Mål på alle punkter du kommer til, og finn ut om det er ett sted hvor spenningsfallet er ekstra stort. Få noen kyndige til å gå over alle koblinger på kursen. Det kan også være en slapp stikkontakt på veggen der du henter strømmen, sånn at det blir stor motstand til støpselet.
Jeg har bare en 2kW brygger (Speidel 20) på 16A kurs, men hadde jeg hatt 3,5 kW ville jeg vurdert en industrikontakt. Ved kok er nok disse 3,5kW koblet inn mesteparten av tiden, uten at jeg kjenner til utstyret ditt.
Hvis det er enkelt kan du også få lagt om til 4mm2 ledning, men kan hende det er overkill.
I disse elbiltider er det mange som har blitt klar over vanlige stikkontakters ulemper ved kontinuerlig høy strøm.
Da husket jeg å ta med multimeteret mitt fra jobben. Spenningsfallet på 10V inn til skapet mitt er reelt, fikk dobbeltsjekket nå. Stikker jeg induksjonsplata i samme stikk som jeg har henter strøm til skapet mitt fra så måler jeg 5V fall. Altså mister jeg 5V ned til kjelleren, og ytterligere 5V fra det stikket og via ca 10m #2.5 bort til skapet. Måler jeg oppå skruene til elementet på hermsen så måler jeg 221V. Artig...Så jeg mister ca 15V mellom stikk i vegg og frem til Herms. Hermsen er "greit for nå", men bør finne ut av droppet frem til skapet først og så finne ut av herms etterpå. Går via et rele så jeg kan starte skapet fra telefonen, men har brukt #2.5 på alt som er tilførselstrøm og til herms.
Men, jeg så også nå at på den kursen så sitter det en drit gammel pumpe som sirkulerer for filteret i bassenget, men dette har ikke vært på på sikkert 20 år. Men det sitter iallefall i parallell på den kursen jeg bruker, om det har noe å si.
Sist redigert: