Tråden for dumme spørsmål.

Ser for meg en slags skotsk tung juleøl. Og evt enklere.
Hadde tenkt 1318, men tørrgjær har sine fordeler også. Har bare brukt den en gang i nybegynnerfasen min.
Men ønsker en gjær med karakter.
Mulig eg bare må smelle i gang en starter på fredag etter jobb...

Edit. Merker at eg bare surer og tenker høgt her. Det er jo lite konstruktivt.
Jeg tror ikke S-04 vil gi deg noe preg i den type øl, men den er et monster av en arbeidshest og jeg digger den gjæra, flokkulerer som en helt bare for å vise seg frem i tillegg :p
 
Det er helt motsatt av erfaring jeg har
Gir meg bare usmaker og dårlig utgjæring


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er helt motsatt av erfaring jeg har
Gir meg bare usmaker og dårlig utgjæring


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hva er dårlig utgjæring? Den ligger rundt 70-78%. Hvilke usmaker snakker vi om? Husker du sa at SatanMyMaster var litt syrlig og spurte om S-04, men jeg har ikke merket noen usmaker og jeg har brukt den i Irsk Rød, Porter og Stout.
 
Ser for meg en slags skotsk tung juleøl. Og evt enklere.
Hadde tenkt 1318, men tørrgjær har sine fordeler også. Har bare brukt den en gang i nybegynnerfasen min.
Men ønsker en gjær med karakter.
Mulig eg bare må smelle i gang en starter på fredag etter jobb...

Edit. Merker at eg bare surer og tenker høgt her. Det er jo lite konstruktivt.

Skal du ha litt tung frukt i nesa fra gjæren, skal du bruke wlp002/wyeast 1968/Imperial A09. En tørrgjærversjon er Lallemand London ESB.
 
Hva er dårlig utgjæring? Den ligger rundt 70-78%. Hvilke usmaker snakker vi om? Husker du sa at SatanMyMaster var litt syrlig og spurte om S-04, men jeg har ikke merket noen usmaker og jeg har brukt den i Irsk Rød, Porter og Stout.

Ikke no særlig mer enn 70% nei, og ganske treg
Syrlig ja, og mener jeg har opplevd både diacetyl og acetaldehyd/etylacetat med den gjæren der
mulig jeg bare har vært uheldig , men det er min erfaring
 
Ikke no særlig mer enn 70% nei, og ganske treg
Syrlig ja, og mener jeg har opplevd både diacetyl og acetaldehyd/etylacetat med den gjæren der
mulig jeg bare har vært uheldig , men det er min erfaring
Jeg pleier få rundt 75% og den er stort sett ferdig på 4 dager på 19 grader. Men jeg er påpasselig med å bruke godt med gjær, ikke en over pitch, men akkurat nok, sånn ca 1 gram pr liter :)
 
Jeg pleier få rundt 75% og den er stort sett ferdig på 4 dager på 19 grader. Men jeg er påpasselig med å bruke godt med gjær, ikke en over pitch, men akkurat nok, sånn ca 1 gram pr liter :)

Det var det jeg også brukte sist, men la merke til at den var oppbevart på benken hos BS
da ble jeg litt skeptisk
 
Det var det jeg også brukte sist, men la merke til at den var oppbevart på benken hos BS
da ble jeg litt skeptisk
Det er jo ikke en kul måte å oppbevare på nei, vet ikke om det betyr noe, men je rehydrerer alltid. Og selv om den skal akseptere helt ned i 15 grader gjør jeg aldri det. Jeg tror kanskje S-04 gjør seg best om man har temperaturstyring.

Den minner litt om Oslo og Lutra i så måte, siden de jobber fort så øker temperaturen sikker med 4+ grader når det stormer som værst og S-04 flokkulerer hardt, så om tempen da synker 4 grader når stormen er over kan den gå å legge seg.

Jeg bruker jo gjæringsskap, men har uansett lagt med opp den vanen å øke temperaturen 2 grader når jeg ser det roer seg, kanskje det kan være grunnen til dine erfaringer med den?
 
Jeg tror ikke det, gjæringsregimet burde være greit, starta lavt på soverommet og ga den en rest i stua. Jobba jo litt tregt så fata ikke før etter 12 -14 dager

Når det er sagt då var det ikke et dårlig øl, en bitter, men tror jeg velger en annen gjær hvis det blir en annen gang

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gode erfaringer med S-04 her. Starter den på 17C og stiger ei grad i døgnet. Superrask utgjæring. Siste Rødskjegg tok den fra 1.068 til 1.014 på 4 dager. Rakk såvidt å tørrhumle.. Nå er den ferdig med juleølet. 1.078 til 1.018 på tre døgn, stabil SG i to døgn siden søndag.
 
Heisann! Når jeg begynte med ølbrygging i fjor kjøpte jeg digiboil 65 startsettet til ølbrygging. (Digiboil 35 BIAB Startpakke - Ølbrygging AS) Har også kjøpt tilhørende "silkar-oppgradering" (Digiboil 65 Mash Upgrade Kit silkar for digiboil 65L - Ølbrygging AS) og en magnetpumpe for sirkulasjon. (Magnetpumpe 25 watt - Ølbrygging AS) Har i senere tid lurt på om det er noen enkel måte man kan koble denne sirkulasjonspumpen til selve lokket til digiboilen, slikt som dette.
Original-lokket er nok noe vanskelig og modifisere, da dette er av glass. Tenkte eventuelt om man kunne kjøpt dette lokket og modifisert det slik at det fikk tilsvarende funksjonalitet. (BrewZilla/Digiboil 65L Rustfritt lokk - Ølbrygging AS) Noen som har noen ideer om hvordan dette kan gjøres? I det hele tatt, burde det gjøres? Hørt om "Hot side aeration" men vet ikke om dette er noe reelt?.
PS: Slangene som benyttes til sirkulering ifra magnetpumpen (Slangesett til 10 w magnetpumpe - Utstyr til brygging - Ølbrygging AS)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp