Tråden for dumme spørsmål.

Hum, ja det funker nok det
men tror jeg heller over på en mindre flaske så slipper jeg å forurene flaska, og reudusere skadepotensiale ved å dose fra stor flaske
 
Fikk en liter 75% fosforsyre i postkassa i dag. Det burde holde en stund,
men det slår meg at jeg fortsatt må bruke en del, 3 ml vs. 5 ml for melkesyre
Pleier dere å blande den ut for brygging og oppbevare på egen beholder, eller bare dosere ut rett fra flaska?
Jeg halvblander i ei litersflaske (vanlig juiceflaske), og bruker pipette. Litt greiere når du slomser litt, sånn som jeg gjør:). Men det spiller vel liten rolle hva du gjør, så lenge du bare finner det som er mest praktisk for deg. Jeg bruker av og til litt lactol, også, og den balnder jeg ikke ut. Null konsekvens, altså:).
 
Fikk en liter 75% fosforsyre i postkassa i dag. Det burde holde en stund,
men det slår meg at jeg fortsatt må bruke en del, 3 ml vs. 5 ml for melkesyre
Pleier dere å blande den ut for brygging og oppbevare på egen beholder, eller bare dosere ut rett fra flaska?
Hvor fikk du den fra? Har ikke funnet noen som sender...
 
Hvordan får man bort dette belegget? Har prøvd first price oppvaskmiddel og starsan.Vis vedlegget 59530
Kaustisk soda og en skrubb. Men bruk gode høye hansker, ikke noe bar hud, og vernebriller. (Det er utrulig lett å få en liten dråpe til å treffe øyet ditt - og da er du veldig glad for de brillene. De er nesten gratis på Biltema. Verdens billigste synsforsikring.)

Prosessen tar ikke lang tid.
 
Takker folkens. Helt nøyaktig er vel en umulighet, men gøy å ha en ca kontroll på prosessene. Eller om ikke kontroll, så i alle fall visshet
Hei. Har et spørsmål vedrørende tørrhumling. I oppskriften står det tørrhumling:3 days. Det jeg lurer på om humla skal oppi etter 3 dagers gjæring eller skal den oppi 3 dager før tapping?
 
Hei. Har et spørsmål vedrørende tørrhumling. I oppskriften står det tørrhumling:3 days. Det jeg lurer på om humla skal oppi etter 3 dagers gjæring eller skal den oppi 3 dager før tapping?
Som mono sier, så er det det siste som menes. Men sånne instruksjoner er litt skumle. Et problem med dette er at du kan få hopcreep - og da må du ikke finne på å flaske/bokse før krypinga er ferdig. Da vil gjæringa fortsette på flaske/boks, og du får bomber fordi du ikke har kontroll på trykket som bygger seg opp. Så du må vente til ny FG er nådd, og det kan ta tid.

Skal du fate, er det ikke så farlig. Da har du jo kontroll på trykket.
 
Har fatet og flasket en mørk sterk belgisk (10%) i dag. Vasket gjæren (WLP530 Abbey Ale) Min metode er å helle 5-7 liter rent vann (fra springen) rett oppi gjæringskaret, riste litt rundt og så vente ca en time, for deretter å tappe, fra toppen, ut ønsket mengde i en egnet beholder. Ofte tapper jeg ut nok til neste, og ofte større, eller sterkere, batch. I dag tappet jeg kun litt, på tre halvlitersflasker, og satt på kork.

Og nå (trommevirvel) kommer spørsmålet. Den brukte gjæren er stresset, og jeg tenker å dyrke den opp igjen i en starter. Blir den da «avstresset», slik at den vil oppføre seg som om den var ny? Eller er det bare å dumpe?
 
Har fatet og flasket en mørk sterk belgisk (10%) i dag. Vasket gjæren (WLP530 Abbey Ale) Min metode er å helle 5-7 liter rent vann (fra springen) rett oppi gjæringskaret, riste litt rundt og så vente ca en time, for deretter å tappe, fra toppen, ut ønsket mengde i en egnet beholder. Ofte tapper jeg ut nok til neste, og ofte større, eller sterkere, batch. I dag tappet jeg kun litt, på tre halvlitersflasker, og satt på kork.

Og nå (trommevirvel) kommer spørsmålet. Den brukte gjæren er stresset, og jeg tenker å dyrke den opp igjen i en starter. Blir den da «avstresset», slik at den vil oppføre seg som om den var ny? Eller er det bare å dumpe?
Jeg ville ikke tatt sjansen. Du har antakelig fått en viss prosent mutanter i den gjæren, og da er det fare for at du dyrker opp noe som har dårligere egenskaper enn den opprinnelige gjæren. Akkurat hvor stor risikoen er, aner jeg ikke - men den er nok der.

Never reuse yeast from a strong beer’s fermentation; high alcohol levels are very harsh on the yeast cells, and higher mutation rates can be expected. ( https://www.morebeer.com/articles/brewing_strong_beer )
 
Jeg ville ikke tatt sjansen. Du har antakelig fått en viss prosent mutanter i den gjæren, og da er det fare for at du dyrker opp noe som har dårligere egenskaper enn den opprinnelige gjæren. Akkurat hvor stor risikoen er, aner jeg ikke - men den er nok der.

Never reuse yeast from a strong beer’s fermentation; high alcohol levels are very harsh on the yeast cells, and higher mutation rates can be expected. ( https://www.morebeer.com/articles/brewing_strong_beer )
Vet vi hva som er høyt? Jeg prøver å holde meg under 6% på gjær som skal gjenbrukes.
 
Tilbake
Topp