Tråden for dumme spørsmål.

Man har vel litt impulskontroll, men den forsvinner som dugg for solen når det kommer en god rabatt :rolleyes:
Men til noe helt annet, (ett dumt spørsmål).
Jeg har en Best Bitter stående og gjære med Verdant, i en Brewbucket. Fin tank, og gjær, å høste fra, som jeg har gjort de siste dagene. Så slo det mag; når man åpner lokket eksponerer man jo krausen for luft. Krausen beskytter jo ølet fra oksidasjon, (humlen og alkoholen), men vil ikke dette være en fordel? Man forer jo gjæren med litt ekstra oksygen…som den har godt av… Greit nok, det blir litt ekstra estere, men det får man jo sammehva når man oksygenerer vørteren i starten. Kan dette være ett latmannsalternativ til å oksygenere i starten?
Det er ikke en fordel med mindre du vet at et er mer mat som gjæren kan/burde spise opp nedi dunken, og at du får mer av gjæren i suspensjon igjen. Vet om at bryggerier har blåst oksygen inn i tanken, men det er fordi de har hatt problemer med gjæringen, tidlig stopp, og data'ene deres sier at det er mer mat i tanken gjæren kan bruke.

Har du hatt en vanlig gjæring du er happy med, så er oksygen no-no.
 
Det er ikke en fordel med mindre du vet at et er mer mat som gjæren kan/burde spise opp nedi dunken, og at du får mer av gjæren i suspensjon igjen. Vet om at bryggerier har blåst oksygen inn i tanken, men det er fordi de har hatt problemer med gjæringen, tidlig stopp, og data'ene deres sier at det er mer mat i tanken gjæren kan bruke.

Har du hatt en vanlig gjæring du er happy med, så er oksygen no-no.
Mindre mengder vil nok ikke gjøre skade. Men om det er tomt for sukker, som du sier, og gjæren får tilgang til nevneverdige mengder oksygen, vil den respirere, og på den måten utvinne energi av etanolen. Avfallsstoffene av den reaksjonen er eddiksyre og vann. Ugreit - med mindre man vil produsere alkoholfritt surøl:).
 
Noen sier vannjustering er det første man bør begynne med. Andre sier det er det siste. Jeg har kjøpt Vannjusteringspakken fra bryggselv.no, og der er det meste jeg trenger med i pakka. Å tenke på klorid og sulfat som salt og pepper er den beste forklaringen jeg har hørt til nå. Når jeg setter meg inn i et nytt tema prøver jeg å lære meg "hvorfor" før jeg lærer meg "hvordan". Foreløpig bruker jeg kalkulatorer på nettet, og så leser jeg hvorfor jeg skal ha i det kalkulatoren sier.

Vannjustering er det siste du bør bruke tid på. Det første er å bli kjent med bryggerutiner og andre ting som har større effekt, enn vannjusteringer hvis man har "greit" vann. Hjelper ikke å justere vann til en viss verdi, hvis du botcher noe annet i prosessen fordi du ikke vet "bedre". Krype før løpe etc..

Jeg traff perfekt på milligrammet på krydderblandingen men fikk trekk for at jeg brente maten til kull..

Hvis du begynner med vannjusteringer med en gang så vet du heller ikke hvilken effekt de justeringene gjør med ditt vann. Har du helt forferdelig dårlig vann, så ville jeg heller brukt annet vann, enn å prøve å justere noe du ikke har helt kontroll på.
 
Sist redigert:
Mindre mengder vil nok ikke gjøre skade. Men om det er tomt for sukker, som du sier, og gjæren får tilgang til nevneverdige mengder oksygen, vil den respirere, og på den måten utvinne energi av etanolen. Avfallsstoffene av den reaksjonen er eddiksyre og vann. Ugreit - med mindre man vil produsere alkoholfritt surøl:).
Nettopp. Men mtp "mindre mengder vil nok ikke gjøre skade", så vil jeg si at "to dødsfall i trafikken er greit", selv om man kan gå for en nullvisjon :)
 
Nettopp. Men mtp "mindre mengder vil nok ikke gjøre skade", så vil jeg si at "to dødsfall i trafikken er greit", selv om man kan gå for en nullvisjon :)
Jeg har Tore Hages (Ringnes) ord for at gjæren håndterer litt oksygen under flasking greit. Så da er det ikke behov for noen nullvisjon. All erfaring jeg har sanka meg, tilsier det samme, også. Men jeg slipper ikke til mer enn jeg må:). Ikke når jeg tørrhumler, heller. Men jeg trur oppriktig at det har lite for seg å styre med humle i poser under lokket lukka med magnet, og lignende ekstreme tiltak.
 
De neste saison/weissbier/villøl’ene jeg gjærer skal jeg kjøre helt åpne, (fram til rett etter high krausen), og piche «slapt», så for jeg se …
Har noen sånne «himmelsenggardiner», (finmasket myggnetting?), som jeg skal spenne over for å holde småfliene unna.
 
Jeg har Tore Hages (Ringnes) ord for at gjæren håndterer litt oksygen under flasking greit. Så da er det ikke behov for noen nullvisjon. All erfaring jeg har sanka meg, tilsier det samme, også. Men jeg slipper ikke til mer enn jeg må:). Ikke når jeg tørrhumler, heller. Men jeg trur oppriktig at det har lite for seg å styre med humle i poser under lokket lukka med magnet, og lignende ekstreme tiltak.
Neida. Jeg tenkte egentlig mer på at en nullvisjon i en hjemmebryggersammenheng gjerne allerede har en del eksponering for luft, relativt til volumet man brygger. Så hvis man kjører "nullvisjon", så har man ofte uansett noe. Trenger ikke være "pfft, det går nok bra". :)
 
Det kan du vel med en meskepose også? I verste fall klipper du den til og bruker ei reim til å stramme rundt karet.
….eeeller jeg kan bruke tyll’et/myggnettingen jeg har liggende, og ikke bruker til noe annet.
Det er ikke akkurat slik at jeg skal klippe det ut fra himmelsenga vår, og kona kommer til å utbryte sjokkert. «a TIGER??? In AFRICA???» neste gang hun skal legge seg ;)
 
Enig, har ikke kjent noe til jordbær. Derimot masse mango og pasjonsfrukt. Den beskrives jo også som dank, dvs cannabisaroma, men det kan jeg ikke merke noe til. Men jeg får ikke det fra noen av de klassiske «pot-humlene».
Enig. Jeg synes den gir god bredde, egentlig. Og det har vel vært et hovedelement i reklamen for den: Du trenger ikke flere humler når du har den.
 
Fikk en liter 75% fosforsyre i postkassa i dag. Det burde holde en stund,
men det slår meg at jeg fortsatt må bruke en del, 3 ml vs. 5 ml for melkesyre
Pleier dere å blande den ut for brygging og oppbevare på egen beholder, eller bare dosere ut rett fra flaska?
 
Fikk en liter 75% fosforsyre i postkassa i dag, det burde holde en stund,
men det slår meg at jeg fortsatt må bruke en del, 3 ml vs. 5 ml for melesyre
Pleier dere å blande den ut for brygging og oppbevare på egen beholder, eller bare dosere ut rett fra flaska?
Jeg henter rett fra flasken :)
 
Tilbake
Topp