Tråden for dumme spørsmål.

Hvordan var det med åpna poser med humle og kjøleskap igjen, mtp. holdbarhet?
Har ikke fryser her jeg brygger nå
 
cfu = colony forming units.
Det betyr at det er et minimum av 10 milliarder levende gjærceller pr. gram. Allikevel er det i realiteten mer enn dette, da én koloni (synlig “klump” på en agarplate) ikke nødvendigvis kommer fra én celle. 1 cfu kan godt bestå av en mindre gruppe av celler.
cfu er ikke en eksakt enhet, men er i mange tilfeller nøyaktig nok når man ikke trenger det estimatet en nitidig telling av enkeltceller på hemocytometer under mikroskop vil gi.
Noen gjetning er det i realiteten ikke snakk om, men heller et grovestimat. En pakke på 11.5 gram kan derefter innheholde noe slikt som mellom 115 og (beste fall) 300 - 400 milliarder celler. Hvis noen gidder å telle, kan vi helt sikkert få klarhet i det (men tallet vil variere fra pakke til pakke, nettopp fordi cfu er et unøyaktig mål).

Det er mange snarveier til å kalkulere celletetthet/antall. Telling med hemocytometer gir et godt estimat. Cfu-beregninger er litt mindre nøyaktig, men holder i mange sammenhenger. Optisk tetthet målt med spektrofotometer gir gode beregninger for hvor mange nye celler som dannes fra et kjent volum.

Ellers er det nok kanskje litt arrogant av fermentis å oppgi dette i enheter man ikke kan påregne at folk forstår.

Databladet fra 2018 lover bare > 6x10^9 /g som altså blir ”over 69mrd per pakke”. De hadde neppe skrevet det hvis det var 300-400mrd celler i en pakke. 100 er kanskje konservativt men heller for mye gjær en for lite for min del.
 
Hvordan var det med åpna poser med humle og kjøleskap igjen, mtp. holdbarhet?
Har ikke fryser her jeg brygger nå

Så lenge du ikke skal oppbevare dem over lang tid, så tror jeg det funker helt greit. Noen få måneder vil jeg tro de holder seg nokså godt. Men har du mulighet til å vakumere dem, er det sikkert.

Dette er nå bare løst prat ut fra hva jeg har snappa opp fra noe jeg har glemt:). Men jeg hadde ikke hatt kvaler med å bruke et kjøleskap sånn om jeg måtte.
 
Databladet fra 2018 lover bare > 6x10^9 /g som altså blir ”over 69mrd per pakke”. De hadde neppe skrevet det hvis det var 300-400mrd celler i en pakke. 100 er kanskje konservativt men heller for mye gjær en for lite for min del.

Det er sikkert riktig - men det er ikke det som er beskrevet i databladet Rydin beskriver, og som jeg kommenterte. Det er forskjell på et estimat for antall celler pr. gram og et estimat for cfu pr. gram. Jeg har ikke sett noen av disse databladene, men du beskriver tydeligvis et andet enn det jeg kommenterte. Jeg bryr meg strengt tatt ikke så mye om hva som er gjeldende for fermentis - poenget var bare å oppklare hva som menes med gjærmengder definert som en verdi oppgitt i cfu/g. Det betyr at du kan multiplisere dette tallet med en faktor. 3-4 ganger er sannsynligvis litt mye, men ikke utelukket. Det du siterer er et annet datablad, som oppgir mengdene i en annen enhet.

Ikke for å kverulere på hva du skriver, men for å tydeliggjøre hva jeg har kommentert.
 
Hvordan var det med åpna poser med humle og kjøleskap igjen, mtp. holdbarhet?
Har ikke fryser her jeg brygger nå
Uten å være en fasit så tror jeg det beste er fryser. Klem ut luft, og frys humlen. Holder best på alfasyren da etter det jeg har lest uten at jeg har noen artikler å vise til. Er vel en generell enighet om at den taper seg fortere i høyere temperaturer og utsettelse for oksygen.
 
"Second runnings"... Dette er jo noe som blant annet ble praktisert av belgiske munker som brygget øl.

Etter å ha regnet på meskeeffektiviteten for min Birger Eriksen (56%), så må det jo være mye godsaker igjen i maltet. Er det noen her inne som faktisk lager øl på "second runnings" etter å ha mesket litt store øl?
Noen erfaringer?
Bør jeg starte en egen tråd, eller er dette uinteressant for de fleste?
 
"Second runnings"... Dette er jo noe som blant annet ble praktisert av belgiske munker som brygget øl.

Etter å ha regnet på meskeeffektiviteten for min Birger Eriksen (56%), så må det jo være mye godsaker igjen i maltet. Er det noen her inne som faktisk lager øl på "second runnings" etter å ha mesket litt store øl?
Noen erfaringer?
Bør jeg starte en egen tråd, eller er dette uinteressant for de fleste?
Det kunne vært interessant å høre om det er noen erfaringer på det.
 
"Second runnings"... Dette er jo noe som blant annet ble praktisert av belgiske munker som brygget øl.

