Tråden for dumme spørsmål.

Hei er dette all info jeg trenger for å starte med vannjustering ?
Vis vedlegget 58082
Mineralinnholdet er så lite at du kan regne vannet ditt som destillert vann eller RO-vann i justeringssammenheng. Forskjellen vil være så liten at den er helt betydningsløs. At du ikke har data for alle relevante mineraler, spiller ingen rolle. Du kan rolig regne med at ingen av dem du mangler, ligger på et nivå du trenger å ta hensyn til, heller.

Det blir kanskje litt feil å si at den er i formeringsfasen ?
Den er vel bare i det første døgnet .
Men gjæra er vel ikke så sliten på dag 2 og 3.
Første døgnet er for en stor del "tilpasningsfase". Deretter begynner gjæringa, som skaffer energi til formeringa ("exponential growth phase"). Den pågår til gjæringa går mot slutten. Da entrer vi "modningsfasen". Det er slutt på sukkeret, og gjæren går over til å skaffe energi fra diverse avfallsprodukter, som f.eks. diacetyl.

Dag 3 og 4 er antakelig optimalt for topphøsting.

Funker det å overføre fra gjæringstank med trykk til vanlig gjærings bøtte? Tenkte hvis jeg skal flaske ølet med sukkerlake i en anna bøtte

Hei alle eksperter! Hvordan rengjør dere flasker på best mulig måte før flasking?

Hva jeg alltid har gjort: etter jeg har drukket øl, skyller jeg de med varmt vann og setter de til side. Når jeg skal rengjøre tar jeg de samme skylte flaskene og skyller de på nytt i starsan-blanding. Holder dette? Eller burde jeg ha skrubbet med flaskekost og annen blanding før jeg skyller de i starsan-blanding?

Hei alle eksperter! Hvordan rengjør dere flasker på best mulig måte før flasking?

Hva jeg alltid har gjort: etter jeg har drukket øl, skyller jeg de med varmt vann og setter de til side. Når jeg skal rengjøre tar jeg de samme skylte flaskene og skyller de på nytt i starsan-blanding. Holder dette? Eller burde jeg ha skrubbet med flaskekost og annen blanding før jeg skyller de i starsan-blanding?
Gjør det samme men etter dem er tørre så tar jeg aluminium folie over dem

Funker det å overføre fra gjæringstank med trykk til vanlig gjærings bøtte? Tenkte hvis jeg skal flaske ølet med sukkerlake i en anna bøtte
Selv ville jeg heller overført fra fatet rett til flaske og tilsette sukker på hver flaske. Hver gang du flytter volum av ferdig-gjæret øl i/til en atmosfære som inneholder oksygen så plukker du opp oksygen og forkorter levetiden til ølet.

Du kommer langt med det du allerede gjør, men en visuell inspeksjon av flaskene etter skylling i varmt vann, og før fylling vil gi deg svar på spørsmålet ditt :)

Du kommer langt med det du allerede gjør, men en visuell inspeksjon av flaskene etter skylling i varmt vann, og før fylling vil gi deg svar på spørsmålet ditt :)
Takk, jo jeg sjekker alltid mot lys at det ikke er noe grums i bunn. Har brygget øl på ekstrakt i noen år nå. Satte akkurat en APA brygget på maskin, og vil at alt skal være perfekt til flasking. Har for øvrig aldri lagt korkene i star San-blanding. Ser enkelte anbefaler det....

Takk, jo jeg sjekker alltid mot lys at det ikke er noe grums i bunn. Har brygget øl på ekstrakt i noen år nå. Satte akkurat en APA brygget på maskin, og vil at alt skal være perfekt til flasking. Har for øvrig aldri lagt korkene i star San-blanding. Ser enkelte anbefaler det....

Legg de i star-san blanding.. Du aner ikke om en fyr eller dame som evt pakket de har klødd seg i ræva og så håndtert de manuelt.

Før jeg får vittige kommentarer som peker tilbake til da jeg jobbet på en bryggesjappe, så brukte jeg hansker. Fullt mulig å klø seg i ræva med hansker på dog..

Gjør det samme men etter dem er tørre så tar jeg aluminium folie over dem.
Har notert meg at flere dekker flasker etter rengjøring. Er det nødvendig?

Ja det kan komme støv og annet i flaskene, kommer det noe som ikke forsvinner med starsan?

Min prosess:
1. Skyller forholdsvis godt med kaldt vann etter den er drukket. Settes i boden til jeg har ca 10-12 flasker.
2. Vask. Noen korn med oppvaskpulver i hver flaske. Koker er par liter vann som fordeles på flaskene. Rister lar stå noen minutter, rister igjen. Flaskebørste. Skyller 2-3 ganger.
3. Setter opp ned i ølkasse.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Har notert meg at flere dekker flasker etter rengjøring. Er det nødvendig?

