john petter
Fylkesstyre
Jeg kommer muligens til å pakke sammen her og. Derfor kommer jeg ikke til å montere noe fast, eneste er at motoren sitter fast i mølla, og så tenkte jeg å feste poweret med borreløs til mølla, og så ha plugger med kabler som kan kobles sammen ved bruk.
Får jeg helt på mer malt om gangen med bunnløs flaske enn med trakten? Warum? Men uansett så liker jeg at det går sakte, av erfaring så synes jeg at det blir litt for knuste skall hvis mye malt treffer valsene samtidig. Så helst sakte slik at ikke kornene blir knust mot hverandre, men kun mot valsene, eller noe sånt. Løs teori om hvorfor det blir "dårligere" skall.
Du slipper en del støv ved å ha lokk med hull over en bøtte. Jeg kverner ute eller fester en pose tett under møllen så det ikke støver.
Med flaske mellom får du spadd opp mer malt om gangen, du får volumet av flasken i tillegg til trakten. En stor flaske passer akkurat i åpningen på møllen. Trakten oppi flasken. Det er kanskje ikke så viktig med ekstra mengde om gangen når du kjører med motor, da kan du jo stå og helle oppi malt etter hvert. Jeg har begge hender opptatt når jeg bruker drill og må ta pause for å fylle på.
Jeg justerte åpningen mellom valsene og brukte en bladføler som ellers benyttes til å måle åpningen på tennplugger med.