Etter å ha regnet på meskeeffektiviteten for min Birger Eriksen (56%), så må det jo være mye godsaker igjen i maltet. Er det noen her inne som faktisk lager øl på "second runnings" etter å ha mesket litt store øl?
Noen erfaringer?
Bør jeg starte en egen tråd, eller er dette uinteressant for de fleste?

Start gjerne en egen tråd. Dette dreier seg jo om den gamle engelske bryggemetoden, party gyle (som riktignok nå stort sett er forlatt, så vidt jeg veit), som åpner for mange muligheter.

Jeg har laget en slags Irish Stout på second runnings fra en RIS. Det blei ikke så galt.
 
"Second runnings"... Dette er jo noe som blant annet ble praktisert av belgiske munker som brygget øl.

Etter å ha regnet på meskeeffektiviteten for min Birger Eriksen (56%), så må det jo være mye godsaker igjen i maltet. Er det noen her inne som faktisk lager øl på "second runnings" etter å ha mesket litt store øl?
Noen erfaringer?
Bør jeg starte en egen tråd, eller er dette uinteressant for de fleste?
Ja, har gjort det nokre gongar. Funker bra det. Men litt vanskelig å forutsjå kva øl det blir..
Som regel slår eg oppi en passelig mengde vatn i mesken og tappar det ut som startervørter istaden.
Men start gjerne en tråd der folk kan kome med erfaringar om kva oppskrifter som funker bra til spissøl også
 
Gjorde det med min "tidlige" Birger Eriksen.
Hva det blir og om det blir drikkende kan jeg si mer om om noen uker.
Bu/gu over 1, humlet med Cascade og Mittelfruh. Gjær S 04.
Forventet en OG på knappe 1.060, men må kontrollmåle.
 
Jeg pleier bare å ha lokket delvis på under kjøling, men jeg ser at hvis jeg setter kokekjelen i vasken med lokket helt på
kunne jeg enkelt kjølt ned ved å la kaldt vann renne over. Er det OK å ha lokket helt på?
Det hadde vært veldig greit så hadde jeg sluppet å fikle med spiralkjøla og overganger

legger ved et bilde for å illustrere
 
Sist redigert:
Leser litt forskjellig, men kondensen som legger se på undersiden av lokket kan være stappa med DMS, og den vil vel dryppe tilbake i kjelen. Har du prøvd å la vann renne over den uten vørter oppi, som en test, jeg innbiller meg at vann vil snike seg inn i kjelen.

Hvilken kjele har du? Den så smal og fin ut til en platetopp og kjøling i vask :)
 
Leser litt forskjellig, men kondensen som legger se på undersiden av lokket kan være stappa med DMS, og den vil vel dryppe tilbake i kjelen. Har du prøvd å la vann renne over den uten vørter oppi, som en test, jeg innbiller meg at vann vil snike seg inn i kjelen.

Hvilken kjele har du? Den så smal og fin ut til en platetopp og kjøling i vask :)

Bryggekjele 15L med kuleventil og lokk - Project Brew
Jeg tror den kunne passet bra for deg og
 
Mange takk for link, og ja jeg kunne virkelig tenkt meg en bedre kjele, akkurat nå bruker jeg 15 literen fra ikea. Den er ok, men litt for stor til min største kokesone, uten kran og vanskelig å isolere, syns det er litt slapp kok når ikke lokket er på, men har heller ikke induksjon.

Om du kjøler i vasken, hvordan er det å desinfisere krana før du tapper til kar?
Er det ikea vask du har? Evt. hva er diameter inklusive kran?
 
Rennende vann fra krana anser jeg rent nok, så det tenker jeg ikke så mye på, men jeg har også spraya litt StarSan rundt åpningen.
Kan måle diameter litt sener
Koker lett vekk et par liter på timen
 
Diameter på kjelen er jo 25 cm, legger du til 6 cm for kuleventil og 2 cm imellom er du på den sikre siden,
men jeg har sånn tredelt kuleventil Kuleventil 1/2
og ikke den enkle som følger med
Takker og bukker, da kan jeg måle kjøkkenvasken og se om jeg får meg en ny kjele snart :) Desverre ser jeg at Brewshop har lagt av de kjelene de har til å selge med sett. Det står utsolgt på bare kjelen, men settet med kjele og utstyr er på lager, litt kjipt av de, men forstår at det må være sånn. Håper den kommer inn igjen, den virker ypperlig til mitt oppsett som det er pr. nå.
 
To batcher, en starter.
Jeg har planer om å sette to batcher med en felles starter basert på 1 pakke WLP001. Jeg lager altså en stor starter som skal dekke begge. Når starteren er ferdig, siler jeg av «øllet» på vanlig måte slik at jeg står igjen med bunnfelt gjær. Deretter tilsetter jeg litt vann og rister godt slik at gjæren blir oppløst og slik at jeg kan dele den mellom de to batchene. Den ene batchen brygger jeg med en gang, mens den andre etter 14 dager. Går det greit å ha gjæren til batch nr 2 stående i kjøleskapet i 14 dager?
 
Tilbake
Topp