Finn Berger
Moderator
Personlig tror jeg det tillegges mer aldersbasert personlighet til disse cellene enn det er grunnlag for. Jeg tror ikke de "leter" eller er "happy". De har sannsynligvis en levetid, men jeg tror uansett at det må nødvendige ressurser til for formering. Det springende punktet er vel hvorvidt oksygen konsumeres i særlig grad uten sukker eller annen næring. Vet vi at det konsumeres oksygen under "oppryddingen"? Det påstås etter hva jeg skjønner at det gjøres "opprydding" uansett og at i innledende formeringsfase så konsumeres alt tilgjengelig oksygen (det er etter sigende vanskelig å tilføre nok i akkurat den fasen), og da må konklusjonen i det minste være at opprydding kan skje og skjer uten oksygen.
Når jeg ser hvordan kommersielle bryggerier av og til sliter med oksygenerte batcher, så kan ikke problemet være så enkelt å løse som man skal ha det til.
Gjærcellene bruker ikke oksygen til formering. Oksygenet er et rådtoff for dem; de syntetiserer nødvendig vedlikeholdmateriale og stoffer til internt bruk.
Etter denne innledende oppbygningsfasen begynner gjæren så å dele seg, og ved hver deling får "dattercellen" med seg niste fra "morcellen". Det som bygges opp i den aller første fasen, der sukker altså ikke er involvert, er et begrenset forråd som må deles med nye generasjoner. Det holder ikke til mer enn 4-5 generasjoner, og om 4-5 generasjoner ikke gir nok gjær til å få spist opp alt sukkeret, vil du sitte med gjær som ikke orker å gjøre ryddejobben når du kommer dit. Denne gjæren vil felles ut, og gå i dvale.
Poenget er altså å få dette forrådet så stort at det varer også inn i modnings-/ryddefasen. Da kan cellene fremdeles være aktive, og aktiv gjær vil også rydde opp oksygenet - fordi det er et stoff de trenger. Er det få slike celler igjen, kan jeg tenke meg at de ikke er mange nok - eller aktive nok - til å klare det.
Men oksygen er ikke noe gjæren trenger for å rydde opp, selvfølgelig. Da hdde vi jo måttet tilføre oksygen i denne fasen.
Det som er sikkert, er at aktiv gjær er en forutsetning for at oksygenet skal kunne konsumeres av gjæren. Jeg kan tenke meg at min praksis med å vente til jeg er sikker på at FG er nådd, kanskje ikke er så lur, likevel
Jikkiun påstår at NØ ikke hadde problemer med oksidert øl på flaske i hans tid, til tross for at de ikke gjorde noe spesielt for å unngå kontakt med luft, fordi de karbonerte på flaske med aktiv gjær. Hvis du derimot flasker filtrert øl, er risikoen større.