Tråden for dumme spørsmål.

Så glad for dette forumet her. Selv om det er noen år siden jeg brygget aller første gang, og er ganske trygg på det meste som står i nybegynnerbøkene, føler jeg meg fremdeles som nybegynner nå som jeg har begynt å sette meg dypere inn i faget. Akkurat nå er det vannjustering jeg fordyper meg i. Ulempen er at da kløner jeg fortere til andre ting - som effektiviteten for eksempel.
 
Så glad for dette forumet her. Selv om det er noen år siden jeg brygget aller første gang, og er ganske trygg på det meste som står i nybegynnerbøkene, føler jeg meg fremdeles som nybegynner nå som jeg har begynt å sette meg dypere inn i faget. Akkurat nå er det vannjustering jeg fordyper meg i. Ulempen er at da kløner jeg fortere til andre ting - som effektiviteten for eksempel.
Det er et tema det er fort gjort å drukne i:). Og det er egentlig ganske unødvendig. Tenk på klorid og sulfat som salt og pepper, og bruk dem på den måten, men bruk dem med måte om du ikke vil at ølet skal smake hardt og mineralsk. Blir det mer enn tre teskjeer til sammen i et 25-liters brygg bør du stoppe opp og tenke litt på om det er det du vil. Og så kan du bruke noe magnesiumsulfat i stedet for en del av kalsiumsulfatet, sånn at du får litt magnesium med, men det er ikke fryktelig nødvendig.

For å justere pH må du ha syre i skapet. Fosforsyre og mjølkesyre er de to vanlige å bruke. Fosforsyre har den fordelen at du kan bruke mer av det, om nødvendig. Mjølkesyra setter smak om du bruker over en viss mengde.

Jeg har inntrykk av at de vanlige kalkulatorene er gode. Bruker du dem, treffer du pH i mesken godt. (Da bør du ha en vannrapport. Men de fleste med vanlig norsk overflatevann kan egentlig betrakte vannet sitt som mineralfritt. Forskjellen mellom ingenting og det faktiske mineralinnholdet er forsvinnende liten.) Jeg mener det er fornuftig å følge med på pH i den vørteren du setter til kok, og også å ha kontroll på pH i vørteren etter kok. Og da trenger du et pH-meter. (Om ølet ditt blir for syrlig, eller om det smaker flatt, kan det ha sammenheng med for lav eller for høy pH i vørteren til gjæring. Og en litt krass karakter på bitterheta kan ha sammenheng med for høy pH under kokinga.)

Ikke bli slave av vannprofiler du finner på nettet - særlig ikke "historiske" vannprofiler. Samtidig bør du vite hvordan forholdet mellom sulfat og klorid typisk ser ut i en ølstil, og så kan du bruke det som utgangspunkt. Og husk på at den totale mengden mineraler kan være en del av profilen. Lite mineraler gir et bløtt øl, et høyt innhold gir et hardt øl. Men de fleste øltyper er ikke ekstreme i noen retning når det gjelder dette.

Maltet inneholder en god del mineraler, og det kan variere en del. Hvordan har du ingen mulighet til å finne ut. Dine tilsetninger kommer på toppen av dette. Så om du måler tilsetningene dine nøyaktig eller slomser litt, har egentlig liten betydning - men det er vel greit å slomse noenlunde metodisk:). Martin Brungard - som er en ganske anerkjent autoritet på området - sier forøvrig at det har liten betydning om du bruker litt mer eller litt mindre. Men om du liker å være nøyaktig, gjør det jo ikke noe, heller. Og om risikoen for å havne på feil side av ei grense er liten, så minsker du den tross alt ved å være nøyaktig.
 
Noen sier vannjustering er det første man bør begynne med. Andre sier det er det siste. Jeg har kjøpt Vannjusteringspakken fra bryggselv.no, og der er det meste jeg trenger med i pakka. Å tenke på klorid og sulfat som salt og pepper er den beste forklaringen jeg har hørt til nå. Når jeg setter meg inn i et nytt tema prøver jeg å lære meg "hvorfor" før jeg lærer meg "hvordan". Foreløpig bruker jeg kalkulatorer på nettet, og så leser jeg hvorfor jeg skal ha i det kalkulatoren sier.
 
Noen sier vannjustering er det første man bør begynne med. Andre sier det er det siste. Jeg har kjøpt Vannjusteringspakken fra bryggselv.no, og der er det meste jeg trenger med i pakka. Å tenke på klorid og sulfat som salt og pepper er den beste forklaringen jeg har hørt til nå. Når jeg setter meg inn i et nytt tema prøver jeg å lære meg "hvorfor" før jeg lærer meg "hvordan". Foreløpig bruker jeg kalkulatorer på nettet, og så leser jeg hvorfor jeg skal ha i det kalkulatoren sier.
Hehe, å si at det er det første man skal lære seg blir nesten som å lære seg chiptuning før kløtsj/gir på veien mot førerkortet. Men om man har vrient brønnvann er det selvsagt noe man bør se på allerede tidlig.
 
Man har vel litt impulskontroll, men den forsvinner som dugg for solen når det kommer en god rabatt :rolleyes:
Men til noe helt annet, (ett dumt spørsmål).
Jeg har en Best Bitter stående og gjære med Verdant, i en Brewbucket. Fin tank, og gjær, å høste fra, som jeg har gjort de siste dagene. Så slo det mag; når man åpner lokket eksponerer man jo krausen for luft. Krausen beskytter jo ølet fra oksidasjon, (humlen og alkoholen), men vil ikke dette være en fordel? Man forer jo gjæren med litt ekstra oksygen…som den har godt av… Greit nok, det blir litt ekstra estere, men det får man jo sammehva når man oksygenerer vørteren i starten. Kan dette være ett latmannsalternativ til å oksygenere i starten?
Det er ikke en fordel med mindre du vet at et er mer mat som gjæren kan/burde spise opp nedi dunken, og at du får mer av gjæren i suspensjon igjen. Vet om at bryggerier har blåst oksygen inn i tanken, men det er fordi de har hatt problemer med gjæringen, tidlig stopp, og data'ene deres sier at det er mer mat i tanken gjæren kan bruke.

Har du hatt en vanlig gjæring du er happy med, så er oksygen no-no.
 
Det er ikke en fordel med mindre du vet at et er mer mat som gjæren kan/burde spise opp nedi dunken, og at du får mer av gjæren i suspensjon igjen. Vet om at bryggerier har blåst oksygen inn i tanken, men det er fordi de har hatt problemer med gjæringen, tidlig stopp, og data'ene deres sier at det er mer mat i tanken gjæren kan bruke.

Har du hatt en vanlig gjæring du er happy med, så er oksygen no-no.
Mindre mengder vil nok ikke gjøre skade. Men om det er tomt for sukker, som du sier, og gjæren får tilgang til nevneverdige mengder oksygen, vil den respirere, og på den måten utvinne energi av etanolen. Avfallsstoffene av den reaksjonen er eddiksyre og vann. Ugreit - med mindre man vil produsere alkoholfritt surøl:).
 
Noen sier vannjustering er det første man bør begynne med. Andre sier det er det siste. Jeg har kjøpt Vannjusteringspakken fra bryggselv.no, og der er det meste jeg trenger med i pakka. Å tenke på klorid og sulfat som salt og pepper er den beste forklaringen jeg har hørt til nå. Når jeg setter meg inn i et nytt tema prøver jeg å lære meg "hvorfor" før jeg lærer meg "hvordan". Foreløpig bruker jeg kalkulatorer på nettet, og så leser jeg hvorfor jeg skal ha i det kalkulatoren sier.

Vannjustering er det siste du bør bruke tid på. Det første er å bli kjent med bryggerutiner og andre ting som har større effekt, enn vannjusteringer hvis man har "greit" vann. Hjelper ikke å justere vann til en viss verdi, hvis du botcher noe annet i prosessen fordi du ikke vet "bedre". Krype før løpe etc..

Jeg traff perfekt på milligrammet på krydderblandingen men fikk trekk for at jeg brente maten til kull..

Hvis du begynner med vannjusteringer med en gang så vet du heller ikke hvilken effekt de justeringene gjør med ditt vann. Har du helt forferdelig dårlig vann, så ville jeg heller brukt annet vann, enn å prøve å justere noe du ikke har helt kontroll på.
 
Sist redigert:
Mindre mengder vil nok ikke gjøre skade. Men om det er tomt for sukker, som du sier, og gjæren får tilgang til nevneverdige mengder oksygen, vil den respirere, og på den måten utvinne energi av etanolen. Avfallsstoffene av den reaksjonen er eddiksyre og vann. Ugreit - med mindre man vil produsere alkoholfritt surøl:).
Nettopp. Men mtp "mindre mengder vil nok ikke gjøre skade", så vil jeg si at "to dødsfall i trafikken er greit", selv om man kan gå for en nullvisjon :)
 
Nettopp. Men mtp "mindre mengder vil nok ikke gjøre skade", så vil jeg si at "to dødsfall i trafikken er greit", selv om man kan gå for en nullvisjon :)
Jeg har Tore Hages (Ringnes) ord for at gjæren håndterer litt oksygen under flasking greit. Så da er det ikke behov for noen nullvisjon. All erfaring jeg har sanka meg, tilsier det samme, også. Men jeg slipper ikke til mer enn jeg må:). Ikke når jeg tørrhumler, heller. Men jeg trur oppriktig at det har lite for seg å styre med humle i poser under lokket lukka med magnet, og lignende ekstreme tiltak.
 
De neste saison/weissbier/villøl’ene jeg gjærer skal jeg kjøre helt åpne, (fram til rett etter high krausen), og piche «slapt», så for jeg se …
Har noen sånne «himmelsenggardiner», (finmasket myggnetting?), som jeg skal spenne over for å holde småfliene unna.
 
Jeg har Tore Hages (Ringnes) ord for at gjæren håndterer litt oksygen under flasking greit. Så da er det ikke behov for noen nullvisjon. All erfaring jeg har sanka meg, tilsier det samme, også. Men jeg slipper ikke til mer enn jeg må:). Ikke når jeg tørrhumler, heller. Men jeg trur oppriktig at det har lite for seg å styre med humle i poser under lokket lukka med magnet, og lignende ekstreme tiltak.
Neida. Jeg tenkte egentlig mer på at en nullvisjon i en hjemmebryggersammenheng gjerne allerede har en del eksponering for luft, relativt til volumet man brygger. Så hvis man kjører "nullvisjon", så har man ofte uansett noe. Trenger ikke være "pfft, det går nok bra". :)
 
Det kan du vel med en meskepose også? I verste fall klipper du den til og bruker ei reim til å stramme rundt karet.
….eeeller jeg kan bruke tyll’et/myggnettingen jeg har liggende, og ikke bruker til noe annet.
Det er ikke akkurat slik at jeg skal klippe det ut fra himmelsenga vår, og kona kommer til å utbryte sjokkert. «a TIGER??? In AFRICA???» neste gang hun skal legge seg ;)
 
Tilbake
Topp