Tviler ikke på det.
Tror det var mengden min som var utfordringen..
Tror det var mengden min som var utfordringen..
Hei.
Fikk eget startsett for litt siden, med Muntons Export Pilsner ekstraktsett. Har fulgt oppsriften fra muntons/olbrygging.no ganske slavisk her, samt googlet litt rundt på ting jeg ellers lurte på. Flasket etter to like målinger rett i nærheten av målet iflg oppskriften. Jeg lot flaskene stå 5-6 dager i romtemperatur, før de ble satt kaldt for 2 dager siden. Har skjønt de blir bedre jo lengre de får stå, men klarte ikke å dy meg og åpnet en nå. Den ser veldig ut som en vanlig pils, kanskje litt lite skum, men den smaker nesten ingenting, er liksom ingen fylde i smaken, og har kun en mild lukt som minner om lukten av en øl som har stått ute en stund før den blir helt ut i vasken. Vil smaken bedre seg om jeg lar den stå en god stund, eller er det et tegn på at noe har gått galt? Skulle jeg droppet oppskriften og latt den stå lengre i bøtta før jeg flaska den?
Hei.
Fikk eget startsett for litt siden, med Muntons Export Pilsner ekstraktsett. Har fulgt oppsriften fra muntons/olbrygging.no ganske slavisk her, samt googlet litt rundt på ting jeg ellers lurte på. Flasket etter to like målinger rett i nærheten av målet iflg oppskriften. Jeg lot flaskene stå 5-6 dager i romtemperatur, før de ble satt kaldt for 2 dager siden. Har skjønt de blir bedre jo lengre de får stå, men klarte ikke å dy meg og åpnet en nå. Den ser veldig ut som en vanlig pils, kanskje litt lite skum, men den smaker nesten ingenting, er liksom ingen fylde i smaken, og har kun en mild lukt som minner om lukten av en øl som har stått ute en stund før den blir helt ut i vasken. Vil smaken bedre seg om jeg lar den stå en god stund, eller er det et tegn på at noe har gått galt? Skulle jeg droppet oppskriften og latt den stå lengre i bøtta før jeg flaska den?
Ok, prøver å ta de ut igjen og lar de stå en litt over en uke til. Så smaken vil ikke forandre seg til det bedre om den får stå litt mer? Hadde det hjulpet om den fikk stått litt lengre i gjæringsbøtta før jeg flaska den?Det at det er lite skum tyder vel som Finn over her sier at det kanskje ikke er ferdig karbonert. Det andre du nevner beskriver vel kanskje litt et gammelt ekstraktsett.
Ok, prøver å ta de ut igjen og lar de stå en litt over en uke til. Så smaken vil ikke forandre seg til det bedre om den får stå litt mer? Hadde det hjulpet om den fikk stått litt lengre i gjæringsbøtta før jeg flaska den?
Du har startet med noe av det vanskeligste som finnes innen ølbrygging. Pils er vanskelig, men å lykkes med pils-ekstrakt er enda vanskeligere. Kjøp deg et nytt sett. Spiler ingen rolle om det er ekstrakt, så lenge det er ferskt. Du blir ikke norgesmester, men du vil helt sikkert like det du lager. Kjøp en IPA, aller helst på en bryggebutikk - selv om de er dyrere en Europris. Det viktigste nå, er at du ikke mister motet pga øl som kanskje ikke helt ble som du tenkte deg.Hei. Fikk eget startsett for litt siden, med Muntons Export Pilsner ekstraktsett. Har fulgt oppsriften fra muntons/olbrygging.no ganske slavisk her, samt googlet litt rundt på ting jeg ellers lurte på. ... minner om lukten av en øl som har stått ute en stund før den blir helt ut i vasken.
BakverkFikk en uåpnet flaske med Moss maltekstrakt i går.
Kan den brukes til noe spennende?
Eller bare å glemme den?
Brukt mye til gjærstarter tidligere. Eller det var vel de glassene med ekstrakt. Flaske?Fikk en uåpnet flaske med Moss maltekstrakt i går.
Kan den brukes til noe spennende?
Eller bare å glemme den?
Jupp, er visst på plastflasker nå..Brukt mye til gjærstarter tidligere. Eller det var vel de glassene med ekstrakt. Flaske?
Vurderer å gå over til gjæringstank som kan trykksettes. Kan man glemme alt som har med temperaturkontroll å gjøre når det gjæres under trykk?
Hmm, huset er allerede fullt av "bryggeting" så hvis jeg drasser inn et nytt kjøleskap evt. glycolkjøler tror jeg det blir dråpen for fruen...men det er vel ingen vei utenomNei du må jo styre tempen på gjæringen også under trykk
Nei, det er jeg ikke enig i. De kveikene jeg har forsøkt har temperaturmessige sweet spots for å få fram smaken/aromaen man ønsker. Fordelen med kveik er at man sjelden trenger kjøling fordi nevnte sweet spot som regel ligger høyere enn omgivelsestemperaturen. Men termostatstyrt varme er fortsatt en stor fordel.Dersom du skal brygge uten temperaturkontroll, er løsningen Kveik.
Dersom du skal brygge uten temperaturkontroll, er løsningen Kveik.
... så hva vil du da anbefale, når premisset er brygging uten temperaturkontroll?Nei, det er jeg ikke enig i.