Dersom du har et 12L fat og et 19L fat, har de samme overflate mellom øl og gass. Karbonering handler om likevekt. Opptaket i 19L er derfor mindre per liter øl enn i 12L fatet.Jeg har ett 12l fat og ett 19l fat koblet til samme trykk, med en manifold. Men nå har ølet stått 2 uker og jeg syns 12l virker til å ha høyere karbonering enn 19l, er dette vanlig? Ganske sikker på at ølet fra 12l kommer litt hurtigere i glasset også, 12l er først i sløyfa om det er av betydning.
Siden du ikke forteller om temperatur eller trykk, er det sansynlig at 12L er ferdig karbonert, mens 19L trenger litt mer tid. Dette kan du påvirke med både temperatur og trykk... eller du kan bare vente litt
Når det gjelder tapping, kan det ha med forskjellig karbonering og gjøre. Karbonert øl, og underkarbonert øl vil bevege seg forskjellig i røret.
Siden begge står tilkoblet samme gass, vil selve gassen bevege seg nær identisk mellom fatene. Det er ikke noen treghet i disse rørene mht co2, så avstanden har trolig ingenting å si.
Lengden på øl-tapperøret, hvordan røret ligger i kjøleskapet (nær fryseelementet), og selve tappekran er mer sansynlige faktorer. Personlig tror jeg dette vil jevne seg ut når begge fatene er likt karbonert
Det er uansett ingen grunn til bekymring...