john petter
Fylkesstyre
Ja, da har du fått svar av kompetente folk over her...Hei. Feilskriving. Tvangskarbonering med kun CO2 er korrekt.
Ja, da har du fått svar av kompetente folk over her...Hei. Feilskriving. Tvangskarbonering med kun CO2 er korrekt.
Jepp, alltid god hjelp herJa, da har du fått svar av kompetente folk over her...![]()
Hei Finn,Spennende å høre hvordan det der går. Jeg har alltid sett med stor skepsis på den artikkelen - uten å ha noen egentlig grunn til det, annet enn at det ser ganske snålt ut, med en gjær som er kjent for å droppe ut kjapt.
Finst rustfrie på ebay / aliexpressÅpnet kjøleskapet og såg at sikkerhetsventilen hadde sprettet ut, samme som i denne posten https://forum.norbrygg.no/threads/odelagt-sikkerhetsventil-pa-fat.32682/
Noen andre som har opplevd dette? Finnes det ventiler med bedre kvalitet?
Har bestilt, men ikke fått ennå
Få den ned i kjelen igjen. Det er der den skal være. Gjør lite nyte på kanten...Når humlen har kokt noen minutter så pleier skummet fra kokingen å løfte humlen opp og klistre den som en grønn krans rundt kokekjelen. Pleier dere da å skrape den ned igjen i kjelen slik at den koker videre eller lar dere den henge?
Det ante meg ja. Ikke rart tidligere batcher har vært i flateste lagetFå den ned i kjelen igjen. Det er der den skal være. Gjør lite nyte på kanten...![]()
Og etter en liten underveisvurdering kan det meldes om at vi er på god vei, men noe arbeid gjenstår før vi er i målJepp, alltid god hjelp her
Takker.
Ser ut til at fatet står stabilt på karboneringstrykk nå
Takk for svar.Dette blir et skudd i mørket. Jeg har gjort noe lignende - kjørt opptil 20 minutter på 80 grader der jeg begynner noe grader over og ender noen grader under - og det gir godt med bitterhet. Men å anslå noen eksakt bitterhet ... . Regn det som en tilsetning ved 10 minutter før kokeslutt, kanskje? Og husk at du får mer bitterhet ut av eventuelle tilsetninger under kok, også.
Jeg har et spørsmål om oksygen i gjæringskaret. Jeg har sider på en 25L vinballong i glass, og har fylt helt opp i halsen, så det kun er 4cm til proppen med gjærlås. Jeg har tenkt til å flaske det mens det fortsatt er litt sukker igjen, slik at det blir naturlig flaskekarbonert, og derfor må jeg flaske akkurat når det er passe mengde sukker igjen. Siden jeg da må ta mange målinger av SG mot slutten er jeg redd det vil bli for mye med nytt oksygen hver gang jeg måler. Er det noe å bekymre seg for, eller er det fortsatt nok gjæringsaktivitet til å ta seg av oksygentilførselen? Jeg har ikke noe CO2 eller annet tilgjengelig.
Det hørtes da råflott ut å kjøpe ferdigblanda gelatin, men det funker sikkert helt fint. Så lite vann jeg bruker kan jeg ikke forstå at mengden vann skal ha noe å si.Skal hjelpe en venn med å flaske en hjemmelaget cider av pressede epler. Den er mildt sagt grumsete
Tenkte å coldcrashe den for han.
Han har kjøpt gelantine 20% flytende i ei flaske. Det står 5ml pr 10 liter.
Greit nok, men skal dette bare tilsettes ufortynnet? "Treffer" det da alt grumset, eller bør en koke opp 2-3 dl vann og tilsette det?
Det hørtes da råflott ut å kjøpe ferdigblanda gelatin, men det funker sikkert helt fint. Så lite vann jeg bruker kan jeg ikke forstå at mengden vann skal ha noe å si.