En litt mørkere lav alko f.eks. Altbier, Bitter eller MildHva bruker man som snøfreserøl? Samme som gressklipperøl?
Glühwein!Hva bruker man som snøfreserøl? Samme som gressklipperøl?
La det i skuffen, sier du. Betyr det at elektroden ikke har vært holdt fuktig av oppbevaringsvæske? I så fall må den fuktes opp igjen, og kalibreres på nytt. (Den har ikke godt av å tørke ut, så det bør du unngå - og det har du kanskje gjort, også. Jeg bare sprø for sikkerhets skyld.)Har et PH-meter som jeg kalibrerte tidligere i høst før jeg la det i skuffen, og har ikke brukt det siden. Bør det kalibreres på nytt, eller kan jeg stole på det? Har ikke tilgang til kalibreringsvæske, og skulle ha brygga til helga.
Er det et billig pH meter så må de kalibreres hver gang det skal brukes er min erfaring før jeg handlet skikkelig. Men må lagres stående med elektroden i oppbevaringsvæske.Har et PH-meter som jeg kalibrerte tidligere i høst før jeg la det i skuffen, og har ikke brukt det siden. Bør det kalibreres på nytt, eller kan jeg stole på det? Har ikke tilgang til kalibreringsvæske, og skulle ha brygga til helga.
Teorien sier at pH skal synke med 0,1-0,2 under kok. Jeg opplever aldri at den gjør det. Den blir liggende på det samme den starta på, altså likt det du opplevde.Mens vi er inne på det der med pH.
Jeg justerte inn pH til 5.4 under mesking. Siste måling var under utmesk før skylling. Skulle kanskje målt etter skylling og justert ned ett hakk kanskje.
Målte pH etter kok før jeg tilsatte gjær og da lå den fremdeles på 5.4.
Jeg trodde kanskje at pH burde ha sunket litt under kok ?
Har nytt pH meter og kalibrerte før måling.
Du skal alltid måle ved romtemperatur, så prøvene må kjøles ned. pH-meteret har ikke godt av å måle varm væske, og alle referanseverdier er til pH målt ved romtemperatur (25 grader).Hvilken temperatur måler dere pH i mesk og til kok?
En finner ofte at pH meter ikke bør brukes over 50-60°C, samtidig så endrer jo faktisk pH seg også avhengig av temperatur.
Milwaukee pH56 som flere her har fra Bryggselv oppgir bare at det kan opereres i -5 til 50°C, men det kan gjerne være omgivelsestempertur? Proben har automatisk temperaturkompensering opp til 60°C
pH Meter Care and Common Mistakes
Learn about common mistakes that people make with pH meters and how to avoid them for the best product life possible. They need more care than thermometers!blog.thermoworks.com
Jeg vet ATC korrigerer for temperaturpåvirkning på proben, men det er viktig å referere til temperatur når en oppgir pH da det blir avvik hvis en måler varm/lunka vørter i forhold til romtemperert.Du skal alltid måle ved romtemperatur, så prøvene må kjøles ned. pH-meteret har ikke godt av å måle varm væske, og alle referanseverdier er til pH målt ved romtemperatur (25 grader).
Temperaturkompenseringa justerer ikke for forskjell i pH ved ulike temperaturer, bare for temperaturens påvirkning på instumentet.
Bamforth’s range is: 5.3 to 5.8 (mashtemp) / 5.55 to 6.05 (room temp)
Briggs’ range is: 5.2 to 5.4 (mash temp) / 5.45 to 5.65 (room temp)
Kunze’s range is: 5.25 to 5.35 (mash temp) / 5.5 to 5.6 (room temp)
Lewis’ statement: 5.2 to 5.5 (mash temp) / 5.45 to 5.75 (room temp)
Det der er feil. Enkelt og greit. Det er temperaturene til venstre som er riktige, og det er temperaturer målt ved romtemperatur.Jeg vet ATC korrigerer for temperaturpåvirkning på proben, men det er viktig å referere til temperatur når en oppgir pH da det blir avvik hvis en måler varm/lunka vørter i forhold til romtemperert.
Hentet fra: https://byo.com/mr-wizard/setting-record-straight-mash-ph/#:~:text=The rule-of-thumb pH,, or pH 5.55-5.85.
Merk hvor høy pH de store referansene anbefaler målt ved romtemperatur!
Ta en kopp kaffe eller to og les hele artikkelen jeg linket til, så ser du at selv om dette ser overraskende ut så er det ikke dratt rett ut av tynn luftDet der er feil. Enkelt og greit. Det er temperaturene til venstre som er riktige, og det er temperaturer målt ved romtemperatur.
Det kan nok stemme. Den kom litt opp på slutten av meskingen.Teorien sier at pH skal synke med 0,1-0,2 under kok. Jeg opplever aldri at den gjør det. Den blir liggende på det samme den starta på, altså likt det du opplevde.
Derimot stiger pH med et par tideler under meskinga. (Hvis du ikke venter for lenge med den første målinga, da.)
Leste artikkelen. Ble litt usikker her.Ta en kopp kaffe eller to og les hele artikkelen jeg linket til, så ser du at selv om dette ser overraskende ut så er det ikke dratt rett ut av tynn luft
Det var en del forvirring rundt dette for en god del år siden, og folk opererte med begge systemer. Det blei det retta opp i, og det er full enighet om at temperatur skal måles ved romtemperatur, og at det er romtemperaturverdiene som alltid oppgis som referanseverdier. Det er ingen som bruker mesketemperaturverdiene som referanse, så hvis han karen du viser til, har rett, har hele bryggerverdenen fulgt feil praksis. Lite sannsynlig.Ta en kopp kaffe eller to og les hele artikkelen jeg linket til, så ser du at selv om dette ser overraskende ut så er det ikke dratt rett ut av tynn luft
Du skader elektroden når du måler ved mesketemperatur. Og det er ingen vits i å gjøre det; forskjellen vil være +/- 0,3.Leste artikkelen. Ble litt usikker her.
Er det mest vanlig å måle pH med varm vørter eller ikke ?
Jeg har alltid kjølt ned vørteren før måling .
Neste gang skal jeg prøve å måle vørteren varm og nedkjølt.
Ta ei måling til nå før du gjør noe - med hydrometer. Så stort avvik er nesten bare mulig om du har målt opp feil maltmengde, og da er det en god ide å fylle opp med spraymalt. Men altså; mål først.Hei alle! Jeg brygget en helles i går, som endte opp med for lav og, 1.0385 mot forventet 1.048. Skjønner ikke helt hva som har skjedd, for refraktometeret viste 1.040 før kok som forventet, men det må jo da ha vært en feilmåling.
Batchen gikk i gjæringstanken i går rett før midnatt. Tilfeldigvis dukket det opp en pakke med spraymalt i postkassen i dag. Er det en tanke å koke opp litt, kjøle ned, og ha oppi, eller bør jeg nå bare la det være?