Ja det kan komme støv og annet i flaskene, kommer det noe som ikke forsvinner med starsan?

Min prosess:
1. Skyller forholdsvis godt med kaldt vann etter den er drukket. Settes i boden til jeg har ca 10-12 flasker.
2. Vask. Noen korn med oppvaskpulver i hver flaske. Koker er par liter vann som fordeles på flaskene. Rister lar stå noen minutter, rister igjen. Flaskebørste. Skyller 2-3 ganger.
3. Setter opp ned i ølkasse.
Jeg dekker dem ikke til, men jeg bader dem i starsan før bruk. Det er sikkert lurt å sette dem opp ned eller dekke dem til, men det går bra slik jeg gjør det.

Jeg skyller og vasker sånn som deg, men blir det ikke enklere å blande vann og oppvaskmiddel før du heller oppi flaskene? Det gjør jeg, i alle fall. Men jeg bruker ikke kokende vann, jeg tar bare varmt vann fra springen. Det skulle vel holde, det? Jeg sprayer litt starsan nedi dem til slutt, rister godt, heller ut, og setter dem til tørk i flasketre. Det siste der er kanskje overkill, men det er ikke så mye arbeid.

Det er sikker mange veier til Rom:).

Jeg dekker dem ikke til, men jeg bader dem i starsan før bruk. Det er sikkert lurt å sette dem opp ned eller dekke dem til, men det går bra slik jeg gjør det.

Jeg skyller og vasker sånn som deg, men blir det ikke enklere å blande vann og oppvaskmiddel før du heller oppi flaskene? Det gjør jeg, i alle fall. Men jeg bruker ikke kokende vann, jeg tar bare varmt vann fra springen. Det skulle vel holde, det? Jeg sprayer litt starsan nedi dem til slutt, rister godt, heller ut, og setter dem til tørk i flasketre. Det siste der er kanskje overkill, men det er ikke så mye arbeid.

Det er sikker mange veier til Rom:).
Jo det er sikkert enklere å blande på forhånd, men jeg synes det skummer sånn. Det er ikke noe problem med en 1/5 full flaske og så slipper jeg å bruke en ting å blande i. Blir litt mindre styr synes jeg.

Har humlepellets som har ligget i fryseren etter forrige brygging. Må de tines før jeg kan bruke resterende eller kan jeg hive de fryst rett i kok?
Og hva når jeg skal tørrhumle?

Har humlepellets som har ligget i fryseren etter forrige brygging. Må de tines før jeg kan bruke resterende eller kan jeg hive de fryst rett i kok?
Og hva når jeg skal tørrhumle?
Ikke noe problem å ta rett fra fryseren og i vørter/øl. Det skal være såpass lite vann/fuktighet i dem om de er oppbevart riktig at du enkelt kan knuse dem mellom fingrene uansett.

Har opplevet dårligere kjøling med min Grainfather G30 med årene (er 8-9 år gammel). Her om dagen skulle jeg brygge en lager, som måtte ha 12 grader. GF fikk ikke kjølt ned mer enn 17-18 grader. Det er sikkert en teknisk årsak til dette og kan forbedres, men spørsmålet mitt her er om det gjør mye skade å tilsette gjæren på 17-18 grader for så sette vørteren i kjøleskap for gjæring på riktig temperatur. Det blir jo et annerledes øl, men kan noen si om det blir mer eller mindre sødme eller mer eller mindre bitterhet, for eksempel?

Har opplevet dårligere kjøling med min Grainfather G30 med årene (er 8-9 år gammel). Her om dagen skulle jeg brygge en lager, som måtte ha 12 grader. GF fikk ikke kjølt ned mer enn 17-18 grader. Det er sikkert en teknisk årsak til dette og kan forbedres, men spørsmålet mitt her er om det gjør mye skade å tilsette gjæren på 17-18 grader for så sette vørteren i kjøleskap for gjæring på riktig temperatur. Det blir jo et annerledes øl, men kan noen si om det blir mer eller mindre sødme eller mer eller mindre bitterhet, for eksempel?
Det er ikke bare sommervannet som varmere, da? Har en Ur-GF30 selv, og den fungerer akkurat like godt som da den var ny. Men det er selvsagt stor forskjell på kjølekapasiteten mellom sommer og vinter.

25 liter vørter satt i kjøleskap bruker ikke lang tid på å senke seg 5-6 grader. Bare å tilsette gjær som vanlig. Tror ikke det har noen som helst betydning.

Tilbake
Topp