Tråden for dumme spørsmål.

Det er bare noen vanlige årsaker til så mye skum.
Skittent glass er en av dem. Dersom dette er et Apetina glass for olje og ost, kan dette forklare noe...
Ellers er det de vanlig skyldige som
Slangelengde
Slangerykkelse
Turbulens i kran
Temperatur
Overkarbonering
Serveringstrykk
Skjenketeknikk
(Infeksjon)
 
Det er bare noen vanlige årsaker til så mye skum.
Skittent glass er en av dem. Dersom dette er et Apetina glass for olje og ost, kan dette forklare noe...
Ellers er det de vanlig skyldige som
Slangelengde
Slangerykkelse
Turbulens i kran
Temperatur
Overkarbonering
Serveringstrykk
Skjenketeknikk
(Infeksjon)

Takk for tipsene! Jeg skal teste litt mer så kanskje det blir bra til slutt. Er forresten ikke et apetina glass. Det er småglass jeg originalt kjøpte på Clas Ohlson for å oppbevare slurry :)
 
Satte en Old ale på wlp013 igår kveld. Godt liv så langt, men jeg oppdaga at det var lenge sia jeg har brygga med 013 nå. Satte den til gjæring på 17,5 grader, men det er godt under anbefalt. Justerte temperaturen til 20 nå og tenkte den skulle få holde seg der, men tenkte jeg skulle høre om noen hadde noen tempråd å komme med. Sist jeg brukte denne fikk den bare den tempen det var i kjelleren og var fornøyd med det. @Finn Berger, du har kanskje noen tanker?

In other news kommer det til å bli fryktelig vanskelig å holde seg til 1.12. med å smake på tønneølet.
 
Satte en Old ale på wlp013 igår kveld. Godt liv så langt, men jeg oppdaga at det var lenge sia jeg har brygga med 013 nå. Satte den til gjæring på 17,5 grader, men det er godt under anbefalt. Justerte temperaturen til 20 nå og tenkte den skulle få holde seg der, men tenkte jeg skulle høre om noen hadde noen tempråd å komme med. Sist jeg brukte denne fikk den bare den tempen det var i kjelleren og var fornøyd med det. @Finn Berger, du har kanskje noen tanker?

In other news kommer det til å bli fryktelig vanskelig å holde seg til 1.12. med å smake på tønneølet.

Jeg gjæret min siste med den nå på 17. Den jobba godt der, og steig/jeg lot den stige etter hvert. Men den kan sikkert godt stå på 20, om du holder den der. Vil du ha min anbefaling, så start den alltid på 17. Og gi blaffen i hva Whitelabs sier:).
 
Jeg gjæret min siste med den nå på 17. Den jobba godt der, og steig/jeg lot den stige etter hvert. Men den kan sikkert godt stå på 20, om du holder den der. Vil du ha min anbefaling, så start den alltid på 17. Og gi blaffen i hva Whitelabs sier:).
Jeg pitcha denne på Rundt 16, satte skapet på 17,5 og lot den stå der til jeg oppdaga idag at det var veldig lavt. Lar den stige sakte til 20, da, og holder den der til den er ferdig. :) Du har konsultert på oppskrifta, forresten, en gang for lenge sia.
 
Gjærer en Blond med WLP002 etter beskrivelsen på bloggen til Bryggselv. Kort fortalt skal den stige fra 17 til 20 grader over 4 døgn, for så å tas ned igjen til 17 over ett døgn eller to når den er ca.50% utgjæret. Tanken er å bevare mye av esteren gjæren produserer.

Vel, etter min noe begrensede erfaring med denne gjæren tenkte jeg at den har da nådd 50% utgjæring før dette? Og ganske riktig, i ettermiddag, etter 2 døgn, målte jeg 52,5% attenuasjon på 18 grader steget. Slapp den så fri mot 20 grader (i skrivende stund ca 19,3). Det er fremdeles høy aktivitet i gjærlåsen med ca 2 "plopp" i sekundet, men nå ikke så jevnt og trutt som under full stromgjæring. Vurderer å begynne å ta den ned igjen allerede i kveld, da jeg tror den vil ha gjæret ferdig til i morgen om jeg lar den stå på 20 nå.

Gode meninger mottas med takk! ;)
 
Gjærer en Blond med WLP002 etter beskrivelsen på bloggen til Bryggselv. Kort fortalt skal den stige fra 17 til 20 grader over 4 døgn, for så å tas ned igjen til 17 over ett døgn eller to når den er ca.50% utgjæret. Tanken er å bevare mye av esteren gjæren produserer.

