Takk for utfyllende svar (som alltid!)Konsistens, sammensetning og kvalitet er viktig for å kunne vurdere mengden. Jeg tenker alltid på tjukk, kremet slurry, slik du får når gjæren har fått stå et døgn eller to i kjøleskapet, eller slik den er etter endt gjæring når du heller av alt ølet før du høster den. Og jeg forutsetter at det ikke er tatt med bunnfall fra kokinga. Da er 3 dl mye hvis vi snakker om gjær som har starta jobben med optimale forutsetninger - dvs. at det har blitt brukt rikelig med sunn gjær som har fått godt med oksygen - og som derfor har kunnet gjennomføre gjæringa uten å slite seg ut.
Bruker du nok frisk gjær, får du ikke produsert så veldig mye mer gjær. For meg vil 3 dl gjerne være alt jeg kan høste fra et brygg på 25 liter (noen ganger mindre), og å pitche hele gjærkaka, er å overpitche - dersom det ikke dreier seg om virkelig sterkt øl, da. Men en pale ale har vel ikke all verdens OG? Til 22 liter ville jeg nøyd meg med halvannen dl fersk tjukk gjær. (Og så kunne jeg satt to batcher.)
En skal ikke henge seg altfor mye opp i celletall, men forutsetninga her er at du trenger maks +/- 300 milliarder celler så lenge du har en OG på 1.060 eller under. Og antakelig er det ikke urealistisk å regne 200 milliarder pr dl i tjukk gjærslurry av god kvalitet. (Tenk på hvor lite volum tjukk gjær det er i ei pakke med ferskgjær fra Whitelabs, som skal inneholde 100 milliarder.)
edit: Jeg bruker den så å si ikke, men 001 flokkulerer vel rimelig godt? Med gjær som flokkulerer dårlig, som f.eks. altbiergjær, blir det veldig vanskelig å beregne mengde. Du må nesten ta med en del øl for å få høstet den, og skal du måle mengden, må du la den stå i kjøleskap ei stund. Men det skulle du ikke trenge med 001, tror jeg.
Takker for utfyllende og godt svar!Konsistens, sammensetning og kvalitet er viktig for å kunne vurdere mengden. Jeg tenker alltid på tjukk, kremet slurry, slik du får når gjæren har fått stå et døgn eller to i kjøleskapet, eller slik den er etter endt gjæring når du heller av alt ølet før du høster den. Og jeg forutsetter at det ikke er tatt med bunnfall fra kokinga. Da er 3 dl mye hvis vi snakker om gjær som har starta jobben med optimale forutsetninger - dvs. at det har blitt brukt rikelig med sunn gjær som har fått godt med oksygen - og som derfor har kunnet gjennomføre gjæringa uten å slite seg ut.
Bruker du nok frisk gjær, får du ikke produsert så veldig mye mer gjær. For meg vil 3 dl gjerne være alt jeg kan høste fra et brygg på 25 liter (noen ganger mindre), og å pitche hele gjærkaka, er å overpitche - dersom det ikke dreier seg om virkelig sterkt øl, da. Men en pale ale har vel ikke all verdens OG? Til 22 liter ville jeg nøyd meg med halvannen dl fersk tjukk gjær. (Og så kunne jeg satt to batcher.)
En skal ikke henge seg altfor mye opp i celletall, men forutsetninga her er at du trenger maks +/- 300 milliarder celler så lenge du har en OG på 1.060 eller under. Og antakelig er det ikke urealistisk å regne 200 milliarder pr dl i tjukk gjærslurry av god kvalitet. (Tenk på hvor lite volum tjukk gjær det er i ei pakke med ferskgjær fra Whitelabs, som skal inneholde 100 milliarder.)
edit: Jeg bruker den så å si ikke, men 001 flokkulerer vel rimelig godt? Med gjær som flokkulerer dårlig, som f.eks. altbiergjær, blir det veldig vanskelig å beregne mengde. Du må nesten ta med en del øl for å få høstet den, og skal du måle mengden, må du la den stå i kjøleskap ei stund. Men det skulle du ikke trenge med 001, tror jeg.
Forbaskede greier. Nye hydrometeret kom i posten i dag med knekt tupp/topp.
Kan det brukes?
Fungerer det å heve FG vha cara i billigcider?
Hva med
7,5l eplecider (SG på slik er vel knappe 1.050)
+/- 1kg cara pils eller annen cara med EBC 20-40 som trekkes som te på 75 grader?
Humles til 10-15 IBU som kokes sammen med caravørteren?
Gjæres med Nottingham?
Blir ikke denne ganske ulik eplecider som man lager med kun (First Price) cider?
Ren billigcider kan man vel nesten sammenligne med en tørr hvitvin.
Tenkte litt cara for at den ikke skulle gå ned til eller under 1.000.
Og uten basemalt for mindre jobb.
Nottingham fungerte den ene gangen jeg laget noe slikt.
