Tråden for dumme spørsmål.

Når du karbonerer, tar øl opp i seg CO2 fra tomrommet over ølet. Øl og trykk går i balanse. Når det skjer, reduseres naturligvis trykket i tomrommet. Når ølet er ferdig karbonert, vil det ikke lenger ta opp i seg mer CO2 og trykket vil ikke lenger synke. Dersom det fremdeles synker, har du en lekkasje.
Takk for svar. Fatet må med andre ord stå med gassen på under karboneringa.
 
Fatnybegynnerspørsmål:
Når jeg karbonerer naturlig på fat, skal gassen stå på? Trykket faller når jeg stenger av, men jeg finner ikke noen åpenbar lekkasje. Har testet med såpevann, men dette gir heller ingen utslag som skal tyde på lekkasje.
Mener du karbonering med sukker eller vørt når du skriver naturlig? I tilfelle bør du sette et visst trykk på fatet før den naturlige karboneringen kommer i gang. Ellers vil kanskje ikke pakningen holde tett. Når den naturlige kartoneringen går mot slutten, bør du slippe ut litt co2 for at ikke ølet skal bli overkarbonert.
 
Mener du karbonering med sukker eller vørt når du skriver naturlig? I tilfelle bør du sette et visst trykk på fatet før den naturlige karboneringen kommer i gang. Ellers vil kanskje ikke pakningen holde tett. Når den naturlige kartoneringen går mot slutten, bør du slippe ut litt co2 for at ikke ølet skal bli overkarbonert.
Hei. Feilskriving. Tvangskarbonering med kun CO2 er korrekt.
 
Spennende å høre hvordan det der går. Jeg har alltid sett med stor skepsis på den artikkelen - uten å ha noen egentlig grunn til det, annet enn at det ser ganske snålt ut, med en gjær som er kjent for å droppe ut kjapt:).
Hei Finn,

Jeg lovde jo å rapportere, så her er kopi av gjæringsloggen (jada, den er lang, men gidder ikke å "renskrive") :rolleyes:
GJÆRING:
OG 1043, FG 1012

1døgn@17grader
1døgn@18grader
1døgn@19grader
1døgn@20grader
Skal på dette tidspunkt ha 50% attenuasjon SG=1021-1022 (jeg tror det blir før…)
Når 50% gravity drop er oppnådd skal temperaturen senkes gradvis til 17 grader over ett døgn eller to.

Døgn 0 (Fredag) OG 1043
Kl. 1730 Vørteren blir tilsatt oksygen (ca.1 min), clarex, og gjær pitchet ved 17 grader. Ca.100mil (0,8L) gjærceller høstes fra starteren. Pitchet 3 generasjons slurry (WLP002), ca.2 uker gammel, omtrent 150mill celler (nesten dobbelt så mye som jeg trenger iht BS), satt på magnetrører tirsdag kveld, og stått i kjøleskap fra torsdag til fredag.

Døgn 1 SG 1037
Kl. 1100 Gjæring godt igang
Kl. 1430 Nå er det under 1sek mellom”ploppene”, så stormgjæring er igang
Kl. 1800 Måler SG 1037, øker til 18grader uten varmeplate. Bruker 5t på å stige til 18g, kobler til varmeplate. 2 plopp i sekundet nå.

Døgn 2
Kl. 1715 Tar prøve, SG 1020! Denne skulle etter plan komme på dag 4, men kom omtrent der jeg tippet. Slipper den naturlig mot 20g da den er 52,5% utgjæret, da jeg ønsker esteren fra de høyere tempraturene. Usikker på om jeg skal begynne å senke i kveld eller i morgen tidlig, men det bør være snart! Tror det blir i kveld hvis temperaturen og aktiviteten fremdeles er høy….
Kl. 2200 er det 19,2g og sannsynligvis høyere i senter. Jeg setter den ned til 18g i kveld.