Vel, etter min noe begrensede erfaring med denne gjæren tenkte jeg at den har da nådd 50% utgjæring før dette? Og ganske riktig, i ettermiddag, etter 2 døgn, målte jeg 52,5% attenuasjon på 18 grader steget. Slapp den så fri mot 20 grader (i skrivende stund ca 19,3). Det er fremdeles høy aktivitet i gjærlåsen med ca 2 "plopp" i sekundet, men nå ikke så jevnt og trutt som under full stromgjæring. Vurderer å begynne å ta den ned igjen allerede i kveld, da jeg tror den vil ha gjæret ferdig til i morgen om jeg lar den stå på 20 nå.

Gode meninger mottas med takk! ;)

Du har helt rett. Det virker rart at den skal bruke 4 døgn på å nå 50%.

Den vil nok ikke ha gjæret helt ferdig, men når den først begynner å sakne farten, bruker jeg å sette den litt varmere for at ikke temperaturen skal synke. Men jeg styrer altså ikke temperaturen på den måten du gjør. Nå styrer du den direkte, og det er sikkert lurt å sette temperaturen ned nå, om du skal gjøre det. Gjør du det seinere, vil jeg tro den bare tar kvelden helt.

Spennende å høre hvordan det der går. Jeg har alltid sett med stor skepsis på den artikkelen - uten å ha noen egentlig grunn til det, annet enn at det ser ganske snålt ut, med en gjær som er kjent for å droppe ut kjapt:).
 
Spennende å høre hvordan det der går. Jeg har alltid sett med stor skepsis på den artikkelen - uten å ha noen egentlig grunn til det, annet enn at det ser ganske snålt ut, med en gjær som er kjent for å droppe ut kjapt:).

Jeg rapporterer mer enn gjerne! :) Da har jeg tatt den ned til 18 grader igjen så får jeg vurdere i morgen tidlig hva jeg eventuelt bør gjøre videre. Det er også tydelig nå at stormgjæringen begynner å avta, og dette stemmer forøvrig godt med mine begrensede erfaringer med WLP002. Tok forøvrig en ny SG måling nå.

Forløpet har vært som følger:

0 - døgn, 17grader OG 1043
1 - døgn, frislipp til 18 grader (ca 5 timer på å stige) SG 1037
2 - døgn, frislipp til 20 grader SG 1020
2 - døgn + 6timer, 19,2 grader SG 1019
Estimert FG 1012.

BTW! Hvis du husker, brygget jeg spurte om her litt før helga med WLP833 som hadde tilsynelatende stoppet på 1016, våknet til live igjen og er nå nede i 1014 som er 73,7% utgjæring og dermed egentlig helt topp i henhold til data fra White Labs. Skal kjøre CC på denne sammen med den omdiskuterte Blonde alen, så den får enda stå litt, så får jeg se :)
 
Sist redigert:
Hahah! Det er i grunn en splitt fra en batch tilbake jeg ikke ble så fornøyd med. Har brukkt den til å teste diverse fremgangsmåter for karbonering.
Du burde først som sist lære deg hvordan du plukker fra hverandre picknick kranen. Det kan ha satt seg noe rusk i ventilen som er årsaken til det voldsomme skummet...
 
Jeg rapporterer mer enn gjerne! :) Da har jeg tatt den ned til 18 grader igjen så får jeg vurdere i morgen tidlig hva jeg eventuelt bør gjøre videre. Det er også tydelig nå at stormgjæringen begynner å avta, og dette stemmer forøvrig godt med mine begrensede erfaringer med WLP002. Tok forøvrig en ny SG måling nå.

Forløpet har vært som følger:

0 - døgn, 17grader OG 1043
1 - døgn, frislipp til 18 grader (ca 5 timer på å stige) SG 1037
2 - døgn, frislipp til 20 grader SG 1020
2 - døgn + 6timer, 19,2 grader SG 1019
Estimert FG 1012.

BTW! Hvis du husker, brygget jeg spurte om her litt før helga med WLP833 som hadde tilsynelatende stoppet på 1016, våknet til live igjen og er nå nede i 1014 som er 73,7% utgjæring og dermed egentlig helt topp i henhold til data fra White Labs. Skal kjøre CC på denne sammen med den omdiskuterte Blonde alen, så den får enda stå litt, så får jeg se :)

bra - nå skal du ikke henge deg for mye opp i hva Whitelabs skriver på dataarkene. Det hender det er helt på jordet, faktisk. (Ta en kikk på hva de sier om utgjæringen til wlp565, f.eks. De sier opptil 75%, men i virkeligheten kan den dra godt over 90!)) Du må dessuten også se det i forhold til hvor gjærbar den vørteren du har, er. Men 74% på det ølet er veldig greit.

