Finn Berger
Moderator
Jeg satte steg 2 av en starter på wlp830 i går.
Utgangspunktet var en god slant som riktignok har stått siden desember, men som viste livsmot etter en første starter på 1,5 liter med OG 1,020.
Etter et par dager i kjøleskapet, igangsatte jeg i går steg 2 med 4 liter med OG 1,040. Etter 12 timer på røreren i 25 grader er det ikke tegn til liv i det hele tatt, noe som forundrer meg, siden den tilsynelatende så fin ut i steg 1. Jeg satte også en tilsvarende starter på Dahls-gjæren (bare i mindre skala og med ferskere gjær), og den skummer nå som forventet.
WLP830-starteren skal uansett få stå og snurre videre mens jeg er på jobb i dag. Men burde jeg ta dette som et tegn på at den ikke er i toppform, og heller kjøpe ny gjær å sette starter på, eller gjør det ikke noe at den er litt treg?
Det er jo litt merkelig at det er nå den begynner å bli uvillig. Men den kommer sikkert i gang, og den lager sikkert godt øl; jeg kan ikke si at jeg har hatt dårlige erfaringer med gjær som har vært på randen.
Teorien sier at prosjektet ditt er litt tvilsomt: "Generally, we do not recommend revitalizing yeast depleted by poor storage conditions or long-term storage. A commercial brewery should always obtain a fresh culture of high vitality instead. Certainly, a homebrewer has a little more leeway if he or she is willing to accept less than ideal results." (Yeast, s. 167)
Jeg tror ikke jeg hadde satsa på å ha den kulturen der videre framover, men jeg hadde sikkert brukt den nå, om det var for å ha konsumpils på seinsommeren. Du sikter sikkert mot OM, og da begynner det å bli vanskelig
Dette er vel en av de klassiske situasjonene der en slites mellom å gjøre det "riktige" og tryggeste, og det som helt sikkert er helt greit, og antakelig i praksis ikke til å skjelne fra det optimale for de fleste av oss. Men så skal kanskje Per Øyvind sitte og smake på det til slutt, da