Tråden for dumme spørsmål.

Hei nå har jeg tømt mitt første fat. Må jeg kjøre gjennon bryggrens eller holder det med vann og starsan?
Det kommer vel litt ann på hva du har av duppedingser for å vaske fat, har du noe som kan kjøre vaskemiddel gjennom stigerør o.l så gjør du det, har du ikke så er det å skru ut både poster og rør og vaske de. Så er det starsan før neste fating.
 
Ja riktig, men som sagt har kran på pumpa så kan styre farten der. Nå blir det sikkert bryggedag på mandag så da skal jeg prøve å la mesken få "sette" seg litt før jeg starter vorlauf, forhåpentligvis så vil det gjøre at posen legger seg langs veggen på maltrøret uten folder.

Men takk for tips, skal ha det i bakhodet om jeg ikke finner en bedre løsning :)
Men pumpa styrer vel tilførselen av skyllevann, og det hjelper deg ikke til å kontrollere gjennomstrømminga. Eller er det noe jeg ikke skjønner? (Det hender jo stadig:).)
 
Men pumpa styrer vel tilførselen av skyllevann, og det hjelper deg ikke til å kontrollere gjennomstrømminga. Eller er det noe jeg ikke skjønner? (Det hender jo stadig:).)
Skyllevann kommer fra en 20 liter SS kjele som står over Digiboil'en, pumpa bruker jeg under mesk og vorlauf. Som sagt er kran det siste leddet på pumpa så jeg kan bestemme hastighet der også.

Jeg har sikkert hengt meg litt opp i at under Vorlauf og skylling liker jeg ha et par cm vørter/skyllevann over "risten" som ligger oppå malten, men det har liksom vært veldig greit helt til jeg byttet pose.
received_230904898468832.jpeg
received_1192813691234949.jpeg
 
Jeg skal handle nytt gjæringskar og jeg er ekstremt lei av å ta fra hverandre og sette sammen plastkranene. Jeg er på utkikk etter en enkel og snedig løsning. Jeg kom over denne, er det mulig å bruke det som kran? Noen andre kule alternativer til plastkran?
 
Ball-lock er nok ikke lurt å bruke. Vil fort gå tett, og må rengjøres nøye. Denne her er nok mye bedre: https://brewshop.no/produkt/utstyr/slanger-koblinger-mm/g2-linear-flow-valve-blichmann
Den var jo ganske flott, det var prisen også :p

Jeg hadde håpet at ball lock gjennomføringen hadde fungert av flere grunner. For det første hadde jeg sluppet å skru den fra hverandre, for det andre har jeg bucket blaster så jeg hadde håpet at jeg bare kunne koblet den til mens jeg vasker karet. Jeg regner jo med postene på fatene blir rene og håpte det ville være like enkelt om jeg har ball lock på karet.

At den går raskere tett tviler jeg ikke på, men når jeg gjør lukket overføring fra all rounderen til fat går jo ølet gjennom 2 ball locker og så lenge jeg ikke tørrhumler eller kaldkræsjer når jeg gjør det, så har det gått knirkefritt, så hadde et ønske om at det ville gå greit her også, selv om her er intaket til ball locken under væsken.

Er jeg helt på bærtur? Tenkte å sette den på en fermzilla flat bottom om det er av betydning :)
 
Den var jo ganske flott, det var prisen også :p

Jeg hadde håpet at ball lock gjennomføringen hadde fungert av flere grunner. For det første hadde jeg sluppet å skru den fra hverandre, for det andre har jeg bucket blaster så jeg hadde håpet at jeg bare kunne koblet den til mens jeg vasker karet. Jeg regner jo med postene på fatene blir rene og håpte det ville være like enkelt om jeg har ball lock på karet.

At den går raskere tett tviler jeg ikke på, men når jeg gjør lukket overføring fra all rounderen til fat går jo ølet gjennom 2 ball locker og så lenge jeg ikke tørrhumler eller kaldkræsjer når jeg gjør det, så har det gått knirkefritt, så hadde et ønske om at det ville gå greit her også, selv om her er intaket til ball locken under væsken.

