Tråden for dumme spørsmål.

Blir å bruke andre typer gjær i framtiden. Brukte MJ for den var med i settet.
For noen år siden, så var MJ-gjæren rebranded gjær fra en diger "generisk"-gjærprodusent. Såvidt jeg vet så brukte Brewolution, som Holmentoppen sier, disse typene. Så kjøpte de som eier MJ denne gjærprodusenten, samme som eier (eide?) f.eks Grainfather også. Om gjæren har blitt bedre etter det aner jeg ikke.

Er 86.5 g sukker nok i 19l fat på en faila pils fg 1.020 ? Brukte brewersfriend
Også lurer på om jeg må kjøle ned sukkervann før jeg overfører ølet

Sist redigert:
Kan egentlig bare svare på spørsmålet om nedkjøling. Det er vel ikke store skvetten med sukkerlake du skal slå nedi fatet. Så laken vil fort bli nedkjølt.
Jeg lar den kjøle seg ned mens jeg forbereder overføringen. Den er temmelig varm når jeg heller den i fatet før jeg overfører ølet.
Det med karbonering tror jeg er greit. Blir det lite så er det vel bare å trykksette med co2 til du er fornøyd.

Kan egentlig bare svare på spørsmålet om nedkjøling. Det er vel ikke store skvetten med sukkerlake du skal slå nedi fatet. Så laken vil fort bli nedkjølt.
Jeg lar den kjøle seg ned mens jeg forbereder overføringen. Den er temmelig varm når jeg heller den i fatet før jeg overfører ølet.
Det med karbonering tror jeg er greit. Blir det lite så er det vel bare å trykksette med co2 til du er fornøyd.
Jeg hadde den i når den kokte men rista litt før jeg overførte

Hei skal brygge i morgen og lurer på å forandre på humle. Har 200g mosaic.
Blir 100gram tørrhumle mye når jeg skal flaske? Blir 10g lite bittert liker litt men ikke for mye. Noen tips?
10.0 g Mosaic - 60min
20.0 g Mosaic - 15min
70.0 g Mosaic - 0min
100 g Mosaic - 7 dager tørrhumle

Sist redigert:
Hei skal brygge i morgen og lurer på å forandre på humle. Har 200g mosaic.
Blir 100gram tørrhumle mye når jeg skal flaske? Blir 10g lite bittert liker litt men ikke for mye. Noen tips?
10.0 g Mosaic - 60min
20.0 g Mosaic - 15min
70.0 g Mosaic - 0min
100 g Mosaic - 7 dager tørrhumle
Dette kommer an på batch størrelse og styrke på ølet. Dette er 25 liter? Den 0 min. tilsetningen kan slå begge veier. Om du tilsetter den etter at temperaturen har sunket under 80 grader bidrar den ikke så mye til bitterheten, og samtidig fordamper ikke de flyktige aromahumlene så lett. Teoretisk ser det bra ut (ca 25 IBU om alfaen på Mosaicen er ca 12), men både 0 minutter og tørrhumle gir høyere opplevd bitterhet. Denne kalkulatoren er fin: https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/

Dette kommer an på batch størrelse og styrke på ølet. Dette er 25 liter? Den 0 min. tilsetningen kan slå begge veier. Om du tilsetter den etter at temperaturen har sunket under 80 grader bidrar den ikke så mye til bitterheten, og samtidig fordamper ikke de flyktige aromahumlene så lett. Teoretisk ser det bra ut (ca 25 IBU om alfaen på Mosaicen er ca 12), men både 0 minutter og tørrhumle gir høyere opplevd bitterhet. Denne kalkulatoren er fin: https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/
23l bryggevolum. Takk skal sjekke ut kalkulatoren :)

Tilbake
Topp