Det er ikke godt å si. Du får håpe på det beste. Det er et dårlig tegn at kona fikk fontene da hun åpnet en flaske. Ut i fra det du skriver tror jeg heller det skyldes for tidlig tapping enn infeksjon. Men, vi ølbryggere er jo som regel optimisterEgentlig vet eg alt dette, men saken er at eg fikk litt panikk. Skulle ut og reise og burde flaske før avreise. Ellers hadde det blitt 2 uker til i gjæringskaret. Det var en porter med SG 1.060 etter koking.
WLP 007.
Smakte igjen i går etter to måneder på flakse. Den var blitt mye bedre, naturlig nok, men deler av den "forbannede" sødmen var heldigvis borte. Målte med refraktometeret, kan jo og prøve med hydrometeret hvis eg filtrerer først.
Men, kan eg da stole på målingen, evt regne om? Karbonerte med 5 g/l.
Det er ikke godt å si. Du får håpe på det beste. Det er et dårlig tegn at kona fikk fontene da hun åpnet en flaske. Ut i fra det du skriver tror jeg heller det skyldes for tidlig tapping enn infeksjon. Men, vi ølbryggere er jo som regel optimister
Det er ikke godt å si. Du får håpe på det beste. Det er et dårlig tegn at kona fikk fontene da hun åpnet en flaske. Ut i fra det du skriver tror jeg heller det skyldes for tidlig tapping enn infeksjon. Men, vi ølbryggere er jo som regel optimister
Får håpe kona kommer seg, i alle fall.
Forøvrig hadde vel ikke to uker ekstra på gjæringsfat vært noe problem.
Nei. Jeg har hatt øl som har stått i 3 uker og merker ikke noe på detKarbonerer Trad. juleøl fra Ølbrygging.no. Jeg vil sikre meg for for lite kullsyre. Gjør det noe om jeg lar det karbonere i 3 uker istedenfor 2 uker? Vil tro det ikke gjør det, annet enn at det tar da 1 uke lenger å bli ferdig.
Tåler en erlenmeyerkolbe fra enten Pyrex eller Simax å bli kokt vann i rett på kokeplaten? Har lyst til å desinfisere disse ordentlig
+1 på denne. Slitt med imnbrente rester og matt hinne på min EM-kolbe. Varmt vann fra krana og PBW i en 10litersbøte, senke kolben og la den stå over natten.PBW og (varmt) vann. La det stå over natten.