Er jeg helt på bærtur? Tenkte å sette den på en fermzilla flat bottom om det er av betydning :)
Er det du spør om hva annet du kan bruke enn en plastkran i ei plastbøtte for å tappe ut ferdig øl ned til flasker/fat
?
 
Er det du spør om hva annet du kan bruke enn en plastkran i ei plastbøtte for å tappe ut ferdig øl ned til flasker/fat
?
Nesten, jeg flasker ikke direkte fra gjæringskar så det er ikke en faktor. Jeg syns hele styret med å ta fra hverandre plastkraner vaske de, tørke de, smøre de og sette de sammen er tungvindt og tar tid.

Nå må jeg ha et nytt kar, tenkte en ny flat bottom, og dermed ser jeg etter en bedre og enklere løsning en plastkranene.

Jeg så på denne, det ser ut som den har gummipakning og lurte dermed på om den kan brukes som "kran", først og fremst fordi jeg har en bucket blaster og da blir det såre enkelt å vaske kar og kran samtidig i tillegg til å slippe å ta den fra hverandre, men også fordi ball lock er enkelt å ha med å gjøre.

Jeg er ikke så bekymret for at den går tett egentlig, men tenkte på ting som at flat bottom er myk og kanskje må det såpass med press til for å koble på en ball lock at karet bøyes og det lekker og om kanskje andre problemer jeg kan støte på som jeg ikke har tenkt på enda.

Og jeg er absolutt åpen for andre forslag, men kraner som må tas fra hverandre hver gang eller koster over 500,- var ikke helt det jeg så for meg selv om jeg setter pris på alle forslag :)
 
Nesten, jeg flasker ikke direkte fra gjæringskar så det er ikke en faktor. Jeg syns hele styret med å ta fra hverandre plastkraner vaske de, tørke de, smøre de og sette de sammen er tungvindt og tar tid.

Nå må jeg ha et nytt kar, tenkte en ny flat bottom, og dermed ser jeg etter en bedre og enklere løsning en plastkranene.

Jeg så på denne, det ser ut som den har gummipakning og lurte dermed på om den kan brukes som "kran", først og fremst fordi jeg har en bucket blaster og da blir det såre enkelt å vaske kar og kran samtidig i tillegg til å slippe å ta den fra hverandre, men også fordi ball lock er enkelt å ha med å gjøre.

Jeg er ikke så bekymret for at den går tett egentlig, men tenkte på ting som at flat bottom er myk og kanskje må det såpass med press til for å koble på en ball lock at karet bøyes og det lekker og om kanskje andre problemer jeg kan støte på som jeg ikke har tenkt på enda.

Og jeg er absolutt åpen for andre forslag, men kraner som må tas fra hverandre hver gang eller koster over 500,- var ikke helt det jeg så for meg selv om jeg setter pris på alle forslag :)

Du trenger ikke ta fra hverandre krana hver gang hvis du bruker den hyppig
Jeg tror kanskje du gjør det litt for komplisert for deg selv :oops:
 
Du trenger ikke ta fra hverandre krana hver gang hvis du bruker den hyppig
Jeg tror kanskje du gjør det litt for komplisert for deg selv :oops:
Jeg er god på det ass :p, men med det sagt så er det heller oftere jeg finner noe mellom krandelene enn jeg ikke gjør det, når jeg tar de fra hverandre.

Også er det den praktiske delen av det, enklere å vaske, enklere å koble, sikrere osv. Jeg sliter også tidvis med at plastkranene lekker noen dråper, det går jo greit, vørteren stivner og det stopper, men kjedelig uansett.
 
Hvis jeg ikke flasker direkte fra fat, så bruker jeg Allrounder (kan jeg blande inn speise hvis det er nødvendig) - bruker CO2 og har ikke noe kraner annet en de små fra kegland og noe ballocks.

Gjærer jeg i Allrounderen, da flasker jeg direkte fra Allrounderen / eller pumper over (med CO2) til fat hvis jeg ikke gidder å flaske eller må lagre over lang tid.

Du kan bruke en liten tvinge rett på slange for å regulere mengde. Dan slipper du å kaste bort 600 NOK på en fancy duppeditt.