Døgn 3
Kl 0800 18g og fremdeles bra aktivitet med ca. 2sek mellom “ploppene”. Justerer ned til 17,5 grader. Er det fremdeles god aktivitet i ettermiddag tar jeg den ned til 17grader.
Kl 1730 SG 1017, Nå har det ca. 3sek mellom ploppene, men de er også litt uregelmessige. Går over til ambient tempkontroll 17,5 grader.

Døgn 4
Kl 0800 Ingen synlig aktivitet i gjærlås lengre
Kl 1700 SG 1016, Tørrhumler

Døgn 5
Kl. 1730 SG 1014

Døgn 6
Kl. 1800 SG 1013

Døgn 7
Kl. 1430 SG 1012 som er target
--------
Jeg kommer da til å begynne i kveld å senke den rolig mot CC.
En liten smaksprøve levner ingen tvil om at det her er endel fruktig estere. Om det er mer enn hva jeg har hatt på andre brygg er jeg ikke kvalifisert til å svare på, da jeg bare har ett fullført brygg med denne gjæren før. Dette var i tillegg mye kraftigere enn denne Blonde Alen, så det er ikke så lett for meg å sammenligne. Men på spørsmål om jeg kommer til å gjære slik som dette igjen, så er svaret definitivt ja.
 
Når humlen har kokt noen minutter så pleier skummet fra kokingen å løfte humlen opp og klistre den som en grønn krans rundt kokekjelen. Pleier dere da å skrape den ned igjen i kjelen slik at den koker videre eller lar dere den henge?
 
Tvangskarbonering. Er en uke nok?
Smakte i går for første gang. Riktignok skal en ESB være litt flat, men den var veldig flat i min gane.
Står på 0.5 bar og har gjort det i ei uke.

Må eg finne frem krukka med tålmodighet og smøre meg med den. Eller er dette det eg kan forvente av 0.5 bar. Og evt justere litt opp.
 
Prøvde meg på hop stand for første gang. 75 gram hver av Ekuanot og Mandarina Bavaria. Stoppet på 72*C og sto i en halvtime. Noen som kan anslå hvor mye IBU jeg fikk av dette? Cirka 20 liter. Var på cirka 62*C når jeg begynte kjølingen igjen.
 
Dette blir et skudd i mørket. Jeg har gjort noe lignende - kjørt opptil 20 minutter på 80 grader der jeg begynner noe grader over og ender noen grader under - og det gir godt med bitterhet. Men å anslå noen eksakt bitterhet ... . Regn det som en tilsetning ved 10 minutter før kokeslutt, kanskje? Og husk at du får mer bitterhet ut av eventuelle tilsetninger under kok, også.
 
Dette blir et skudd i mørket. Jeg har gjort noe lignende - kjørt opptil 20 minutter på 80 grader der jeg begynner noe grader over og ender noen grader under - og det gir godt med bitterhet. Men å anslå noen eksakt bitterhet ... . Regn det som en tilsetning ved 10 minutter før kokeslutt, kanskje? Og husk at du får mer bitterhet ut av eventuelle tilsetninger under kok, også.
Takk for svar.
Hadde i 40 gram på 5 min., men kan kanskje bli litt for lite bitter denne. Jaja, en erfaring rikere.
 
Jeg har et spørsmål om oksygen i gjæringskaret. Jeg har sider på en 25L vinballong i glass, og har fylt helt opp i halsen, så det kun er 4cm til proppen med gjærlås. Jeg har tenkt til å flaske det mens det fortsatt er litt sukker igjen, slik at det blir naturlig flaskekarbonert, og derfor må jeg flaske akkurat når det er passe mengde sukker igjen. Siden jeg da må ta mange målinger av SG mot slutten er jeg redd det vil bli for mye med nytt oksygen hver gang jeg måler. Er det noe å bekymre seg for, eller er det fortsatt nok gjæringsaktivitet til å ta seg av oksygentilførselen? Jeg har ikke noe CO2 eller annet tilgjengelig.
 
Tilbake
Topp