Det vanlige er vel med 5-10 minutter igjen av kok. Knekk/knus frøene rett før de skal oppi vørterenHar tidligere spurt om råd angående alternativ bruk av et ferdigkit med Weissbier og det kom (som vanlig) en del gode råd.
Jeg har nå tenkt meg å følge oppskriften,men har tenkt å utvide smakstilsetningen med oppkuttet og lett knust sitrongress og knust koriander(som jeg har forstått gir en citrus smak) så dette blir vel likt en Wit.
Sitrongresset blir tilsatt etter kok når nedkjøling startes,men når skal korianderen tilsettes ?
Det vanlige er vel med 5-10 minutter igjen av kok. Knekk/knus frøene rett før de skal oppi vørteren![]()
Er det mulig å bruke en 1 1/2" hole punch til å lage hull over et hull på 1" eller vil metallet gi etter?
kjeleveggen er vel omtrent et par mm tykk om jeg måtte tippe.
Amigase, kanskje?Tilsatte WLP530 på noe som skal bli en trippen 25. mars. SG 12. april var 1.040. SG i dag er 1.035. Mesket på rundt 66*C. OG: 1.082.
Skal denne gjære så sakte? Hva bør gjøres hvis noen har slitt med dette problemet tidligere? Har vugget lett på gjæringskaret et par ganger og det ser ut som om det er bra med krausen på toppen, men allikevel går det utrolig sakte. FG skal i utgangspunktet havne godt under 1.010.
530 kan være litt slik, det er bra du har krausen. Om den får eit litt voldsomt temperaturfall f.eks etter stormgjæringa kan den bunnfelle og stoppe opp/gå svært treigt. Men mi erfaring er at så lenge ein aldri lar tempen synke (har ei form for varme) så jobber den seg jamnt og trutt ferdig ganske kjapt.Tilsatte WLP530 på noe som skal bli en trippen 25. mars. SG 12. april var 1.040. SG i dag er 1.035. Mesket på rundt 66*C. OG: 1.082.
Skal denne gjære så sakte? Hva bør gjøres hvis noen har slitt med dette problemet tidligere? Har vugget lett på gjæringskaret et par ganger og det ser ut som om det er bra med krausen på toppen, men allikevel går det utrolig sakte. FG skal i utgangspunktet havne godt under 1.010.
Tilsatte WLP530 på noe som skal bli en trippen 25. mars. SG 12. april var 1.040. SG i dag er 1.035. Mesket på rundt 66*C. OG: 1.082.
Skal denne gjære så sakte? Hva bør gjøres hvis noen har slitt med dette problemet tidligere? Har vugget lett på gjæringskaret et par ganger og det ser ut som om det er bra med krausen på toppen, men allikevel går det utrolig sakte. FG skal i utgangspunktet havne godt under 1.010.
Ta det med ro, ikke rør. La humlen ligge i fred. Mulig den også synker etterhvert. Ihvertfall hvis du kjører coldcrash til slutt.Har en NEIPA til gjæring som jeg tørrhumlet (runde 1) for to dager siden, dag 3 av gjæringen. Har gjennomsiktig gjæringskar (fermzilla) så jeg ser at humlen ligger som et tykt lag på toppen. Er det «vanlig» å forsøke å røre forsiktig slik at humlen kommer mer i kontakt med ølet? Jeg er kjent med oksideringsfare i NEIPA, men vet ikke hvor risikabelt det er når ølet fremdeles gjærer aktivt.
OG var 1.082 og det er tilsatt 1 kg sukker. 210 g. syremalt og 6,7 kg. paleale.Hva var OG?, litt høy mesketemp kanskje..
sukker? evt. hvor mye og når?
Gradvis oppover siden 11. april. Sakte til 20*C. Cirka 21*C nå.530 kan være litt slik, det er bra du har krausen. Om den får eit litt voldsomt temperaturfall f.eks etter stormgjæringa kan den bunnfelle og stoppe opp/gå svært treigt. Men mi erfaring er at så lenge ein aldri lar tempen synke (har ei form for varme) så jobber den seg jamnt og trutt ferdig ganske kjapt.
Har amigase så det blir nødløsningen hvis den stopper helt.Amigase, kanskje?
Ville prøvd å gi dunken nokre roteringar slik at krausen går ned igjen, uten å suge inn luft, og sett opp tempen ei grad eller to.OG var 1.082 og det er tilsatt 1 kg sukker. 210 g. syremalt og 6,7 kg. paleale.
Lurer på om jeg har tenkt feil under bryggedagen og satt opp mesketemperaturen for å være sikker på god utgjæring. Den er i hvert fall satt opp til 76*C etter cirka en time ifølge notatene mine.
Gradvis oppover siden 11. april. Sakte til 20*C. Cirka 21*C nå.
Har amigase så det blir nødløsningen hvis den stopper helt.