liggende litt i underkant av 17 under hovedgjæringen - uten at det bekymrer meg veldig. Nå står den og jobber med de siste rester av sukker (håper jeg) på 20 grader.

Bestill ei flaske fosforsyre fra Vestbrygg. Da har du lenge! Og så bør du ha gips (kalsiumsulfat) og veisalt (kalsiumklord - men skrap den ikke av veien;).) Om du ikke trenger å senke ph'en så mye, vil det kanskje holde med sulfat og/eller klorid. Får du for lav ph når du brygger mørkt øl, kan du bruke noe natron for å få den opp. Men dette veit du sikkert.

Hvis det er det første hveteølet ditt, så vær forberedt på at gjæren er ganske ekspansiv! Og at det kommer til å lukte av pølen. En blow off-tube er en ide hvis du ikke har veldig godt med rom i bøtta.
 
Sist redigert:
Har en liten greie gående med han Ali.

De sier at denne har blitt bøyd under transport. Den kom pakket inn i bobleålast+pose. Plasten var helt uskadet.

De sier at jeg bare kan bøye den tilbake selv..Vis vedlegget

Jeg mener det er bullshit og at det er slik denne er, men dette er ikke slik som på bildet på Ali.
 
Akkurat hvor lavt tror jeg ikke er så farlig. Den jeg har gående nå, starta jeg på 14 grader, og den har oppført seg eksemplarisk. Steig i løpet av et døgn eller så til 16, og ble nok liggende litt i underkant av 17 under hovedgjæringen - uten at det bekymrer meg veldig. Nå står den og jobber med de siste rester av sukker (håper jeg) på 20 grader.

Bestill ei flaske fosforsyre fra Vestbrygg. Da har du lenge! Og så bør du ha gips (kalsiumsulfat) og veisalt (kalsiumklord - men skrap den ikke av veien;).) Om du ikke trenger å senke ph'en så mye, vil det kanskje holde med sulfat og/eller klorid. Får du for lav ph når du brygger mørkt øl, kan du bruke noe natron for å få den opp. Men dette veit du sikkert.

Hvis det er det første hveteølet ditt, så vær forberedt på at gjæren er ganske ekspansiv! Og at det kommer til å lukte av pølen. En blow off-tube er en ide hvis du ikke har veldig godt med rom i bøtta.
Blir nok å handle inn til neste brygg.
At gjæren er litt hissig på å forlate bøtta fikk jeg erfare med starteren. Hadde hørt om det, men tok en sjangse likevell. Gjør ikke det mer:)


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Om den har blitt bøyd under transport har den jo ikke vært forsvarlig emballert, og det er deres ansvar.

Den funker ikke, vel?

Skummet mer enn den forrige. Men jeg fant også at enden var ikke slipt skikkelig så der var det en tapp som stod inn i røret. Jeg får se litt nøyere på den og se hvis det er tegn til at den har blitt bøyd. Men det er rustfritt stål, og posen/bobleplasten var helt fin.
 
Blir nok å handle inn til neste brygg.
At gjæren er litt hissig på å forlate bøtta fikk jeg erfare med starteren. Hadde hørt om det, men tok en sjangse likevell. Gjør ikke det mer:)


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Til det med saltene: Bruk kalsiumklorid i hveteøl, for du vil understreke maltsmaken, hvilket er hva du oppnår med kalsiumklorid. På mer humledrevne øl (IPA etc) kan du bruke kalsiumsulfat, eller en blanding. Disse saltene senker ph'en, skaffer kalk (nødvendig om vannet ditt har under 50 ppm) og bidrar til smaken i ølet. Men bruk dem forsiktig, det blir fort for mye.1 1/2 teskje til en normalbatch skulle være trygt. Så hvis du trenger å senke ph'en mer enn det en moderat mengde av disse saltene gjør, bør du bruke syre. (Du kan også bruke acidulated malt, opptil 3% av mixen.)
 
Skummet mer enn den forrige. Men jeg fant også at enden var ikke slipt skikkelig så der var det en tapp som stod inn i røret. Jeg får se litt nøyere på den og se hvis det er tegn til at den har blitt bøyd. Men det er rustfritt stål, og posen/bobleplasten var helt fin.

Uten at jeg har så mye greie på fysikk: Vil ikke den bøyen skape turbulens, og altså skum? Hva skulle hensikten med å lage den slik, være?

At den har blitt bøyd fordi den ikke har vært forsvarlig emballert, er jo et argument for at de bør ta den tilbake. (Men om du kan fikse den så den funker, hadde jeg vel ikke giddet å bråke mer:).)
 