1628327798193.png
 
Hvis jeg ikke flasker direkte fra fat, så bruker jeg Allrounder (kan jeg blande inn speise hvis det er nødvendig) - bruker CO2 og har ikke noe kraner annet en de små fra kegland og noe ballocks.

Gjærer jeg i Allrounderen, da flasker jeg direkte fra Allrounderen / eller pumper over (med CO2) til fat hvis jeg ikke gidder å flaske eller må lagre over lang tid.

Du kan bruke en liten tvinge rett på slange for å regulere mengde. Dan slipper du å kaste bort 600 NOK på en fancy duppeditt.

Vis vedlegget 53105
Ja det er uten tvil plan B, flere all roundere, jeg liker den jeg har, men de koster deretter og er litt mere knotete å vaske og overføre med når jeg ikke trenger lukket overføring. Får gruble litt på det, men kanskje flere all roundere blir det beste alternativet til slutt :)
 
Skal å brygge en surøl hvor jeg ønsker at det skal være et snev av mynte. Hvor mye mynte tilsettes? Kok eller "Tørrhumles"? Tilsettes sammen med frukten?

Eller bedre å bruke Polaris humle?
 
Leser litt om maltmøller, brygger BIAB og ser at mange da anbefaler egen mølle pga man kan kverne mye finere enn det bryggesjapper gidder å kverne.

hvilke møller er anbefalt? Hva bør jeg tenke på hvis jeg skal handle mølle? Og hva bør jeg styre unna? Litt usikker på om det faktisk er verdt kosten for meg, da jeg brygger en 4-5 ganger i året…

må isåfall bli hvis jeg får tak i en brukt med tiden
 
Leser litt om maltmøller, brygger BIAB og ser at mange da anbefaler egen mølle pga man kan kverne mye finere enn det bryggesjapper gidder å kverne.
Det er ikke slik at bryggevarehandlerne ikke gidder å kverne fint. Finkverning er sjelden målet. Grunnene til at man har egen mølle er flere:
  • Man kan kverne med samme kverningsgrad hver gang eller justere i forhold til tidligere brygg. Det gir bedre kontroll med prosessen.
  • Helt malt holder seg lenger, og med egen kvern kan man ha lager av malt og kverne når man trenger.
  • Det er rimeligere å kjøpe helt malt og også billigere om man kjøper i stor sekk (hvis man brygger så mye at maltet ikke rekker å bli gammelt). Det er likevel såpass dyrt med en mølle at man skal brygge en del for at det skal bli en økonomisk gevinst.
 
Har en Boston Lager jeg skal ha i CC og tenkte bruke Gelatin. Har gelatinen noe påvirkning på smak og eller karbonering på flasker som jeg bruker ?
Hvor mange plater skal jeg løse opp i hvor mye vann ?

På forhånd takk
 
Har en Boston Lager jeg skal ha i CC og tenkte bruke Gelatin. Har gelatinen noe påvirkning på smak og eller karbonering på flasker som jeg bruker ?
Hvor mange plater skal jeg løse opp i hvor mye vann ?

På forhånd takk
Usikker på om jeg forstår deg rett, men om du skal flaskekarbonere mener jeg CC har lite for seg. Da produseres det ny gjær i suspensjon.

Det påvirker ikke smak i merkbar grad er vel den gjengse oppfatning, og selv om du skulle bruke gelatin vil det mest sannsynlig fremdeles være nok gjær i suspensjon til at du får karbonert, men kanskje det tar litt lengre tid … Det holder med 2 plater i 1 dl vann. Pass på at ølet er skikkelig kaldt før du tilsetter.
 
Usikker på om jeg forstår deg rett, men om du skal flaskekarbonere mener jeg CC har lite for seg. Da produseres det ny gjær i suspensjon.

Det påvirker ikke smak i merkbar grad er vel den gjengse oppfatning, og selv om du skulle bruke gelatin vil det mest sannsynlig fremdeles være nok gjær i suspensjon til at du får karbonert, men kanskje det tar litt lengre tid … Det holder med 2 plater i 1 dl vann. Pass på at ølet er skikkelig kaldt før du tilsetter.
Ja tenkte kjøle ned til 1,5 gr . Jeg har god tid på att det karbonerer. Er tross alt en Lager
 
Tilbake
Topp