Det er ellers ikke nødvendigvis så bra å få veldig høy utgjæring. I beste fall betyr det et litt for tørt/tynt øl, i verste fall indikerer det en infeksjon.
 
Sliter fortsatt litt med å forstå hvordan kunstig karbonering egentlig fungerer. I følge denne artikkelen må ølet være 0-4 grader før karbonering setter seg. Stemmer det?

Et ekstra spørsmål: Dette med hvor lenge ølet skal stå tilkoblet er jo ikke helt konkret. Vil ølet bli overkarbonert hvis det står for lenge, eller vil det kun ta til seg en viss mengde co2 på 1 bar?
 
Sliter fortsatt litt med å forstå hvordan kunstig karbonering egentlig fungerer. I følge denne artikkelen må ølet være 0-4 grader før karbonering setter seg. Stemmer det?

Et ekstra spørsmål: Dette med hvor lenge ølet skal stå tilkoblet er jo ikke helt konkret. Vil ølet bli overkarbonert hvis det står for lenge, eller vil det kun ta til seg en viss mengde co2 på 1 bar?
Spørsmål 1: Nei, det høres ikke riktig ut. Jeg karbonerer og oppbevarer på serveringstemperatur stort sett, og har aldri merket at kullsyren ikke har satt seg. Men så lar jeg fatet stå i minst en uke med korrekt trykk før jeg drikker, har ikke bedrevet hurtig-tvang med rulling etc.
Spørsmål 2. Ølet blir mettet på det trykket du har satt det på, og dermed slutter det å ta til seg mer co2 selv om trykket er på. Så fremt du ikke justerer trykket vil fatet og ølet beholde trykket sitt. Kan stå slik for alltid... Akkurat det samme skjer i en flaske forøvrig, det bygger seg opp ett trykk i flasken, som skaper karboneringen.
 
Har investert i fat og utstyr for 425g-patroner.

Fatløsning for dummies-spørsmål følger:
1. For ikke å blåse hele patronen så tenker jeg karbonering med sukker. Tenker jeg rett når en bruker halv mengde sukker ift flasker? Deretter trykksettes fatet, ventilen luftes noen ganger. Gassen kobles fra og fatet settes i romtemperatur et par uker. Rett tenkt?
2. Etter endt karbonering settes fatet kaldt. Er det tilstrekkelig å skru på gassen ved servering, eller må den stå på hele tiden? (forutsatt tett fat)
 
1. Hvis du tilsetter halv mengde sukker OG setter trykk på fatet før karbonering i romtemperatur vil jeg tro du får overkarbonert øl. Dette fordi du vil gå karboneringstrykk opp på co2 trykk.
Jeg har forsøkt 1 fat med halv sukkermengde som jeg hadde i romtemperatur i 14 dager før jeg satte det i kjøleskap og koblet til trykk. Fikk masse skum og det ble sagt her på forumet at det kan skyldes overkarbonering. (Trykksatt 1 bar/6 grader).
2. Trenger visstnok ikke stå med konstant trykk hvis fatet holder tett.
 
1. Hvis du tilsetter halv mengde sukker OG setter trykk på fatet før karbonering i romtemperatur vil jeg tro du får overkarbonert øl. Dette fordi du vil gå karboneringstrykk opp på co2 trykk.
Jeg har forsøkt 1 fat med halv sukkermengde som jeg hadde i romtemperatur i 14 dager før jeg satte det i kjøleskap og koblet til trykk. Fikk masse skum og det ble sagt her på forumet at det kan skyldes overkarbonering. (Trykksatt 1 bar/6 grader).
2. Trenger visstnok ikke stå med konstant trykk hvis fatet holder tett.

Hei og takk for svar.
Trodde fatet måtte trykksettes for å bli tett?
Eller for å spørre på en annen måte: Må fatet stå med gassen på konstant trykk med tvangskarbonering, eller er det nok å trykksette, koble fra og la det stå? Og gjerne kaldt vil jeg tro...

Den naturlige konsekvensen vil selvsagt være å investere i større co2-flaske og regulator
 
Hei og takk for svar.
Trodde fatet måtte trykksettes for å bli tett?
Eller for å spørre på en annen måte: Må fatet stå med gassen på konstant trykk med tvangskarbonering, eller er det nok å trykksette, koble fra og la det stå? Og gjerne kaldt vil jeg tro...

Den naturlige konsekvensen vil selvsagt være å investere i større co2-flaske og regulator

CO2 flaske og regulator. De picknicpatronene er kun gode som en nødløsning når CO2 flasken din er gått tom [emoji106][emoji2534]
 
Tilbake
Topp