Må nok finne ut hvordan vannet er her.
Og så må jeg kjøpe litt saker for vannjustering. Men aller først nå få værtern på kok. Skyllingen er ferdig:)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Uten at jeg har så mye greie på fysikk: Vil ikke den bøyen skape turbulens, og altså skum? Hva skulle hensikten med å lage den slik, være?

At den har blitt bøyd fordi den ikke har vært forsvarlig emballert, er jo et argument for at de bør ta den tilbake. (Men om du kan fikse den så den funker, hadde jeg vel ikke giddet å bråke mer:).)

Jepp. Det er det jeg og tenker. Jeg skal bråke litt på det her. Fordi de har sendt meg noe jeg ikke har bestilt. altså det samsvarer ikke som på bildet. Og vil refundere meg først $12, som da er frakten. Og så påstår de at den er bøyd i transport. Noe jeg mener er bullshit. Hadde den vært rett ville den ikke fått plass i flaska, og forpakningen var uskadet, dessuten ville den ikke fått plass i forpakningen hadde den vært rett, men den finner jeg ikke igjen så får ikke bevist det.
 
Må nok finne ut hvordan vannet er her.
Og så må jeg kjøpe litt saker for vannjustering. Men aller først nå få værtern på kok. Skyllingen er ferdig:)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Ikke la meg få ansvar for å ha hevet deg inn i et vannjusteringshelvete:oops:! Det virkelig viktige er bare å holde ph'en innafor grensene, og å sørge for at det er nok kalk.

OG: Hvis ølet ditt blir godt uten at du gjør noe, så ikke gjør noe!!!!
 
Skal for første gang dosere sukkerlake rett i flaske med sprøyte. Blir dette regnestykket rett? Skal ha 6 gram pr liter, DVs 3 gram pr 0,5L-flaske.
66 gram sukker oppløst i 50 ml vann gir 66/50=1,32 gram sukker pr ml væske. Da trengs det 2,3 ml sukkerlake i hver flaske.

Har her ikke justert for at vannvolum vel øker noe når sukkeret løses opp, men vet ikke om det gir stort nok utslag til at det bør justeres for(?)

Du vil helst ha 5 ml pr flaske for å lettere dosere riktig, og vil ha 3 gram pr flaske. Da blir forholdet 3g/5ml pr halvlitersflaske, ganger antall flasker du vil ha. 20 liter, 40 flasker gir da 120 gram sukker utblandet i 200 ml vann. Beregn litt ekstra (med samme ratio) for søl og svinn, så ligger du sånn passelig der.

I tilfelle det ikke kom klart frem av de andre svarene.
 
Noen som har erfaring med WLP400 i gjærstarter? Satte en starter (2. gang med denne gjæren) og den oppførte seg litt rart. Den startet normalt, med god krausen, men etterhvert dannet det seg et lag med hvitt skum på toppen. Etter 4 døgn på snurreren var skumlaget fortsatt der. Jeg tok den av snurreren, satte på patentkork, og satte den kaldt. Etter ett døgn kaldt er fortsatt skumlaget der. Prøvde å åpne patentkorken, og det kom bare et lite *pft*. Er dette normalt for WLP400, eller … infeksjon? :confused:
 
Noen som har erfaring med WLP400 i gjærstarter? Satte en starter (2. gang med denne gjæren) og den oppførte seg litt rart. Den startet normalt, med god krausen, men etterhvert dannet det seg et lag med hvitt skum på toppen. Etter 4 døgn på snurreren var skumlaget fortsatt der. Jeg tok den av snurreren, satte på patentkork, og satte den kaldt. Etter ett døgn kaldt er fortsatt skumlaget der. Prøvde å åpne patentkorken, og det kom bare et lite *pft*. Er dette normalt for WLP400, eller … infeksjon? :confused:
Hmmm. Mine startere på wlp 400 er alle ferdig skummet og klar for dekantering etter halvannet døgn. Og det har blitt en del i rekken av den sorten [emoji16] Vet ikke om det akkurat hjalp deg da...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hmmm. Mine startere på wlp 400 er alle ferdig skummet og klar for dekantering etter halvannet døgn. Og det har blitt en del i rekken av den sorten [emoji16] Vet ikke om det akkurat hjalp deg da...
Det hjalp i den grad at jeg blir litt mer overbevist om at noe er galt med min. Ikke så lenge siden jeg begynte med startere, så har ikke erfaringsgrunnlag til å se umiddelbart om noe er feil. Men alt jeg har lest får alarmklokkene til å ringe når den fortsatt skummer etter 4 døgn. Og dine erfaringer underbygger dette. Jaja, jeg fikk en veldig bra batch av første runde, så det er på gen 2 det gikk galt. Får kjøpe en ny pakke, og helle ut denne.
 
Tilbake
Topp